nog meer zandbijen

Gestart door jack_windig, maart 30, 2008, 15:25:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Gisteren was kennelijk een echte zandbijen dag. Ik denk dat ik minstens vier soorten in mijn tuin heb, maar het blijft moeilijk om een zekere naam te vinden.

1) Is dit A. clarkella Zwart Rosse Zandbij - vrouwtje?

jack_windig

2) en dit het mannetje A. clarkella?

jack_windig

3) Vosje A fulva vrouwtje

jack_windig

4) dit misschien het mannetje A. fulva???

jack_windig

5) Vrouwtje A. praecox? (Overigens met een parasiet uitstekend tussen segment 3 en 4)

jack_windig

Dit misschien een mannetje A praecox?

jack_windig

7) En (voorlopig) de laatste. Deze weet ik echt niet oranje scheen en beharing op alle segmenten.

wilde

#7
Foto 1 zou vrouwtje A. clarkella kunnen zijn denk ik.

Foto 2, nee, geen clarkella denk ik. De mannetjes hebben lichtere haren langs de hele onderkant. Ze kunnen echter wel wat verschillend zijn. Dat zag ik in een broedkolonie van die soort en de onderzijkant is niet goed te zien op de foto. De A. clarkella is dus niet 100% zeker uit te sluiten.
Als je mannetjes ziet moeten ze belangstelling hebben voor vrouwtjes. De vraag is dus: voor welke vrouwtjes deden ze moeite?

Foto 3 vrouw A. fulva wist je zelf al.

Foto 4 man A. fulva zou goed kunnen denk ik

Foto 5 vrouw A. praecox lijkt ook mogelijk.

Foto 6 is denk ik geen A. preacox man. Die zijn veel minder behaard en zwarter. Is het misschien een man flavipes?

Foto 7: er is voor mij te weinig te zien om wat verstandigs te kunnen zeggen.

Waarom zo veel foto's in 1 item? Dat maakt de beantwoording lastig.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

blerf

Foto 1 A. clarkella is correct
Foto 3 A. fulva is ook correct

Over de rest durf ik niets te zeggen

-blerf-
Groet,
Jeroen

Ivo Raemakers

2 is een mannetje uit de helvola-groep, mogelijk varians waarvoor ik vrouwtje 5 ook aanzie (al durf ik synadelpha niet geheel uit te sluiten; tergieteindrand lijkt niet al te breed).
6 lijkt me ook een man uit de helvola-groep, maar meer dan dat durf ik er niet van te zeggen.
7 is weer een fulva-man, je ziet de grote kaken (met de hint van een linkertand) nog net in de bloem.
Groet Ivo