Hoofdmenu

lantaarn

Gestart door Arno van Stipdonk, januari 13, 2006, 19:14:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Afgelopen zaterdag heb ik nog een zwammtje gevonden welke ik niet op naam gebracht krijg. Ik heb allemaal het idee dat ie eerder op het forum geweest is, maar ik kan het niet meer terugvinden. Het is net een lantaarn, zat ook vast met een behoorlijk dikke stengel. Dit viel me echter pas op nadat ik het zwammetje losgtrokken had doordat er een hoop mos omheen groeide. Zat bevestigd op een loofboom, weet niet meer welke. Was tussen de 2 en 3 centimeter groot.

Wie weet de soort wel?

Arno van Stipdonk

Foto 2

Arno van Stipdonk

foto 3

Elachista

Lijkt me een wat vervormd exemplaar van de winterhoutzwam.

Tymo
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Hallo Tymo,

De Winterhoutzwam heeft een erg typische onderzijde. Volgens mij is deze echt anders. Het zwammetje heb ik helemaal gesloopt, bij deze nog een foto welke het misschien nog iets duidelijker maakt.  

Corryabbink

Hallo Arno,

Gokje een gekke Biefstukzwam. Verder heb ik geen idee wat het zou kunnen zijn.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Het zwammetje was ongeveer twee centimeter breed en 3 centimeter lang. Ik denk dat het te klein is voor een biefstukzwam welke variƫren tussen de 10 en de 20 cm. Misschien komt het goede antwoord nog te voorschijn?

Corryabbink

Hallo Arno,

Ik had geen idee hoe groot de zwam was en heb er stom genoeg ook niet naar gevraagd maar het was zomaar een inval als je niet weet wat het is zou het van alles kunnen zijn het is net wonderland vandaar..........

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Arno verkleurde de zwam ook bij druk rood ?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Nee, ik heb geen verkleuring kunnen waarnemen.

Corryabbink

#10
Ik neem aan dat je haar met de steel opgepakt hebt en daar zie ik toch een rode verkleuring verder heeft ze ook nog rode plekjes her en der verspreid. Misschien was het te koud voor echte verkleuring. Ik vind haar ondanks dat ze zo klein is nog het meest op een bief lijken. Misschien dat Dinant en John het weten die hebben uiteindelijk veel meer soorten in hun hoofd zitten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#11
Ja, het zou kunnen Corry, de vorm lijkt erop.
En dat ie zo klein is, misschien doordat het zo koud is dat ie niet verder gegroeid is? Misschien dat hij zolaat in het jaar naar buiten is gekomen doordat er een mooi mossendek op de stam groeit.
We hebben al meer vreemde paddestoelen gezien! :)

Bedankt voor het meedenken.

Corryabbink

Straks komen Dinant en/of John wel met de hamer :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#13
Ja, maar deze lijkt inderdaad wel erg veel. Lijkt me ook een minder groot exemplaar. Begin steeds meer te denken dat je gelijk hebt! Ik zie inderdaad ook de rode vlekjes zitten. Mijn complimenten! :duim: