Waarnemingen onder embargo

Gestart door bertblok, januari 13, 2006, 13:51:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ik wil geen embargo !
Alleen  voor echte uitzonderingen misschien.

Waar zijn julie toch zo bang voor ?

Orchideeën zijn altijd al gewild en zullen ook altijd gevonden worden als een km-hok wordt doorgegeven. En reken er maar op dat de liefhebbers (uitstekers) ook kenners zijn !!!! Die weten op basis van een km-hok echt ook wel waar ze moeten kijken ! Niet te naief alsteblieft.

Voor verstoorbare broedgevallen is het lastiger. Al geeft een km hok in veel gevallen natuurlijk ook al genoeg info. Follow the sound zou ik zeggen.
Paar keer een bosuilenroepje met je hand immiteren en klaar.

Uitsteken is nu weer eens gebeurt, en ik ken meer gevallen, maar laten we nu toch eerlijk en reëel zijn: in Zuid-limburg haal in je in een dag vuilniszakken vol met zeer bijzondere orchideeën en de plaatsen zijn precies bekend !!!! en openbaar, of moet ik de verspreidingsatlasjes met nauwkeurige tekst noemen ???

En toch gebeurt het volgens mijn niet of nauwelijks.

Relax !

Misschien is het ook nog wel zo dat er waarnemers zijn die graag op hun topvondsten zitten, als u begrijpt wat ik bedoel.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

hiskodevries

als je met een vervaging van max. 999,99 meter een aantal mensen kunt overhalen om juiste wel in te voeren ZONDER embargo moeten we dat zeker doen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bertblok

Hisko, daar ben ik het volledig mee eens. Als waarneming.nl dat kan regelen, dan heeft dat zeker toegevoegde waarde!
Anderzijds is wat Elmar Prins zegt ook niet onwaar: Kwaadwillenden weten hun weg heus wel te vinden. Naast waarneming.nl zijn er voor hun genoeg bronnen om te vinden wat ze zoeken. We moeten niet de illusie hebben om dat tegen te kunnen houden. Maar als "vervaging" mensen over de streep trekt om waarnemingscoordinaten in te voeren, dan heeft dat zijn nut.

Corryabbink

Precies. Er zijn nog meer kwetsbare soorten dan orchideën die niet zo makkelijk op kmniveau gevonden kunnen worden. Er zou dan geen embargo voor die soorten nodig zijn. Wel is dan bekend dat er bepaalde soorten in een hok aanwezig zijn. Vooral na een aantal jaren is het makkelijk om te weten dat er in het verleden bijzondere soorten in een km.hok stonden en kan er bij het opnieuw inventariseren gericht naar gezocht worden. Het is beter te zoeken op KMniveau dan helemaal niet te weten welke soorten er ooit stonden.
met groet, Corry

laatvlieger

Maar we hoeven ze er ook niet naartoe te leiden...

CiteerNaast waarneming.nl zijn er voor hun genoeg bronnen om te vinden wat ze zoeken. We moeten niet de illusie hebben om dat tegen te kunnen houden.
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marcel123

CiteerIk wil geen embargo !
Alleen voor echte uitzonderingen misschien.
Waar zijn julie toch zo bang voor ?
Wat is het probleem? Ik voer nu veel gegevens niet in omdat er geen plaatsvervagingsoptie in zit, zeker niet met exacte coordinaten. Zit ie er wel in dan kun je veel meer gegevens invoeren in waarneming.nl. En als ik het goed begrijp ben je er tegen dat er meer leuke soorten ingevoerd worden? Floron coordiantoren weten je toch wel te vinden....
En die waarnemingen komen dan natuurlijk ook niet met de exacte coordinaten terecht

CiteerOrchideeën zijn altijd al gewild en zullen ook altijd gevonden worden als een km-hok wordt doorgegeven. En reken er maar op dat de liefhebbers (uitstekers) ook kenners zijn !!!! Die weten op basis van een km-hok echt ook wel waar ze moeten kijken ! Niet te naief alsteblieft.
In veel gevallen waar denk ik. En dat geld ook voor herpetofauna en vlinders.

(PS Bert: dit is wel een succesvol item met 36 reacties)

laatvlieger

CiteerIk voer nu veel gegevens niet in omdat er geen plaatsvervagingsoptie in zit. Zit ie er wel in dan kun je veel meer gegevens invoeren in waarneming.nl.

Ja, ik ook. En ik zou graag zelf willen aangeven bij bepaalde waarnemingen om ze  te vervagen of niet. Embargo heeft vaak namelijk geen zin, omdat nadat het embargo verlopen is alsnog de exacte vindplaats vrijkomt.

Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marcel123

Is dit handiger op te programeren en werkbaar voor de lezers:

Plaatsvervaging aan: pak de coordinaten van het eraan gekoppelde gebied
Plaatsvervaging uit: pak de exacte coordinaten

Windekind

O ja, mensen gaan zeker Stekende wolfsklauw uitsteken ofzo ?!
Echt niet !!!!!!!!

Welke niet specifieke plantenliefhebber wil dat ding in de tuin ?

En als het gebeurt zijn het gewoon kenners die echt alles wel weten te vinden.

Die orchideeën waren ongetwijfeld proffesionals voor kwekers of amateur deskundige verzamelaars.

Nogmaals: wees niet naief.

Vanoudsher zijn de de personen die planten steken of vlinders vangen voor verkoop etc. gewoon zeer goede deskundigen !!!

En de grootste boosdoeners: botanici die hun herbaria graag willen vol maken !

Die hebben belang bij een plantje van Carex ericetorum ofzo.

Verder echt niemand hoor !!!!

Waar ik misschien een uitzondering voor zou maken is b.v. Moneses uniflora.
Dat kaliber heb ik het dan over met bovendien die gevaarlijke schoonheid. Maar verder.... ?

Zoekt u nog een specifieke plant ?
Als ik het weet leg ik het precies uit.
Gooi maar op het forum.

Misschien leuk, een speciaal item: Waar vind ik ....."

Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

...... maar misschien ben ik zelf ook wel naïef.

Blijf alleen graag uitgaan van het goede in de mens.
laten we alles delen ook de leuke dingen.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mhospers

CiteerDie hebben belang bij een plantje van Carex ericetorum ofzo
Ik heb inderdaad een onbekende carex verzameld met wortels omdat ik zag dat iemand van het rijksherbarium het ook deed. En een goed idee...

Nu staan er in twee tuinen in Utrecht carex divisa. Maar toen wisten we nog niet dat ie nog in Nederland voorkwam...Als je niet verzameld blijven sommige dingen ook onbekend. Het nadeel van het geheim houden van locaties met zeldzame soorten is ook dat je ze minder goed kan beschermen.

Waarschijnlijk zal voor een soort als Stekende Wolfsklauw het beter zijn dat de locatie bekend is dan dat ie geheim is. Bij RAVON zijn er ook mensen die denken dat de bescherming van herpetofauna beter gaat als alle gegevens bekend zijn. Ik heb ook wel eens een vindplaats van Pyrola bezocht die voor de helft was bedekt met afvalsnoeihout. Als een vindplaats niet bekend is wordt ie niet regelmatig bezocht en in de gaten gehouden.

Ik denk dat de waarnemer zelf maar moet bepalen hoe precies hij zijn gegevens doorgeeft. Als ze bekend zijn kun je niet meer terug..

Windekind

Tof Marcel,

ik heb hem nog nooit gezien.
Ik dacht dat hij altijd nog bekend was van de IJsselmeerkust, maar ben nog nooit op zoek gegaan en heb ook nog nooit navraag gedaan.

Maar je ziet het wel weer: het zijn de botanici zelf die zich niet in kunnen houden.

Ik ben zelf ook niet heilig moet ik eerlijk zeggen, maar ik probeer me wel in te houden.
Als er van iets heel veel staat neem ik wel; eens een stukkie mee, anders niet.

En daar ben ik behoorlijk strict in ! Daarom heb ik ook geen herbarium !!!!
't Zou mij te veel en te snel verleiden tot wat ik niet wil.

Maar om nou mensen de vindplaatsen te ontzeggen. Waar gaat dat naar toe ?

Groet,

Elmar

p.s. ik wil hem nog wel eens gaan bekijken die Carex divisa.  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

bertblok

Marcel,
Dat denk ik ook: als bekend is waar kwetsbare soorten voorkomen heeft dat zijn voordeel bij beheer en inventarisatie. Het "geheim" houden heeft alleen zin in heel speciale gevallen. Maar volgens mij niet in het geval van Stekende wolfsklauw, waarmee ik de discussie begon....

mhospers

CiteerMaar je ziet het wel weer: het zijn de botanici zelf die zich niet in kunnen houden.
Let wel: het was toen nog geen Carex divisa maar een rare Carex disticha die ik verzamelde. Als ik geweten had dat het carex divisa was geweest had ik zeker geen wortels verzameld....
En het was in gebruik als agrarisch industriegebied....dus niet eens natuurgebied.

Elmar, ik heb helaas het kleinste stuk en het het grootste stuk heb ik in de andere tuin laten staan, maar als ie een beetje doorgroeit...wie weet....

Sindsdien is ie volgens mij van een aantal plekken bekend in Zeeuws Vlaandeen.  Bekend maakt dat ie vaker gevonden wordt. Maar je ziet dit ook wel bij onbekende rupsen: als je wilt weten wat het is moet je het waarschijnlijk opkweken (of opfokken?) en soms gaat dat ook voor planten op.

Corryabbink

Citeer
Als er van iets heel veel staat neem ik wel; eens een stukkie mee, anders niet.

En daar ben ik behoorlijk strict in ! Daarom heb ik ook geen herbarium !!!!
Hallo allemaal,

Ik heb wel een herbarium. Niet om het verzamelen maar om soorten goed op naam te kunnen brengen en later nog eens te kunnen vergelijken. Bovendien is het een bewijs dat je de soort kent. Bedenk wel dat er tot voor kort nog geen digitale fotografie mogelijk was. Maar zelfs dan zijn sommige kenmerken alleen met een bino goed in beeld te krijgen. Er gaat nog niets voor bestudering van het materiaal zelf.
met groet, Corry

Windekind

Hoi Corry,

een bewijs dat je de soort kent ????
je bedoelt bewijsmateriaal van een vondst ?
Van hele lastige dingen heb ik wel eens wat materiaal verzameld om thuis met de bino goed te kunnen bekijken. 't Gaat dan meestal om een gras, een zegge of een rus, waar er meestal ook veel van bij elkaar staan. Dan heb ik er niet zo veel moeite mee. In de meeste gevallen zijn de kruidachtige planten prima in het veld te beoordelen. Bij orchideeën kan het nogal lastig zijn. Zeker de ruime indeling, maar neem je die dan mee ???
Van mossen verzamel ik wel materiaal, maar ook daar ontstaan de moeilijkheden als het gaat om een hele zeldzame soort, waar weinig van staat.
Al die bryologen die naar die ene hunebed gaan en daar een stukje van een specifieke soort willen meenemen voor hun herbarium. Tja,....?
Heb ik wel wat moeite mee eerlijk gezegd.

Hoe doe jij dat dan ?

Marcel,

ik heb twee keer in mijn leven een plant meegenomen om thuis verder op te laten groeien voor determinatie. Een keer een roos die niet tot bloei kwam op oorspronkelijke plek en waarvan ik hoopte Rosa arvensis.. Mis! En een gras dat uitgebloeid was en waarvan ik zaden heb verzameld en die waarschijnlijk in de zomer bloeit en die in de kenmerken (die toen aanwezig waren) midden tussen Bromus ramosus ramosus en Bromus ramosus benekenii in zat. Trouwens wat zaad verzamelen, daar heb ik niet zoveel moeite mee.
Doe ik wel vaker. Leuk voor in de tuin.

Zelf vind ik het juist leuk om een bijzondere soort even te kunnen bezoeken. Dus als iedereen zijn bijzondere vondsten weergeeft als km of uurhok of onder embargo, tja.   :(   En van de pinksterbloem hoef ik echt geen gps-coördinaten.

Groetjes,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hoi Elmar,

Natuurlijk verzamel ik geen orch. Mijn verzameling bestaat vooral uit gewone soorten en soms bijzondere zoals b.v. Armbloemige waterbies.
Met bewijs bedoel ik dat ik met mijn herbariumexemplaar kan aantonen dat ik de soort ken dus goed benoemd heb.
Als ik de soort eenmaal goed in mijn hoofd heb is verzamelen niet meer nodig.
Ter controle neem ik dan soms nog een bloeiaartje(meest grassen) mee naar huis.

Met mossen werkt het in principe net zo maar daar kun je met b.v. levermossen en Sphagnum niet om het verzamelen heen en blijf je vrijwel altijd bezig met verzamelen.
met groet, Corry

Cees Veenema

Hallo Allemaal,

Ik heb wel een herbarium maar deze is inmiddels 35 jaar oud.
Alle planten die ( toen ) in mijn omgeving voorkomen zijn vertegenwoordigd.
Sommige planten zien er nog uit alsof ze gisteren gedroogd zijn en anderen zijn wat pluizig geworden.
Omdat ik de vindplaatsen nauwkeurig heb omschreven ben ik vorig jaar begonnen om eens te kijken welke soorten er verdwenen zijn en of er ook nieuwe soorten bijgekomen zijn. Hoewel ik een eind ben gekomen heb ik wat voorjaarsbloeiers gemist.
Ik ben van mening dat het aanleggen van een herbarium nu wel uit de tijd is.
Hiermee bedoel ik het drogen van planten enz.
Goede foto opnames opslaan in digitale bestanden levert ook nog veel meer mogelijkheden op.
Een Orchidee uitrukken voor een plakboek zou ik nu niet meer doen.
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Cees,

Een orchidee kun je heel goed met de digcam vastleggen. Dat wordt moeilijker met fijnere soorten zoals b.v. sommige grassen en biezen. Ook mossen kunnen beter verzameld worden. Dat kleine grut is met een dig.cam niet goed vast te leggen. Geeft onder de binoculaire al de nodige problemen en moeten soms met de mic onderzocht worden.

Voor de grotere planten ben ik het in grote lijnen wel met je eens maar wat denk je van het vasleggen van b.v. klierharen of borstelharen bij sommige soorten ?

met groet, Corry

Cees Veenema

Hallo Corry,

Ja dat is een probleem maar wel een probleem wat door de onderzoekers zelf gecreeerd wordt door alle ( ondervarieiten)  als een soort  soort te gaan beschouwen.
Hier ben ik dan ook geen voorstander van. En schiet mijn doel in ieder geval voorbij. Determineren doe ik met vergrootglas en lectuur ter plaatse in het veld.
Lijkt mij aardig verantwoord maar misschien minder wetenschappelijk.
Hangt er natuurlijk ook van af wat je eigen doelstelling is.

Groet,

Cees

Windekind

Hoi Corry,

die Armbloemige waterbies is in rijpe toestand m.i. helemaal niet moeilijk.
Heb ze plaatselijk bovendien met miljoenen gezien.
Heb je de nieuwe heukels al ? Kloppen de verwijzingen naar de plaatjes al wer niet, of vergis ik me ?
Bovendien heb ik helemaal geen behoefte aan anderen te bewijzen dat ik die soorten ken, middels een verzamelexemplaar. Trouwens dat bewijst alleen dat je hem hebt verzamelt, niet dat je hem kent, al bewijs je dan wel weer over vergelijkingsmateriaal te beschikken.

En als Floron een waarneming niet gelooft. Pech, doei.
Zoek het maar uit.

En mossen: volgens mij wordt er wel wat geplukt op de Sphagnum quinquefarium plek. En ook van de begeleiders  Sphagnum girgensohnii en S. capillifolium.

Wil je ze trouwens zien mail me. En ik knijp natuurlijk een oogje dicht. Er staat namelijk redelijk wat. Maar we moeten voorzichtig zijn.

Maar Corry, vooral ben ik blij en respecteer ik het enorm dat je dus kritisch bent bij het verzamelen van materiaal.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

CiteerHallo Corry,

Ja dat is een probleem maar wel een probleem wat door de onderzoekers zelf gecreeerd wordt door alle ( ondervarieiten)  als een soort  soort te gaan beschouwen.
Hier ben ik dan ook geen voorstander van. En schiet mijn doel in ieder geval voorbij. Determineren doe ik met vergrootglas en lectuur ter plaatse in het veld.
Lijkt mij aardig verantwoord maar misschien minder wetenschappelijk.
Hangt er natuurlijk ook van af wat je eigen doelstelling is.
Hallo Cees,

't Is maar wat voor eisen je stelt en aangezien ik aardig perfectionistisch ben ging ik steeds verder.

Zoals jij schrijft zou het eigenlijk wel moeten kunnen maar sommige soorten moeten toch nog weer thuis op kafjes of nootjes onderzocht worden. Daarbij komt dat het RH te Leiden van sommige door mij opgegeven soorten graag materiaal wil zien willen ze een soort als echt gevonden aanmerken.

Bij mossen gaat het niet op. Dit is zo'n miniwereldje dat je met een flora en een loep in het veld wel een eind komt maar toch nog veel meer thuis moet onderzoeken. Bovendien wordt door de BLWG ook om materiaal gevraagd.
met groet, Corry

Cees Veenema

Hallo Corry,

Het kaf van het koren onderscheiden doen de wetenschappers zelf maar.
Ik heb andere doelstellingen.  
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Elmar,
Armbloemige waterbies was maar een voorbeeld.
Natuurlijk verzamel ik niet van elke vindplaats Armbloemige waterbies en hoewel jij het een makkelijke soort vindt komt ze in Twente niet veel voor. Hoe wou jij dan de nootjes digitaal vastleggen? en Eleoch. uniglumis? dat is toch alleen maar met echt materiaal aan te tonen?

Ik wou dat ik iets van je meehad, maar ik hecht er wel waarde aan dat mijn gegevens door Floron geaccepteerd worden. Het is een hobby waar ik veel tijd maar ook geld in gestoken heb. Misschien ga ik er nog anders over denken de tijd zal het leren.
met groet, Corry

Corryabbink

CiteerHallo Corry,

Het kaf van het koren onderscheiden doen de wetenschappers zelf maar.
Ik heb andere doelstellingen.
Hoi Cees,

Dat is ook een mening :lol:  't Is maar waar je van geniet. Soms gaat het me ook wel te ver.
met groet, Corry

Windekind

Hoi Corry,

ik heb er ook veel tijd in gestoken. En ook veel geld. Boekenkast vol. Bino etc.
En het is prima om met bewijsmateriaal voor floron te komen.
Bij bijzondere grassen zegges e.d. verzamel ik regelmatig wat ter controle.
Ben echter niet zo fanatiek daarin als jij bent.
Heb b.v. al jaren geleden m.i. Festuca ovina s.s. op de Veluwezoom gevonden, maar nog nooit laten bevestigen. Ben ik weer laks in (das ook geen goede eigenschap).
Heb ook vondsten van b.v. Carex muricata doorgegeven. Je hoort er toch niets meer van ? Wat kan mij het schelen ,joh. Wel materiaal verzamelt en laten bekijken door anderen. geen twijfel.
Ik ken ze, neem ze waar en laat ze graag ook nog andere geïnteresseerden zien.

Volgens mij zijn er trouwens nog steeds soorten die te vaak worden doorgegeven omdat ze als vrij algemeen te boek staan en niet worden gecontroleerd.

Dus dat pleit weer voor jouw verzameling en een nog strengere controle.

En zo als jij ze verzamelt: prima.

Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins