Peziza vesiculosa ?

Gestart door karinarie, januari 20, 2019, 17:01:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie



Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166755345
onzeker Vroege bekerzwam - Peziza vesiculosa gezien op 2019-01-18 Den Haag - Haagsche Bos
Foto's:






















Toelichting:
Diameter vruchtlichaam 9 cm.Rand gekarteld.Buitenzijde ruw.Vlees in lagen. ( 1.9 - 3 mm. dik. ) Sporen glad 17.9 - 20.7 x 9.4 - 11.3 micron.Enkele gemeten asci : 280 - 305 x 14.4 micron.Asci J+
bij voorbaat dank Arie Benschop

wimperzwam

Lijkt mij geen vesiculosa, vlees te dun sporen te klein en biotoop past niet. Ik zie beuk dus vergelijk eens goed met P. arvernensis of P. varia. Sporen dienen voor een eventuele ornamentatie bekeken te worden in melkzure oplossing van methylblauw (katoenblauw) met een 100x olie-immersie objectief.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

#2
Hallo Henk,
voor beide soorten zijn de sporen duidelijk  te groot.

groetjes Arie

wimperzwam

Ik hoor niets over hoe het oppervlak van de sporen eruit zagen in methylblauw-melkzuur. Voor varia (als de micrometer goed geijkt is) zijn de sporen te groot, averensis komt meer in de buurt maar voor vesiculosa zijn deze te klein. Het is altijd nuttig om het werk waarmee gedetermineerd is te noemen.

Mbgr.,
Henk Huijser.

karinarie

#4
Hallo Henk,
gedetermineerd m.b.v. Peziza key van Brian Spooner van de British Mycological Society op het internet.Heb nog de gemiddelde afmetingen berekend : 19.2 x 10.5 micron.Ook in katoenblauw zie ik geen ornamentatie.Er is 1 druppel aanwezig  ( of kern ( zeer moeilijk zichtbaar ).Toch zoek ik het ook steeds meer in de richting van Peziza arvernensis.Deze soort invoeren als onzeker ?


groetjes Arie