Bolle schotelkorst?

Gestart door Guido Berger, februari 08, 2019, 20:10:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

Ik dacht Bolle schotelkorst maar hij wordt (tot nu toe) niet goedgekeurd?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167086928
Bolle Schotelkorst - Lecanora symmicta gezien op 2019-01-31 Lelystad - Larserbos
Foto's:








Toelichting:
R-, op gladde schors, vrij grote apo's (ongeveer 1 mm).
bij voorbaat dank Guido Berger

Pluijm

Weet niet of het wel een Lecanora is. Doet mij ook wat Lecania naegelii aan,  :micro:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Guido Berger

Onder de mic gehad. Foto´s toegevoegd, helaas wel wat onduidelijk.
Viercellig, rond de 20 x 5 mu. Lastig te zien omdat er ook allemaal 'bolletjes' in de sporen zaten. Vetbolletjes?
Hymenium 50 - 65 mu.

Ik maak er dus Lecania naegelii van.

lukasverboom

Hoi Guido,

Goed bezig! Het preparaat ziet er aardig uit.

Je maakt foto's met de telefoon door het oculair? Ik denk dat dat met oefening nog wel vooruit gaat. En het lijkt me dat je de instellingen van je belichting nog wel iets kan verbeteren. Probeer eens met je diafragma te spelen, ik vermoed dat je beeld dan nog iets scherper wordt.

Het aantal cellen van de sporen is vaak beter te zien in een preparaat in K. Heb je dat? Dan wordt de celinhoud uniform en kun je de septen duidelijk onderscheiden. (Opmeten moet wel in water.)
Als je het preparaat nog hebt en K in huis hebt, kun je het door je preparaat "trekken": een druppel K aan één kant van je dekglas, en met een tissue aan de andere kant water opzuigen. Dan loopt het zo je preparaat in.

Tips van een mede-amateur, hoop dat je er wat aan hebt :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guido Berger

Lukas, ik ben juist erg blij met je commentaar!

Over de belichting ben ik inderdaad nog ontevreden.

Over K en eventueel ook Jood.
1. Ik meet dus eerst de sporen op in water.
2. Daarna 'trek' ik K (KOH 10%) erdoor. Een druppel aan de ene kant en opzuigen met tissue aan de andere kant. Moet ik dan al eerst het water opzuigen?
3. Daarna eventueel met Jood, Lugols oplossing. Weer druppel aan één kant en tissue aan de andere kant.
Voor 3 ben ik nog niet zover hoor, maar het gaat me om het begrip.

En dat kan allemaal met dezelfde coup?

De coup ging ook dit keer beter, scheermesje gebruikt in plaats van scalpel. (En de apo's van naegalii zijn ook groter dan die van cyrtella :)
En enkel het kleinste stukje overgehouden op het preparaat.


lukasverboom

Hallo Guido,

Jodium heb ik zelf nog niet gebruikt, maar volgens mij moet je daarvoor een nieuw preparaat maken.
Je kunt het water uit je preparaat pas opzuigen als je aan de andere kant vloeistof aanbiedt. Je doet dus eerst een druppel aan de rand van je preparaat, dan komt jet dekglaasje iets omhoog door het overschot aan vloeistof, en dan kun je met tissue aan de andere kant de overtollige vloeistof opzuigen. Het water wordt dan vervangen door KOH. Let op: Losse sporen willen nog weleens meedrijven met de vloeistof.

Succes! Probeer het ook eens met een squash van een Caloplaca-achtige (Flavoplaca, Athallia, etc), dat verkleurt rood met K dus dan kun je zien waar de vloeistof vervangen wordt en hoe snel het gaat. En let uiteraard op je vingers.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html