jagers als admin actief?

Gestart door Jorick, februari 06, 2019, 11:58:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

In verband met al het gestroop, gejaag en gepluk van al dan niet rode lijst soorten vroeg ik me af of er jagers als admin bij waarneming.nl actief zijn of dat er organisaties zoals beheereenheden bij de data van ons als gebruikers kunnen.

Zelf word ik door de steeds barbaarsere jaag methoden en het gepluk en vertrappen van planten en bijvoorbeeld paddenstoelen steeds terughoudender met delen van info. Niet per se van zeldzame soorten maar dus wel van bejaagbare of eetbare soorten. 
dank voor de info..
Hartelijke groet,
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

WalterD

Volgens mij kan iedereen bij Waarneming.nl zoeken naar soorten e.d.

Ik heb het onlangs meegemaakt met een waarneming van een fazant, 2 dagen later nergens meer te bekennen en precies op die plek een hagelpatroon.

Jorick

En daarom vervaag ik een en ander of meld het niet. De vraag gaat ook over admins of bedrijven en instellingen. niet over gebruikers.
groet,
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

caliprobola

Citaat van: WalterD op februari 06, 2019, 15:46:04 PM
Volgens mij kan iedereen bij Waarneming.nl zoeken naar soorten e.d.

Ik heb het onlangs meegemaakt met een waarneming van een fazant, 2 dagen later nergens meer te bekennen en precies op die plek een hagelpatroon.
Op zijn minst in Vlaanderen is de kans dat je louter toevallig een hagelpatroon vindt op een locatie waar twee dagen voordien een fazant zat veel groter dan dat er een complot moet achter vermoed worden. Zowel fazanten als jagers vind je in gewoonweg ieder kilometerhok met een maïsakker en een haag. De kans dat die twee elkaar tegenkomen is dus erg groot.

peterv

Citaat van: Jorick op februari 06, 2019, 11:58:46 AM
In verband met al het gestroop, gejaag en gepluk van al dan niet rode lijst soorten vroeg ik me af of er jagers als admin bij waarneming.nl actief zijn of dat er organisaties zoals beheereenheden bij de data van ons als gebruikers kunnen.
Dat hangt helemaal af van je eigen instellingen op deze site. Als je alles vervaagd of onder embargo invoert ben jij zelf met de admins (alleen voor de betreffende soortgroep) de enige die de waarneming kan zien. Als je jouw gegevens doorlevert aan de NDFF dan kan iedereen die een abonnement heeft op de NDFF de gegevens zien. Dat zijn vooral overheden, terreinbeheerders en ecologische adviesbureau's. Ik weet niet of er jachtorganisaties zijn met een NDFF abonnement maar het is niet uitgesloten. Of een admin zelf jager is zou niets uit moeten maken, van alle admins mag worden verwacht dat ze geen misbruik maken van informatie en hun rechten op deze site.
Peter Venema

Jorick

Dank Peter,
Dat eerste is me duidelijk. De vraag heeft wel betrekking op het laatste wat je aanhaalt. Scheiden van belangen op ethische grond zou je mogen verwachten. Er zijn helaas genoeg voorbeelden vanuit deze groep lieden waar dat niet gebeurt.
Dank iig..
groet, 
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

jan pos

Jorick , :duim:
Om deze reden meld ik geen waarnemingen van Wilde zwijnen, Edelherten en Reeën (meer).
Groeten, Jan

peterv

Citaat van: jan pos op februari 15, 2019, 16:02:53 PM
Om deze reden meld ik geen waarnemingen van Wilde zwijnen, Edelherten en Reeën (meer).
Dat maakt voor het afschot van deze 3 soorten nul komma nul procent verschil. Jagers organiseren zelf op basis van faunabeheerplannen ieder jaar tellingen van deze soorten en krijgen vervolgens op basis daarvan per jachtveld een bepaald afschot toegewezen. Wat er op waarneming.nl of in de NDFF staat heeft daarop geen enkele invloed.
Peter Venema

jan pos

Dus de jager telt zelf en de FBE waar de jager het vooral voor het zeggen heeft bepaalt het afschot. :huh: En de jager geeft vervolgens netjes door wat er afgeschoten is. Ik kan mij voorstellen dat een jager mee zit te kijken wat er in zijn/haar jachtveld gemeld wordt en waar. Zo is ook bekend dat jagers naar sites kijken waar hun jachthutten opgegeven worden.

Groeten, Jan

peterv

Citaat van: jan pos op februari 25, 2019, 23:08:37 PM
Ik kan mij voorstellen dat een jager mee zit te kijken wat er in zijn/haar jachtveld gemeld wordt en waar.
Dat zal incidenteel voorkomen maar veruit de grote meerderheid van de jagers doet dat niet omdat het voor het afschot toch helemaal niets uitmaakt wat anderen melden. Jagers zijn vaak tamelijk conservatief in dit soort dingen en vertrouwen meer op hun eigen waarnemingen en informatie van bijvoorbeeld boeren. Ongeacht of dat klopt. Alle jagers die ik spreek zijn er van overtuigd dat ze precies weten wat er in hun jachtveld leeft. Ik heb wel eens na een reewildtelling in een wildbeheereenheid aangegeven dat ze na hun telweekend (3x telronde per jachtveld) pakweg de helft van de reeën hadden geteld. De meeste jagers geloofden dat niet en waren er van overtuigd dat ik onzin stond uit te kramen en dat ze minimaal 80-90% van de aanwezige dieren hadden gezien. Uit verschillende studies is gebleken dat 50% zien gemiddeld de minimale telfout is.
Voor jachthutten hangt het af van de vraag of er in bepaalde streken veel vernielingen aan zijn of jagers internetbronnen raadplegen.
Peter Venema

tekenaar

jagers die ik ken vinden het helemaal niet leuk als er dieren op observado worden ingevoert, en al helemaal niet wanneer de observatiehutten voor beren op observado staan: dan komen ze later (niet betalende) mensne onder hun beren-obervatiehutten tegen die potentieel gevaarlijke situaties veroorzaken ... Let wel, dit zijn door jagers beheerde hutten voor observaties, geen plekken waarvandaan ze schieten!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Merel

Maar de vraag of er admins zijn die ook jager zijn, is nog niet beantwoord. Overigens verwacht ik niet dat dat het geval is.
Waarnemingen van vos in Friesland voer ik niet in. Ik wil niet bijdragen aan die enorme roofdiervervolging in deze provincie.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

egilio

Citaat van: peterv op februari 25, 2019, 19:19:41 PM
Jagers organiseren zelf op basis van faunabeheerplannen ieder jaar tellingen van deze soorten en krijgen vervolgens op basis daarvan per jachtveld een bepaald afschot toegewezen.

Wij van Duyvis?
Lijkt me nogal fraude-gevoelig.

Citaat van: peterv op februari 26, 2019, 20:38:09 PM
Citaat van: jan pos op februari 25, 2019, 23:08:37 PM
Ik kan mij voorstellen dat een jager mee zit te kijken wat er in zijn/haar jachtveld gemeld wordt en waar.
Dat zal incidenteel voorkomen maar veruit de grote meerderheid van de jagers doet dat niet omdat het voor het afschot toch helemaal niets uitmaakt wat anderen melden. Jagers zijn vaak tamelijk conservatief in dit soort dingen en vertrouwen meer op hun eigen waarnemingen en informatie van bijvoorbeeld boeren. Ongeacht of dat klopt. Alle jagers die ik spreek zijn er van overtuigd dat ze precies weten wat er in hun jachtveld leeft. Ik heb wel eens na een reewildtelling in een wildbeheereenheid aangegeven dat ze na hun telweekend (3x telronde per jachtveld) pakweg de helft van de reeën hadden geteld. De meeste jagers geloofden dat niet en waren er van overtuigd dat ik onzin stond uit te kramen en dat ze minimaal 80-90% van de aanwezige dieren hadden gezien. Uit verschillende studies is gebleken dat 50% zien gemiddeld de minimale telfout is.
Voor jachthutten hangt het af van de vraag of er in bepaalde streken veel vernielingen aan zijn of jagers internetbronnen raadplegen.

Iemand die zegt precies te weten hoeveel dieren er ergens zijn heeft het bijna altijd fout, de uitzondering zijn (soms) hele kleine populaties van makkelijk te vinden dieren in kleine gebieden. Bij reeen is dat niet het geval.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jan pos

Op teldagen rijden ze rond in de 4WD om vervolgens in het telgroepje van de WBE te zeggen dat ze geteld hebben...

Jan

Jorick

Citaat van: Merel op juni 07, 2019, 10:22:04 AM
Maar de vraag of er admins zijn die ook jager zijn, is nog niet beantwoord. Overigens verwacht ik niet dat dat het geval is.
Waarnemingen van vos in Friesland voer ik niet in. Ik wil niet bijdragen aan die enorme roofdiervervolging in deze provincie.

Dat is inderdaad het best. Ik weet dat landelijke admins wel vervagingen en embargo's kunnen zien. Vandaar de vraag. Ik zet ok steeds meer onder embargo niet alleen ivm jagen, maar ook met het verzamelen door (halve) leken.
Groet!
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....