Waarnemingen onder embargo

Gestart door bertblok, januari 13, 2006, 13:51:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

bertblok

Bij het struinen op de site kwam ik een waarneming tegen die onder embargo staat tot 1 januari 2020 (!)  Het gaat hierbij om Stekende Wolfsklauw (Lycopodium annotinum).

Het invoeren van waarnemingen onder embargo is bedoeld om kwetsbare situaties te beschermen. Stekende wolfsklauw is een in Nederland zeldzame plant, en is net als andere Wolfsklauwsoorten gevoelig voor (lucht)vervuiling.

Voorzover ik weet kan het weinig kwaad als de groeiplaats door geinteresseerden wordt bezocht. De groeiplaatsen die ik ken lijden daar tenminste niet onder. Wel is bladophoping soms een probleem. En natuurlijk is vernietiging van het milieu door het kappen van bos een serieuze bedreiging.  

In het belang van de soort moet tenminste de eigenaar / beheerder op de hoogte worden gesteld van het voorkomen van zeldzame of kwetsbare soorten, zodat het beheer hierop kan worden afgestemd. In de praktijk blijft dat vaak achterwege. Een medium als waarneming.nl kan bij deze informatieoverdracht een belangrijke rol spelen.

Het invoeren van een dergelijke waarneming met een embargo van tientallen jaren heeft volgens mij geen enkele zin.

Wat vinden jullie daarvan?

laatvlieger

Ik zou wel graag een mogelijkheid hebben, waar ik bij gevoelige soorten wel een exacte plaatsebepaling aan kan geven, die vervolgens niet algemeen bekend wordt. De exacte plaatsbepaling wordt dan wel aan de desbetreffende PGO doorgesluisd.

Dit zou voor mij betekenen dat ik eindelijk slaapbomen van ransuilen exact door kan geven, een locatie van knoflookpad en nog enkele van dat soort kwetsbare soorten, waarvan ik nu niet de plaats vrij kan geven via waarneming.nl

Bert, ben je ervan bewust dat er ook planten gestolen worden? Onlangs nog werd ergens een nieuwe vindplaats van een orchideeensoort ontdekt, een paar weken later waren ze uitgegraven.

Zo is het met ransuilen ook, die slaapbomen moet je heel voorzichtig mee zijn, ze zijn erg verstoringsgevoelig, zeker voor camera's met flitser.

En met het recente berichten over actieve vogelvangers (voor volieres) kun je ook niet voorzichtig genoeg zijn met exacte plaatsbepalingen van pestvogels en barmsijzen. Het is heel treurig, maar wel de realiteit

Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

Citeerben je ervan bewust dat er ook planten gestolen worden?
Dat mag zo zijn, maar wolfsklauw? Dat is toch zo'n onooglijk, pietepeuterig plantje, geen bloemen, beetje varenachtig? Wie zou die willen stelen? Of vergis ik me nou?

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

Het zou me niks verbazen als je je vergist!

(en bovendien gaat het ook om het principe, anders moet je eerst een "comissie" laten bepalen wat er mogelijk gestolen gaat worden en wat niet. )
Groet,

Wouter Teunissen

Mark van Veen

Het is bovendien de invoerende waarnemer die beslist of er een embargo gezet wordt. Dat kan in principe voor elke huismus of madelief.
groet,

Mark van Veen

Guus Peterse

CiteerHet zou me niks verbazen als je je vergist!
Ik geloof niet dat ik me vergis, maar heb met die opmerking niets willen zeggen over de vraag of je 'm al dan niet onder embargo moet zetten (en al helemaal niet of je ze mag stelen, alleen maar hoe waarschijnlijk het is dat iemand ze wil stelen). Of je ze onder embargo zet moet iedereen natuurlijk inderdaad helemaal zelf weten.

Guus.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent

CiteerIk zou wel graag een mogelijkheid hebben, waar ik bij gevoelige soorten wel een exacte plaatsebepaling aan kan geven, die vervolgens niet algemeen bekend wordt. De exacte plaatsbepaling wordt dan wel aan de desbetreffende PGO doorgesluisd.
Volgens mij wordt de waarneming ook gewoon doorgegeven aan de PGO, als die gegevens van waarneming.nl haalt.
Vincent

bertblok

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat sommige onverlaten zonder respect voor de natuur handelen en zelfs plantensoorten uit de natuur roven. Ik ken de voorbeelden van het uitsteken van orchideeen helaas maar al te goed. Dat dat een heel kwalijke zaak is staat buiten kijf. Ook weet ik dat het ieder vrij staat waarnemingen onder embargo te plaatsen.

Maar het is toch ook mogelijk om bij de waarneming alleen een km hok te vermelden? Het is een hele klus om in een bos de groeiplaats van een Wolfsklauw te ontdekken, als je bedenkt dat die onopvallend zijn en hooguit enkele vierkante meters beslaan terwijl een vierkante kilometer een miljoen vierkante meters bevat!

marcel123

CiteerOnlangs nog werd ergens een nieuwe vindplaats van een orchideeensoort ontdekt, een paar weken later waren ze uitgegraven.

CiteerHerfstschroeforchis gestolen!
Begin september j.l. is weer een nieuwe groeiplaats van Herfstschroeforchis bekend geworden in een natuurgebied in de Grevelingen. Binnen een week na de ontdekking bleken de planten te zijn uitgegraven! Het is niet bekend wie de dader is, maar het ligt voor de hand dat orchideeënliefhebbers de planten voor de eigen tuin hebben uitgegraven.

CiteerMaar het is toch ook mogelijk om bij de waarneming alleen een km hok te vermelden
Dat is mogelijk, maar het is een keuze van de invoerder of hij dat wel of niet doet.  En of hij het onder embargo plaatst of niet.

Plaatsvervaging
Zelf geef ik voor een vaagheid in tijd ook de mogelijkheid om een vaagheid in plaats te tonen. Vooral voor planten heb je niet zo veel aan een embargo, maar een aan plaatsvervaging. Die plant zal volgend jaar toch op dezelfde plek staan.

Als van een zeldzame soort de locatie algemeen bekend is komen er waarschijnlijk meer mensen en is er meer toezicht.  Dat kan negatief uitpakken (verstoring) maar ook positief (weghalen van bladafval) of beheerder aangeven dat een groeiplaats dreigt te verdwijnen.

laatvlieger

Citeer
Citeer
Ik zou wel graag een mogelijkheid hebben, waar ik bij gevoelige soorten wel een exacte plaatsebepaling aan kan geven, die vervolgens niet algemeen bekend wordt. De exacte plaatsbepaling wordt dan wel aan de desbetreffende PGO doorgesluisd.

Volgens mij wordt de waarneming ook gewoon doorgegeven aan de PGO, als die gegevens van waarneming.nl haalt.

Nee dat bedoel ik niet, nu kun je in waarneming.nl geen waarneming invoeren waarbij de locatie geheim blijft.
Je kunt wel een tijd instellen dat jouw waarnemingen zichtbaar zijn op waarneming.nl, maar dat kun je alleen maar doen voor al je waarnemingen, niet voor specifieke waarneming.

OP waarneming.nl bestaat voor zover ik weet op het moment niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld een ransuilen slaapplaats in te voeren met exacte coordinaten (voor Sovon), waarbij ik kan aangeven dat die melding alleen voor sovon en mijn eigen waarnemingslijstjes is, en voor niemand anders.

Een soort van eeuwig embargo.
Groet,

Wouter Teunissen

laatvlieger

Misschien zou het een idee zijn om bij planten bijvoorbeeld wel een exacte groeiplaats in te kunnen voeren, maar deze nooit exact in waarneming.nl weer te geven. Bijvoorbeeld exacte am.coord invoeren, maar alleen het km-hok weergeven, of bij hele zeldzame soorten alleen het atlasblok.

Dan krijgt iedereen toch wel wat info, maar worden er exacte vindplaatsen niet vrijgegeven.
Groet,

Wouter Teunissen

marcel123

En zijn het dan alleen waarnemingen die vervaagt moeten worden of soorten(=alle waarnemingen van soorten)?

Moeten bijvoorbeeld veenbesparelmoervlinders altijd vervaagd worden of is er een situatie waarbij dat niet nodig is?

Zie de Pestvogelbepaling in de doelstelling waarneming.nl:

CiteerGegevens op Waarneming.nl kunnen misbruikt worden door derden. Waarneming.nl kan in deze gevallen de waarneming minder nauwkeurig maken door bijvoorbeeld de precieze plaatsbepaling te censureren.

dit kan door plaats en tijd lijkt me.

han.endt

CiteerOP waarneming.nl bestaat voor zover ik weet op het moment niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld een ransuilen slaapplaats in te voeren met exacte coordinaten (voor Sovon), waarbij ik kan aangeven dat die melding alleen voor sovon en mijn eigen waarnemingslijstjes is, en voor niemand anders.
Dit lijkt mij wel een erg handige optie!

Windekind

Als zeldzame of beschermde planten onder een embargo worden geplaatst, wordt de site voor mij al een stuk minder interessant. Incidenten zoals genoemde orchis zullen er altijd zijn. Overigens was die plaats ook "geheim gehouden !!!"De meeste plekken van "bijzondere soorten zijn gewoon algemeen bekend.
Orchideeën niet in de minste plaats !.

Ik ga voor geen enkele soort een embargo opvoeren !
Behalve wanneer een beheerder of iemand anders die mij de soort wijst daar om vraagt.

Laten we er vertrouwen in hebben dat het bij incidenten blijft. meestal gaat het om orchideeën of andere gewilde soorten en die vindt men op kmhok basis ook wel.

Eerlijk gezegd maak ik misschien voor mijzelf een enkele uitzondering als het gaat om een mooie soort op misschien minder dan 5 plekken in Nederland.
Dan toch misschien een km-hok, maar dan wordt hij ook gevonden door kwaadwillenden vrees ik

Maar ja, als iemand me vraagt, waar kan ik die soort vinden want die wil ik graag zien, tja... dan zal ik de plek waarschijnlijk gewoon wijzen.

Ik hoop dat de echte liefhebbers/botanici zich ook kunnen beheersen, want eerlijk gezegd zijn dat vaak nog de mensen die de ergste schade aan een kwetsbaar gebied toebrengen, of een specifieke soort zo nodig in hun herbarium willen hebben. !!!!!

Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

laatvlieger

CiteerAls zeldzame of beschermde planten onder een embargo worden geplaatst, wordt de site voor mij al een stuk minder interessant. Incidenten zoals genoemde orchis zullen er altijd zijn. Overigens was die plaats ook "geheim gehouden !!!"De meeste plekken van "bijzondere soorten zijn gewoon algemeen bekend.
Orchideeën niet in de minste plaats !.

Ik heb dat ook wel voor een deel, ik ben juist ook benieuwd waar dingen gezien worden. Maar plekken doorgeven waar bijvoorbeeld een ransuilenslaapplaats is, is vragen om moeilijkheden. En een tijdelijk embargo helpt daar niet tegen, want die uilen gebruiken vaak jaren dezelfde plek als ze niet verstoord worden.  
Groet,

Wouter Teunissen

hiskodevries

CiteerBijvoorbeeld exacte am.coord invoeren, maar alleen het km-hok weergeven, of bij hele zeldzame soorten alleen het atlasblok
dat van het kmhok is het makkelijkst te realiseren.
met plotten op de kaart gebeurd dat zowiezo al.
in het detailscherm zou je dat ook afgerond kunnen weergeven
blijven de volgende vragen over.
1 is dat voldoende vervaagd.
2 wanneer doe je dat. gaat de gebruiker dit bepalen of gaan de admins regels vastleggen waarbij dit gebeurd.
in de databse staat b.v.
100,45- 326,14  getoond wordt
100- 326
het opzettelijk tonen van foute coordinaten gaan we niet doen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Misschien is het het handigst als de waarnemer aan kan geven tot op welke schaal nauwkeurig getoond mag worden waar de waarneming gedaan werden:

*exacte coordinaten overnemen (bijvoorbeeld voor een twitch),

*km hok (misschien als standaard?)

*atlasblok (bij uitzondering, bijvoorbeeld extreem gevoelige waarnemingen, extreem zeldzame planten, gevoelige broedgevallen, ransuilslaapplaatsen, gevoelig/ niet toegankelijk gebied?)

En misschien kunnen de admins de boel, zoals nu ook al gebeurt, een beetje in de gaten houden?
Groet,

Wouter Teunissen

Corryabbink

Hallo allemaal,

Ik ben voorstander van het vervagen tot op KMhok niveau. Mocht ik het dan nog te gevaarlijk vinden voor dier of plant dan kan ik er immers alsnog een embargo erop zetten.

Verder ben ik er een voorstander van dat dit automatisch door waarneming.nl gedaan wordt. Alleen zichbaar voor instanties en waarnemer.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

laatvlieger

nee dat kan niet altijd, een embargo heeft geen zin bij planten (want die staan er waarschijnlijk het jaar erna weer) of bij zo´n uilenslaapplaats, die moet je gewoon altijd stil houden, hoe vervelend dat voor anderen ook kan zijn.

En als je per se zo´n slaapplaats een keer wilt zien, kun je altijd lid worden van een plaatselijke werkgroep o.i.d of je neemt contact op met de waarnemer via waarneming.nl, maar dan is er in ieder geval veel meer controle op. En kan de waarnemer ook kiezen om in te gaan op zo´n verzoek of niet.  
Groet,

Wouter Teunissen

hiskodevries

wat is het verschil tussen atlasblok en kmhok?
is toch beide een km2?
behalve dat atlasblokken alleen nog bij sovon gebruikt worden.
verder werkt iedereen toch met rd coordinaten

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Vervaging tot op KMhok is m.i. voor planten voldoende. Alleen echte kenners zullen dan een soort kunnen vinden. Embargo helpt in ieder geval daar  planten toch aan een seizoen gebonden zijn en juist in de beginfase is een populatie kwetsbaar. Na een jaar zijn ze misschien verdwenen of versterkt aanwezig.

met groet, Corry

laatvlieger

Ik dacht dta een atlasblok 5 bij 5 km was. Ben ik niet helemaal zeker van hoor (is ook wel wat overdreven, maar voor sommige soorten is een kilometerhok echt te klein) en dan heb je ook nog uurhokken, die komen volgens mij redelijk overeen met atlasblokken.  
Groet,

Wouter Teunissen

laatvlieger

Misschien is het een leuk idee om een keer te gaan schatzoeken?
Kijken hoe snel een plant, vogel, insekt terug te vinden is met de info van waarneming.nl in een gebied dat je verder nauwelijks kent.

Vooral leuk als er foto´s zijn gemaakt, kijken of zo´n locatie makkelijk te vinden is.

Dan krijg je meteen een idee, hoe precies waarnemingen worden ingevoerd
Groet,

Wouter Teunissen

laatvlieger

meteen maar een leuke quote (als een duveltje uit een doosje):

CiteerAls eerste wil ik de makers van deze site bedanken want ik ben de laatste weken op plekken geweest waar ik anders niet zo snel naar toe zou gaan en heb toch wat leuke dingen gezien.

van "Yates" op het vogelforum.

Mensen gaan dus wel degelijk op zoek naar waarnemingen, dat is ook erg leuk en een groot plezier van waarneming.nl en dat is ook meteen het dilemma. Een zeker risico moet je denk ik wel inbouwen, anders kun je nergens meer leuk gaan kijken. Maar die ransuilen blijf ik een mooi voorbeeld vinden. Als daar de hele dag mensen die beesten aan gaan staren, gaan ze gewoon weg. Vooral als er telkens foto´s worden gemaakt. En dan kan niemand er meer van genieten.

Groet,

Wouter Teunissen

Corryabbink

Een atlasblok is 5 x 5 km2 een kmblok is 1 km2.

Een atlasblok bestaat dus uit 25 km2 blokken meestal hokken genoemd.

met groet, Corry

hiskodevries

CiteerEen atlasblok is 5 x 5 km2 een kmblok is 1 km
daar gaan we niet mee werken.!
worden er nu meer planten uit gegraven dan vorig jaar?
toen had waarneming.nl nog geen planten.
als je 5 ransuilen invoert in wijhe moet je nog steeds knap zoeken. een embargo van een paar maanden en klaar is wouter.
via emailgroepen zie ik de hele dag 'gevoelige' soorten tot op huisnummer niveau doorkomen.
mensen die kwaad willen zullen altijd aan hun informatie komen.
d'r wordt tegenwoordig wel erg vaak met het vingertje gewezen naar sites als deze en dutchbirding.
maar over de alom verkrijgbare inventarisatie verslagen/atlassen hoor je niemand.
dat mensen juist op stap gaan door wat ze hier zien is juist mooi. volgend jaar is die lid van een werkgroep een jaar later inventariseerd hij/zij voor een pgo.
hiermee wil ik niet zeggen dat we niet willen meewerken aan plaatsvervaging,maar we moeten het ook niet overdrijven.
pff da's weer aardig wat tikwerk via een pda

laatvlieger

Hisko,

Volgens mij zijn we het grotendeels wel eens,

maar dit :
Citeervia emailgroepen zie ik de hele dag 'gevoelige' soorten tot op huisnummer niveau doorkomen.
mensen die kwaad willen zullen altijd aan hun informatie komen.

komt op mij een beetje over als een drogreden, als waarneming.nl zo erg zijn best doet om veel beter te zijn dan al die andere sites, waarom dan ook niet op dit punt.

Zo´n embargo werkt niet, ik kijk ook wel eens data van lange tijd geleden door, en ik wil niet de opdracht geven dat mensen mijn data die ik een jaar geleden heb ingevoerd niet meer kunnen bekijken ( op dit soort gevallen na)

en
Citeerals je 5 ransuilen invoert in wijhe moet je nog steeds knap zoeken. een embargo van een paar maanden en klaar is wouter.
dat is nou juist mijn hele punt, ik wil nou juist wel graag exact de plaats en aantallen doorgeven, maar dat kan nu niet. Of jullie moeten het vervagen, maar dat is alleen maar extra werk voor jullie en dat wil je nou juist uit handen nemen ;)

Dat atlasblok was ook maar een voorbeeld, ikzei al dat dat waarschijnlij veel te ruim was om te vervagen, maar een gebied iets groter dan een km hok zou in sommige gevallen wel fijn zijn. (bijvoorbeeld bij kraanvogels in drenthe)

Of toch een mogelijkheid inbouwen om zaken stil te houden. Dus wat ik al eerder voorstelde, maar dat heeft ook niet mijn voorkeur.  
Groet,

Wouter Teunissen

Corryabbink

Hallo Hisko,

Ben ik volledig met je eens maar een vervaging tot op KMhok niveau zou ik wel graag zien.
Men hoeft er toch ook niet met een GPS rechtstreeks naar toe kunnen lopen.

Zoals het nu is voer ik de planten meestal in op KMhok dat zou nauwkeuriger kunnen maar dan zou ik voor sommige soorten embargo moeten zetten. Wanneer Waarneming.nl de coördinaten standaard zou vervagen tot op KMhok kan ik belangrijke vondsten nauwkeurig in de database zetten.

met groet, Corry

laatvlieger

CiteerWanneer Waarneming.nl de coördinaten standaard zou vervagen tot op KMhok kan ik belangrijke vondsten nauwkeurig in de database zetten.

In ieder geval die mogelijkheid bieden aan de waarnemer, lijkt me wel handig.

Of zolas ik reeds eerder voorstelde:
vervagen op km-hok als standaard nemen en als de waarnemer wel specifiek iets in wil voeren, dan is dat  prima en kan hij aanvinken dat hij de exacte coordinaten door wil geven. Bijvoorbeeld voor een twitch.

(Overigens moet je bij het vervagen wel opletten wat voor beschrijving je in het bijzonderheden vakje opschrijft, anders heeft het nog geen zin)
Groet,

Wouter Teunissen

hiskodevries

Citeereen vervaging tot op KMhok niveau zou ik wel graag zien
we gaan kijken of dit realiseerbaar is.
via een vinkje in het invoerscherm als gekozen is voor invoeren met exacte coordinaten.
in de database komen de goede coord. te staan in detailschermen worden de afgeronde getoond.