Armadillidium pulchellum?

Gestart door Arp, maart 31, 2008, 02:04:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Howdy Armadillidiidae liefhebbers,

Een week of wat geleden vond ik deze mini-oprolpissebed (zag hem bijna over het hoofd). Zelfs na het bekijken van mijn kiekjes hield ik hem voor een kleine (jonge) A. pictum. Het beestje is iets donkerder en een flink stuk kleiner dan de A.pictums die ik elders in Twente gevonden heb, maar dat kleurverschil heb ik toegeschreven aan "andere kolonie" en de afmeting aan "zal wel jonkie wezen".

Nou wilde ik hem invoeren en moest de kiekjes dus "pas" maken en nu zie ik opeens iets dat toch wel heel erg op het afgeknotte hoekje aan epimeer 1 van pulchellum doet denken. Dat zou m'n eerste zijn, en op veel foto's is er eigenlijk weinig van te herkennen en lijken de hoekjes "gewoon" tamelijk spits. Erg ver*piep*eratief qua perspectief enzo kennelijk. Heb lang zitten heen-en-weren, maar vind eigenlijk ook dat de close-up van de kop laat zien dat de rand van het scutellum bij het oog stopt en niet eronder doorloopt.

Tegen pulchellum spreekt dan weer de toch wel vrij smalle punt van het telson - vind ik iets meer op de tekening (in WM221) van pictum lijken, maar helaas zijn mijn kiekjes daarvan weer eens niet al te best   :rolleyes:

Enschede, De Wildernis (gemengd loof-naaldbos) - onder schors van grote omgevallen boom, los van de grond (80cm hoog), maar wel pal naast beek/greppel (beslist geen doog (kalk)grasland dus?). Begin maart 2008, 2mm opgerold, 4mm gestrekt.

(meer kiekjes bij waarneming)

Toch A. pulchellum?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Inderdaad, toch A. pulchellum. Het afsneden hoekje is kenmerkend.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

hay

Proficiat, Arp! Ik heb geen enkele twijfel!
Ook dat kopje is kenmerkend,
groet
hay

Arp

Top - Bedankt heren!

Heb net nog even nieuwe kiekjes geprobeerd, maar blijf het opvallend lastig vinden die afgeknotte hoek goed te herkennen op 90% van de plaatjes :wacko: Heb ook het idee dat die aan de rechterkant van het dier minder duidelijk is :huh: Nou ja, ga er later vannacht nog eens mee puzzelen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)