Kogelmeniezwammetje?--> mogelijk Cosmospora arxii?

Gestart door Henri van Dodeweerd, januari 29, 2019, 10:49:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Op deze kogelzwammen (roestbruine??) op beuk, kwam ik deze rode zwammetjes tegen. Klopt het dat dit het kogelmeniezwammetje is, of is daar microscopische onderzoek voor nodig?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167024368
onzeker Kogelmeniezwammetje - Dialonectria episphaeria gezien op 2019-01-19 Kampen - Bovenbroek/Molenzicht
Foto's:


Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

rietvanoosten

#1
Denk dat je deze daar nu nog moet plaatsen Henri.

Zie onder tabblad artikelen:
https://www.verspreidingsatlas.nl/0650040#

Uit artikel van Eduard Osieck "Meniezwammetjes op pyrenomyceten"  (Coolia 60-2 (2017), blz. 103 ):
bijschrift bij foto van Willy Heimeriks van meniezwammetjes groeiend op Roestbruine kogelzwam (Hypoxylon fragiforme) op beuk: "Afgaand op het substraat zou dit het onlangs beschreven meniezwammetje Cosmospora arxii kunnen betreffen dat gebonden is aan de Roestbruine en de Kleinsporige kogelzwam (Herrera et al. 2015)"
met vriendelijke groet, Riet

Henri van Dodeweerd

Dag Riet,

Helaas kan ik het artikel niet downloaden van de verspreidingsatlas. Het zou wel leuk zijn als het die soort is. Zou het in dat geval microscopisch onderzocht moeten worden? Zo ja, ik kan eventueel materiaal gaan verzamelen en het naar iemand toesturen... Wie wil  ;D?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

rietvanoosten

Lastige materie die meniezwammetjes ...
weet niet of  :micro:-onderzoek nog wat toevoegt in dit geval, denk dat het voorkomen op dit substraat al wel voldoende is.
(Zou alleen kunnen controleren of de sporen bij rijpheid duidelijk gekleurd zijn, dan kom je in de voorlopige sleutel uit bij Cosmospora.)
met vriendelijke groet, Riet

Henri van Dodeweerd

Dat is dan inderdaad lastig.

Ik heb de titel van het topic aangepast. Mogelijk kijkt er nog een andere expert mee! Super bedankt voor je hulp in ieder geval!

De waarneming laat ik maar even zo staan. De Cosmospora arxii kan nog niet ingevoerd worden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd