Larve van wapenvlieg ?

Gestart door karinarie, januari 15, 2019, 15:15:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie



Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166611538
onzeker Wapenvlieg onbekend - Stratiomyidae indet. gezien op 2019-01-15 Meijendel - Meeuwenhoek
Foto's:










Toelichting:
Bevond zich bij verzamelde reeënkeutels.Heeft een afgeplat lijf.Een van de mondwerktuigen ziet er stiletto-achtig uit.
bij voorbaat dank Arie Benschop

Ton van Haaren

nou en of. Intrigerend beest waar ik niet zo zeer een passend antwoord op weet. Maar dat komt mede omdat ik aquatisch georienteerd ben. Beetje Pachygaster/Clitellaria achtig beest. heb je hem bewaard? kun je hem nog opkweken? hoe groot is ie ongeveer?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

karinarie

Hallo Ton,
de beestjes zitten in de alcohol.Er waren er twee : lengte 7  en 9 mm. ( in uitgestrekte toestand misschien iets meer ).Naar wat ik op het internet ben tegengekomen doen ze me erg denken aan de larven van Beris spec. of Hermetia illucens ( soldier fly ).

groetjes Arie

Ton van Haaren

Zeker heen Beris en Hermetia is volgens mij een Amerikaans genus.
Wil je hem opsturen?
Ton van Haaren
Eurofins AquaSense
H.J.E Wenckebachweg 120
1114 AD Amsterdam-Duivendrecht
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

karinarie

Hallo Ton,
dat wil ik wel doen.

groetjes Arie

Ton van Haaren

#5
Hallo Arie
Potje zojuist ontvangen en het betreft een Sargus bipunctatus. Haren op het lijf zijn niet lang genoeg voor Microchrysa, achterlijf niet tweelobbig (dus geen Chloromyia of nemotelus), Lichte lijnen op het lijf zijn enigszins gebogen en de kop is niet zo opvallend breed, dus geen andere Sargus soort. Volgens de literatuur worden de drie soorten Sargus wel vaker in stront gevonden van koeien of andere runderen.
Mag ik ze houden of wil je ze terug?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

karinarie

Hallo Ton,
Van mij  mag je ze houden.Leuk om de soort te weten.Dank je wel.

Groetjes Arie