ridderwants

Gestart door Frank van de Putte, januari 17, 2019, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik vond deze mooie wants onder schors van een dode boom, maar blijkbaar zijn deze soorten van foto lastig te benoemen.

Het is een nogal drassig stuk bos, er staan in elk geval elzen, ik heb geen flauw idee of er ook ergens Platanen in de buurt staan.

Het betreft deze waarneming
https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/166666014
onzeker Elzenridderwants - Arocatus roeselii gezien op 2019-01-17 Veerse Meer - Schotsman Noord
Foto's:




Toelichting:
onder schors van dode boom, soort onbekend..
bij voorbaat dank Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

Hoi Frank, dit is in elk geval de vorm die van oudsher als "typisch roeselii" gezien werd, maar aan Plataan komen dus ook beesten met deze keurstelling voor en ze zijn zelfs genetisch niet goed uit elkaar te houden, in elk geval met tot dusver gebruikte methodes.

Maar: A. longiceps aan Plataan overwintert gewoon onder de loszittende schors van de waardboom. In een gebied waar veel Elzen staan en met een rood beest dat niet onder de schors van Plataan overwintert zou ik 'm maar gewoon roeselii noemen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

Bedankt Arp, dan laat ik hem voorlopig zo staan! Ik kende deze soorten helemaal niet, in Zeeland heb ik ze nog nooit gezien.
Ik zal in elk geval ook eens wat Platanen opzoeken, en zoeken onder de schors, zou leuk zijn als ik die Arocatus longiceps ook zou vinden.
Groetjes,

Frank van de Putte