Hoofdmenu

lIBELLENExcursie

Gestart door marcel123, maart 31, 2008, 15:53:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink




Goyatlah

Ik heb er in principe veel zin in maar eerst naar Sardinie, dan zie ik wel verder.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

CiteerWat gaat er dan ge-excurst worden?
Een gezellige dag of meer eens het prachtige Limburgse land vol met lbellen bekijken en kijken naar al die fraaie libellen en vlinders.
Ik zet niets vast maar een excursie namens waarneming.nl is toch erg leuk.
We kunnen allemaal die kant op en eventueel enkele gerichte plaatsen bezoeken.
Hoe groot is de animo om bepaalde gebieden te bezoeken.
Ik ben erg gecharmeerd van Roer, Swalm en Maas. Dus als iemand iets op poten wil zetten, top.

Vroeg beginnen en lekker heel de dag in het veld, met allemaal liefhebbers, waarbij de krachten gebundeld kunnen worden of verdeeld worden over de vele plekken.

Theo

Jeroen Nagtegaal

Achja Ik wil ook wel komen, het is voor mij niet heel ver weg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Gaffelwaterjuffers? In België vliegen ze namelijk alweer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

CiteerGaffelwaterjuffers? In België vliegen ze namelijk alweer.
Niemand?

en oostelijk Witsnuiten? Is het ook bijna tijd voor!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citeer
CiteerGaffelwaterjuffers? In België vliegen ze namelijk alweer.
Niemand?

en oostelijk Witsnuiten? Is het ook bijna tijd voor!
Ik zou aankomend weekend wel gaffelwaterjuffers willen gaan zoeken. Heb nog niet met zekerheid anderen op kunnen porren.

Jeroen Nagtegaal

Ik wil opzich wel komen met iemand, alleen zit ik dan wat druk en moet ook nog eens moeilijk gaan kiezen...

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Die Gaffelwaters zijne r dus weer, Maar wie zorgt er voor een excursie? Liefst in het weekend in Juni en niet de 21e,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Een echte excursie maakt geen kans. Belangrijkste plek is van Zeeuws kandschap en schijnt erg moeilijk te liggen. Er zijn wel wat openbare plekjes met een kleine kans.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerWat gaat er dan ge-excurst worden?
weenie... geen excursie maar zoektocht naar Gaffellibellen en Kleine Tanglibellen?

theomuusse

Hoe is het afgelopen op de Kampina, zaterdag?

Opties voor nu: Winterswijk eo en dan vooral de beekjes in die buurt.
Daar zit toch ook van alles in een fraaie omgeving.

THeo

Anne Hueber †

CiteerHoe is het afgelopen op de Kampina, zaterdag?



THeo
Beroerd :( Geen zon en aardig wat regen. Veel minder gezien, dan de week ervoor. Geen Rombouten, weinig Weidebeek en op het veldje, waar we vorige week nog 150 Tangpantsers hadden, zaten er nu maar 2. En ook geen Speertjes, vorige week nog 8.

Weia

Misschien niet van toepassing op degenen die op dit forum komen, maar ik heb gehoord dat op een van de plaatsen waar een van de zeldzamere soorten zit weer flink door de kwetsbare vegetatie is gebanjerd. Niet doen, anderen er op aanspreken enzovoort.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

#45
CiteerMisschien niet van toepassing op degenen die op dit forum komen, maar ik heb gehoord dat op een van de plaatsen waar een van de zeldzamere soorten zit weer flink door de kwetsbare vegetatie is gebanjerd. Niet doen, anderen er op aanspreken enzovoort.
Je hebt helemaal gelijk, Weia. Ik vind eigenlijk, dat je bij dat ven, waar de zeldzamere soort zit, helemaal geen excursie moet plannen, het is een te kwetsbaar biotoop. Er waren te veel mensen en nu waren het er 'maar' 12 (max was 20) Vorige week waren we daar met z'n tweeen. Je moet natuurlijk kijken, waar de populaties zitten en of ze voor- of achteruit gaan. Maar dan het liefst met zo weinig mogelijk mensen, want het gaat uiteindelijk om de soort en niet om hoeveel mensen die gezien hebben!

JohanvantBosch

Citeer
CiteerMisschien niet van toepassing op degenen die op dit forum komen, maar ik heb gehoord dat op een van de plaatsen waar een van de zeldzamere soorten zit weer flink door de kwetsbare vegetatie is gebanjerd. Niet doen, anderen er op aanspreken enzovoort.
Je hebt helemaal gelijk, Weia. Ik vind eigenlijk, dat je bij dat ven, waar de zeldzamere soort zit, helemaal geen excursie moet plannen, het is een te kwetsbaar biotoop. Er waren te veel mensen en nu waren het er 'maar' 12 (max was 20) Vorige week waren we daar met z'n tweeen. Je moet natuurlijk kijken, waar de populaties zitten en of ze voor- of achteruit gaan. Maar dan het liefst met zo weinig mogelijk mensen, want het gaat uiteindelijk om de soort en niet om hoeveel mensen die gezien hebben!
Ik nam aan dat dit over de plek van de Oostelijke witsnuitlibel ging, waarvan ik ook dergelijke berichten hoorde.....

Anne Hueber †

Citeer
Citeer
CiteerMisschien niet van toepassing op degenen die op dit forum komen, maar ik heb gehoord dat op een van de plaatsen waar een van de zeldzamere soorten zit weer flink door de kwetsbare vegetatie is gebanjerd. Niet doen, anderen er op aanspreken enzovoort.
Je hebt helemaal gelijk, Weia. Ik vind eigenlijk, dat je bij dat ven, waar de zeldzamere soort zit, helemaal geen excursie moet plannen, het is een te kwetsbaar biotoop. Er waren te veel mensen en nu waren het er 'maar' 12 (max was 20) Vorige week waren we daar met z'n tweeen. Je moet natuurlijk kijken, waar de populaties zitten en of ze voor- of achteruit gaan. Maar dan het liefst met zo weinig mogelijk mensen, want het gaat uiteindelijk om de soort en niet om hoeveel mensen die gezien hebben!
Ik nam aan dat dit over de plek van de Oostelijke witsnuitlibel ging, waarvan ik ook dergelijke berichten hoorde.....
Oeps.....ik dacht, dat het over de Speertjes in de Kampina ging :whistle:  

Weia

Het gaat me niet om 1 bepaalde plek maar om alle plekken!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

En vandaag was ik op zo'n plekje en het was zeer duidelijk te zien dat libellentwitchers er rondgebanjerd hadden, er leken wel paden aangelegd door de mooie biezen. Ik moet zeggen dat dit me een stuk minder toeschietelijk maakt rond het doorgeven van goede locaties voor zeldzaamheden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vuurvlinder

Mee eens, maar af en toe kan het heel handig zijn dat locaties van zeldzaamheden bekend zijn. Dit in verband met bescherming van soorten die zouden kunnen verdwijnen omdat er toch geen haan naar kraait.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ArjenDrost †

CiteerMee eens, maar af en toe kan het heel handig zijn dat locaties van zeldzaamheden bekend zijn. Dit in verband met bescherming van soorten die zouden kunnen verdwijnen omdat er toch geen haan naar kraait.
Maar d'r zit natuurlijk een verschil in het doorgeven van een waarneming aan het "algemene publiek" en het doorgeven aan gegevens beherende organisaties. Dat laatste zou ik inderdaad altijd doen, dat eerste moet je kijken of het gebied de extra waarnemersdruk aan kan.

Groeten, Arjen

theomuusse

#52
Aankondiging

Excursie naar Cadzand

Op zaterdag 28 juni zal er een excursie plaatsvinden naar Cadzand eo in Zeeuws Vlaanderen. De inzet is te kijken naar libellen met als hoofddoel natuurlijk de Gaffelwaterjuffer CoenScit.
De excursie zal geleid worden door 3 ervaren libellenkijkers uit de regio.
De excursie begint om half 11, zodat de mensen die van ver komen ook op tijd kunnen zijn.
De plaats van ontmoeting is de grote parkeerplaats beneden aan de dijk bij het grote strandhotel (ac 16,73 378,72) aan de Vlamingpolderweg te Cadzand-Bad. Wanneer je Cadzand inrijdt over de ringdijk Noord, ga je bovenaan op de dijk rechts en dan gelijk weer rechts. Het atlasblok is 47-58-22 rechtsboven.
De volgende plaatsen zullen worden bezocht: Cadzand, Retranchement en als afsluiter Hulst. Naast de Gaffelwaterjuffer zullen we ook grote kans maken op oa veel Vuurlibellen en Zwervende Heidelibellen.
Opgeven voor de excursie kan per email bij theomuusse@chello.nl of via 06-13669329.

De organisatoren.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Liever niet, gebied is bijna altijd kwetsbaar tot zeer kwetsbaar...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Maar voorkomt wel persoonlijke zoekacties.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MC

Een aantal jaar geleden (ik meen 2002) was er op de Libellenstudiedag een verhaal over Zuid-Duitsland. Daar schenen verschillende libellenkenners allemaal hun eigen populatie dwergjuffer te weten, maar de locaties voor elkaar geheim te houden. Ik herinner me dat de zaal moest lachen bij zoiets vreemds.
Maar goed, wij zijn nu bijna ook in dat stadium vrees ik. Daarom lijkt het mij heel goed om te kijken welke plekken van zeldzame libelsoorten wel te betreden zijn en welke informatie wel beschikbaar kan worden gemaakt.
Zo ben ik bijv. heel benieuwd naar de omgeving van nieuwe zeldzame populaties. Ik snap best dat exacte locaties niet allemaal bekend gemaakt kunnen worden, maar in sommige gevallen kan er best een vegetatiebeschrijving of foto (mits er geen hele duidelijke aanknopingspunten op staan) bekend gemaakt worden. Dat bevredigt de nieuwsgierigheid, bevordert de kennis en versterkt vooral ook de solidariteit.
Immers: als er teveel geheim gehouden wordt, gaan we naar een situatie als in Zuid-Duitsland toe waarin mensen ook niet meer bereid zijn 'hun' populatie door te geven.

Aanleiding voor dit verhaal:
Ik kan me voorstellen dat er voor noordse glazenmaker ook wel plekken zijn waar de dieren goed te observeren zijn. Zo heb ik wel eens gekeken bij een klein ven in boswachterij Borger waar je echt het ven niet in hoeft. Rustende dieren zitten toch regelmatig op boomstammen?
Misschien goed om een aantal locaties als 'twitch/foto-locaties' bekend te maken van zeldzaamheden, zodat men daarheen gaat en niet naar de echt kwetsbare plekken...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Goyatlah

Er is natuurlijk een plaats waar de Noordse vanaf het pad goed bekeken kan worden, en die weten de meesten van ons ook wel te vinden. Misschien goed om het daar bij te houden?
(Plus nog even verduidelijken wat wel kan en wat niet?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's