Hoofdmenu

Bever?

Gestart door Arjan Broekhuizen, januari 25, 2019, 10:45:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Wie kan mij helpen? Afgelopen week vond ik een aantal knaagsporen en prenten in het riet/begroeiing bij het water. De prenten die ik vond kan ik niet matchen met de bever, maar ik vond wel:
- afgeknaagde boomstronk
- afgeknaagde takken (ook in het water)
- een pad door het riet naar het water
- een sleepspoor vanuit de begroeiing naar het water
(zie onderstaande foto's)

Het enige wat mij doet twijfelen - naast de prenten die ik niet kan matchen - is dat er naast de grotere, afgeknaagde boomstronk een kleinere tak afgeknaagd is, maar de snede is zo mooi, dat het er op lijkt dat dit afgesneden kan zijn (door vissers?).

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166905427
onzeker Europese Bever - Castor fiber gezien op 2019-01-23 Kampereiland - Ramspol
Foto's:








Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

#1
De prenten op de foto's doen mij niet aan bever denken. De vorm klopt niet voor deze soort en ook zou je een sleepspoor van de staart moeten zien, wat nu niet het geval is. Ik denk eerder aan een hond.

De knaagsporen zijn natuurlijk wel van bever, ook de dunnere tak. Bij doorgebeten dunne takken moet je wel alert zijn op beverrat, die een vergelijkbaar knaagspoor kan produceren.
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan Broekhuizen

Rob, bedankt voor je reactie!

Ik vond het bijzonder aan de prenten dat er, behalve de nagels, drie 'puntjes' te zien zijn. Ik kon dit niet plaatsen bij hond (of vos), want daar verwacht je één grote afdruk in het midden.
(De foto's van de pootafdrukken zal ik verwijderen bij de ingevoerd waarneming.)

CiteerBij doorgebeten dunne takken moet je wel alert zijn op beverrat, die een vergelijkbaar knaagspoor kan produceren.
Ik begrijp hieruit dat de beverrat wel kleinere takken doorknaagt, maar geen stam(metjes)?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 28, 2019, 16:55:18 PMIk begrijp hieruit dat de beverrat wel kleinere takken doorknaagt, maar geen stam(metjes)?

Klopt!
Met vriendelijke groet, Rob