onbekend insect

Gestart door natuurfilmer, november 10, 2009, 13:33:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

natuurfilmer

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum! Hoe maak je een nieuw bericht aan?
Wat is dit voor een insect?

Robert Heemskerk

Je kunt deze het beste plaatsen bij het topic: Bijen, wespen en mieren

Het is volgens mij een Houtsluipwesp-achtige

groet, Robert

spinnenvrouw

Beste Natuurfilmer,
Welkom op ons forum!
een nieuw topic kun je aanmaken als je van hieruit een niveau omhoog gaat.
In jouw geval klik je bovenaan de pagina op soortgroepen, dan ga je naar bijen, wespen en mieren , en dan zie een knop nieuw topic (mits je ingelogd bent). Verder volgt het zich vanzelf.
Mooi beest, trouwens!
Overigens is het de gewoonte dat je met je eigen naam ondertekent, maar dat wordt pas een punt als je hier vaker komt.
Jacomijn Prinsen

Mosmanneke

Het zou om de sluipwesp Dolichomites imperator kunnen gaan. Deze heeft een legboor die langer is dan het lichaam en rode poten. Volgens de foto lijken deze kenmerken te kloppen. Hij zoekt (op geur) naar de in het hout levende larven van boktorren en kevers.  De plek om te boren wordt met grote precisie gekozen. De legboor zit in een schede. Zowel schede als legboor (vanaf het achterlijf) zijn beiden op de foto te zien. De schede is dikker. De legboor deponeert niet alleen een eitje in de keverlarve, maar is ook in staat de larve te verdoven. Het behoeft geen betoog dat de sluipwesplarve zich ontwikkeld ten koste van de keverlarve.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

henkvanwoerden

Ben het met mosmanneke eens, lijkt mij ook Dolichomitus imperator.

Groet,

Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

hannie60

#5

Goedemorgen,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag over een onbekend insect.
Wij hebben een krabpaal voor onze katten van echte boomstammen.Deze stammen zijn door het bedrijf waar de krabpaal gekocht is bewerkt(ingevroren) zodat alle insecten gedood zouden zijn.
Nu vermoeden we dat  onze kat gestoken is door het insect op de foto.
vanochtend hoorden we de kat een schreeuw geven en zat dit insect bij haar.
Sindsdien vertoont  ze raar gedrag, grommen , blazen en we kunnen haar amper meer aanraken omdat ze angstig is.
Kunnen verder niets aan haar ontdekken dat ze gestoken is of pijn heeft.
Dus wie weet wat dit voor insect is, kan ie uit de boomstronk komen, en steekt hij.
Op de foto hadden we 'm al dood gedrukt dus hij is wat verfrommeld. hoop dat iemand er toch nog een idee van heeft.(hij had ook een lang staart gedeelte dat is er op deze foto af)
Bedankt alvast!
groet, Hannie

hannie60

Goed om te weten wat voor insect het is. alleen jammer dat hij uit de boomstronk komt. Dan kunnen er dus nog meer in zitten.
De kat doet gelukkig  weer redelijk normaal nu.
jammer dat de foto nu niet meer te zien is!