Actuele tijd en plaats ipv metadata

Gestart door ajdees, februari 05, 2019, 22:28:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Hoi,
Vandaag ging het ergens mis met de ios app.
Ik voerde 15 plantenwaarnemingen van Mallorca (mei jl) in door de foto's op mijn telefoon te selecteren op locatie 'Mallorca'.  Van iedere waarneming selecteerde ik 1 of meer foto's en plaatste die in het invoerscherm van de app. De app gebruikt dan de tijd en locatiegegevens van de foto.
Bij twee waarnemingen werd echter mijn actuele locatie, in de trein van Arnhem naar Tiel, door de app geupload. Gelukkig had Niels zijn zeldzaamheden alerts goed ingesteld en werd het dus opgemerkt.
Zou het zo kunnen zijn, dat de locatiegegevens van mijn foto onvoldoende nauwkeurig zijn geweest, waardoor ze door de app zijn geweigerd en dat de app vervolgens 'default' actuele locatie heeft gebruikt?
Edit: datum en tijd zijn wel van de foto overgenomen!

https://waarneming.nl/waarneming/view/167233075

Groeten,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Sjaak Schilperoort

Albert, vreemd. Je selecteert de foto's van locatie "Mallorca", en dat betekent dat ze wel degelijk een locatie hebben. iObs zou die locatie altijd moeten overnemen. Kun je binnen iObs eens checken wat er met de locatie en tijd van de waarneming gebeurt als je dezelfde foto nog eens invoert? Hoef je niet te bewaren, enkel even checken wat de tijd/plek is na het toevoegen van de foto.

ajdees

Helaas gaat dat nu even niet, want ik heb de betreffende foto's al verwijderd. Zul je net zien: ik bewaar kilo's aan foto's 'voor als ik het nog eens nodig hed', en als ik eens iets weg doe heb ik het dezelfde dag nog weer nodig 🙄.
Ik heb wel even gekeken in de map met vakantiefoto's op mijn computer thuis. De foto van Smilax aspera heeft in ieder geval wel gps metadata gehad, want de file op mijn computer heeft die data wel. Zie foto. Ik zal morgen de foto naar mezelf mailen en het zo proberen.
Bedankt voor het meedenken!
Groet,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

ajdees

met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Sjaak Schilperoort

Kan het zijn dat je na het invoeren van de foto en voor het bewaren van de waarneming de tijd en locatie hebt gereset, met de button rechtsboven? Dan gaat de waarneming terug naar huidige tijd en plek. Hoe dan ook, zonder de oorspronkelijke foto's kan ik niet nader onderzoeken of iObs een probleem met specifiek deze foto's heeft.

ajdees

Ik ga het proberen te herhalen.
Ik denk niet dat het de reset button was, want de tijd en datum van de foto zijn wel gebruikt, maar de locatie niet.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Sjaak Schilperoort

Dat klinkt als een bug. iObs zou ofwel tijd/locatie moeten overnemen of geen van beide. Alleen tijd overnemen en niet de locatie hoort niet te gebeuren. Ik zal dit nog eens checken.

ajdees

De app doet het nu, met de foto die ik van mijn computer heb gehaald, wel goed.
https://observation.org/waarneming/view/167261272
Dat maakt het vinden van het probleem niet makkelijker, ben ik bang.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

ajdees

Kunnen de fout geïmporteerde waarnemingen verwijderd worden of zouden ze nog handig kunnen zijn voor onderzoek naar de oorzaak?
Groet,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

ajdees

Citaat van: Marleen op maart 23, 2019, 06:56:12 AM
Citaat van: ajdees op februari 05, 2019, 22:28:19 PM
Bij twee waarnemingen werd echter mijn actuele locatie, in de trein van Arnhem naar Tiel, door de app geupload.

Heb je foto's gedraaid? Of een andere bewerking?

Als je foto's draait heb je kans dat er een nieuwe tijd/locatie aan de foto komt omdat de foto bewerkt is.

Ik heb veel foto's bewerkt voor het invoeren. Sommige heb ik (ook) gedraaid, maar dat gaf nooit problemen. Dat bewerken was meestal alleen bijsnijden. Ik deed de bewerkingen in de standaard app op mijn iphone, want in iobs kan dat niet.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Andre321

#10
Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 05, 2019, 23:57:53 PMAlbert, vreemd. Je selecteert de foto's van locatie "Mallorca", en dat betekent dat ze wel degelijk een locatie hebben. iObs zou die locatie altijd moeten overnemen. Kun je binnen iObs eens checken wat er met de locatie en tijd van de waarneming gebeurt als je dezelfde foto nog eens invoert? Hoef je niet te bewaren, enkel even checken wat de tijd/plek is na het toevoegen van de foto.
Als ik op  tijd en locatie klik was het goed (andalusie, 4 dagen geleden)
Zodra ik op save klik is het de huidige datuim en tijd.

Vroeger nooit problemen gehad, totdat er naar locatie gekeken werd.

Iphone SE, vorige iObs 4.2 versie, IOS 16.o (20A362)

Andre321

Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 06, 2019, 10:43:14 AMDat klinkt als een bug. iObs zou ofwel tijd/locatie moeten overnemen of geen van beide.
Bij mij dus idd Geen van beide.
iNaturalist en ObsIdentify geven beide echt nooit problemen. Dat kan ik van iObs niet zeggen sinds..een jaar of 2 maar de release notes zijn volgens mij nooit volledig en in elk geval onduidelijk.

hiskodevries

dit hele verhaal ademt : iObs heeft niet de juiste rechten om de lokatie gegevens te gebruiken.
Als dit een bug in iObs zou zijn hadden we vast wel wat meer meldingen gekregen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Het UITLEZEN gaat PRIMA, het OPSLAAN gaat helemaal FOUT.
ObsIdentify (die hier troiuwens nooit problemen mee heeft) en iNat doen het prima bij het uitlezen van de coordinaten uti de foto..en iOBs eigenlijk ook. Zodra ik het opslaat past iObs de datum en tijd aan naar huidige plaats en tijd.
Afgelopen 2 jaar is er toch iets aangepast dat naar coordianten kijkt ? Denk dat daar iets in zit.

Overigens zou dan de fotocamera de rechten moeten hebben, en niet iObs. Dezelfde fotos doen het prima in inat en obsidentify.

hiskodevries

Andre, het is dan wel heel apart dan jij dan de enige iobs gebruiker bent die daar melding van maakt !
Dan zou ik bij mijzelf denken: wat heb ik kapot gemaakt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#15
Nee, het komt veel vaker voor.
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501486.0.html

Maar blijkbaar kan het ontstaan als je aan de locatie sleutelt icm vastzetten Ik zat nog even dat bericht te zoeken maar nu niet meer te vinden. Zou kunnen onstsaan als je een locatie vast zet na aanpassing via de kaart.

Andre321

Citaat van: hiskodevries op juli 12, 2023, 12:11:55 PMAndre, het is dan wel heel apart dan jij dan de enige iobs gebruiker bent die daar melding van maakt !
Dan zou ik bij mijzelf denken: wat heb ik kapot gemaakt

Ik ga er van uit dat maar 1 op de honderd een melding maakt. Kwam laatst een flink aantal obsmap gebruikers tegen die ik nog nooit op het forum gezien had.