Zachte ooievaarsbek profiteert massaal van de droge zomer 2018

Gestart door BartAbc, januari 14, 2019, 17:34:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

BartAbc

Grappig om te zien, zachte ooievaarsbek verschijnt hier in de buurt massaal na de droge zomer van 2018. De soort profiteert van de kale plekken die er waren gevallen in de gazons. Kennelijk was er een grote hoeveelheid zaad aanwezig. Niet alleen op plaatsen waar de soort al stond, maar ook wat meer verspreid op andere plaatsen zijn planten verschenen.



Dat soort plotselinge golven zijn interessant om te volgen. Uitschieters in het weer vertalen zich in veranderingen in de soortensamenstelling. Die daarna weer kan uitdoven. In 2017 zagen we een massale kieming van Look-zonder-Look. Kennelijk waren de omstandigheden daar toen gunstig voor. Na de bloei in het voorjaar van 2018 was het weer over; er staan nu veel minder jonge planten.

Voor de geïnteresseerden hier een overzicht van alle droogteperiodes sinds 1906. Een update volgt binnenkort.
http://www.logboekweer.nl/Neerslagoverschot/Nederlandse_Droogteperiodes_In_Beeld.pdf
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Hannie Luijten

Bij mij staat de Zachte ooievaarsbek inmiddels ook overal in grote getale in iets wat ooit een gazon was.
Groet, Hannie

RutgerB

Interessant Bart!  Ik heb verschillende eenjarige ooievaarsbekken in de tuin en het viel me al op dat ze het erg goed deden. Robertskruid, Klein robertskruid, Ronde ooievaarsbek en vooral Glanzige ooievaarsbek zijn na die droge periode overal in mijn tuin ontkiemd.  Die Glanzige doet het in mijn bosgazon waar het gras het altijd al moeilijk heeft, zeker als het droog is, waanzinnig goed.  Ik heb er een tapijt van.

rapunzel

Glanzige ooievaarsbek heb ik deze winter ook in heel grote aantallen in de stegen hier in Purmerend gezien.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rob Koelman

Bij de Eindejaars Plantenjacht hier in Groesbeek inderdaad opvallend veel zachte ooievaarsbek-planten gezien. Op meerdere locaties waren in gazons en grasveldjes forse plekken met vele tientallen exemplaren aanwezig. (Helaas wel allemaal vegetatief, dus voor de Eindejaars Plantenjacht niet van belang...)
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Mijn tuintje staat ook 'vol' met ooievaarsbek en Robertskruid, maar dat was volgens mij al zo vóór de droogteperiode... Wat wel het geval is, is dat het vanuit een kale tuin gegroeid is, dus heeft het wellicht niks met de droogte te maken gehad, maar met de kaalte.
Is er nog meer bekend over planten die het goed doen? Bij mijn ouders groeit er vanalles anders in het gazon. Ik heb er destijds foto's van gemaakt, nooit meer aan gedacht. Zal ze binnenkort eens opzoeken.

Met vriendelijke groet
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke