Tjiftjaf of...?

Gestart door herbert74, januari 13, 2019, 22:31:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

Mijn eerste reactie was een tjiftjaf, maar weet het zo zeker niet, is de enige foto van deze vogel, kan één van jullie mij helpen?

Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/166569016
onzeker Tjiftjaf - Phylloscopus collybita gezien op 2018-08-24 Wommelgem - Fort 2
Foto's:


bij voorbaat dank Herbert Herbinia
Herbert
Belgian birdlover

frankneijts

Beestje ziet er nogal verfomfaaid uit (adult einde broedseizoen) en daarom zijn niet alle kenmerken goed te zien/beoordelen maar ik zou hier eerder een Fitis van maken gezien de koptekening en de overwegend groene en gele tinten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op januari 14, 2019, 13:22:20 PM
Beestje ziet er nogal verfomfaaid uit (adult einde broedseizoen) en daarom zijn niet alle kenmerken goed te zien/beoordelen maar ik zou hier eerder een Fitis van maken gezien de koptekening en de overwegend groene en gele tinten.
Eind augustus zijn alle fitissen al lang klaar met broeden en ruien en zien ze er als nieuw uit. Maar ik vind dit ook een fitis.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op januari 14, 2019, 13:27:12 PM
Eind augustus zijn alle fitissen al lang klaar met broeden en ruien en zien ze er als nieuw uit.....

Blijkbaar niet allemaal ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

herbert74

Bedankt Frank en Maarten, blij dat ik twijfelde, digitale determinatie hield het op een tuinfluiter, leek mij niet het geval te zijn, een tjiftjaf leek meer aangewezen, maar zat gewrongen met de kleuren, dacht misschien dat het lag aan de augustuszon, maar ben blij dat jullie er meer in zagen, de koptekening was me zelf niet opgevallen

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

MJE

Het beestje lijkt lichte benen te hebben dat duidt op fitis. Tjiftjaf heeft (meestal) donkere benen.
Geluid is het beste onderscheid tussen de twee ...
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

frankneijts

Citaat van: MJE op maart 21, 2019, 13:40:23 PM
Het beestje lijkt lichte benen te hebben dat duidt op fitis. Tjiftjaf heeft (meestal) donkere benen.
Geluid is het beste onderscheid tussen de twee ...

Het rechter 'been' is flink overbelicht en het linker zit in de schaduw: je kunt dus weinig zeggen over de originele kleur. De voetzolen zien er geelachtig uit maar dat kan prima bij beide soorten. Evenals trouwens een donker 'been'.. Alleen als zo'n beestje een onmiskenbaar licht 'been' heeft is het een bruikbaar kenmerk. Vanwege deze beperkte bruikbaarheid worden we vaak gedwongen andere kenmerken te gebruiken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

herbert74

Goh, blijft een moeilijke dus, want de vogel is als tjiftjaf goedgekeurd

groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Oenanthe

Citaat van: MJE op maart 21, 2019, 13:40:23 PM
Geluid is het beste onderscheid tussen de twee ...
Inderdaad maar alweer: eind augustus zul je opvallend weinig fitissen horen zingen. Tjiffen trouwens ook.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Vind het toch wel opvallend dat ook Gerald Driessens bij de waarneming een opmerking over de rui maakt net als jij dat al deed Maarten. Dus vraag ik me af hoe hard die timing van de rui is? M.a.w. heb jij wel eens Fitissen in handen gehad Maarten die nog eind augustus ruiden of heb je daar überhaupt een gedachte over? Ik heb ook nog eens naar de hpp gekeken hoewel ik aanvankelijk vond dat die hier lastig te beoordelen is door de onscherpte van de handpennen en de rui-situatie van de tertials en armpennen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Frank, fitissen brengen in Nederland één broedsel groot en gaan zodra dat is uitgevlogen, ruien. In ons duingebied, het enige gebied waarin ik serieus onderzoek naar broeden en ruien van de fitis heb gedaan, zijn alle fitissen half juni uitgevlogen en vanaf dat moment vang ik ruiende fitissen. Die zijn daar hooguit tot half juli mee bezig en daarna trekken ze weg. Wat we dan nog zien zijn doortrekkers en die gaan heus niet op trek als ze nog in de rui zijn (zowel rui als trek zijn energieverslindende processen dus worden ze nooit gecombineerd) en ongeruid op trek gaan doet voor zover ik kan nagaan geen fitis. Tjiftjaffen ruien veel later omdat ze vaak twee broedsels grootbrengen. Wanneer ze dat precies doen weet ik niet: ruiende tjiftjaffen zijn blijkbaar veel voorzichtiger dan fitissen en bewegen zo weinig dat ze amper worden gevangen. Maar een actief ruiende phyllo eind augustus is vrijwel zeker een tjif. Ik vind de vogel op de foto helemaal niets van een tjif hebben.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 21, 2019, 22:55:31 PM
Frank, fitissen brengen in Nederland één broedsel groot en gaan zodra dat is uitgevlogen, ruien. In ons duingebied, het enige gebied waarin ik serieus onderzoek naar broeden en ruien van de fitis heb gedaan, zijn alle fitissen half juni uitgevlogen en vanaf dat moment vang ik ruiende fitissen. Die zijn daar hooguit tot half juli mee bezig en daarna trekken ze weg. Wat we dan nog zien zijn doortrekkers en die gaan heus niet op trek als ze nog in de rui zijn (zowel rui als trek zijn energieverslindende processen dus worden ze nooit gecombineerd) en ongeruid op trek gaan doet voor zover ik kan nagaan geen fitis. Tjiftjaffen ruien veel later omdat ze vaak twee broedsels grootbrengen. Wanneer ze dat precies doen weet ik niet: ruiende tjiftjaffen zijn blijkbaar veel voorzichtiger dan fitissen en bewegen zo weinig dat ze amper worden gevangen. Maar een actief ruiende phyllo eind augustus is vrijwel zeker een tjif. Ik vind de vogel op de foto helemaal niets van een tjif hebben.

Bedankt voor de info Maarten, helder! Ben het met je eens dat de bewuste vogel erg Fitis-achtig overkomt maar ik wil ook de mening van Gerald niet 'zo maar' negeren: op basis van de hpp en het ruistadium maakt hij hier een Tjiftjaf van en zeker dat ruistadium snijdt dus echt wel hout. Die hpp zei ik al dat die lastig te beoordelen was hoewel die inderdaad aan de korte kant lijkt voor Fitis: dichtbij de 60% als ik probeer de contouren van de handpentoppen juist in te schatten. Maar daar kun je je in vergissen door de onscherpte .. Misschien zijn er nog andere foto's, bijv. waar de handpennen beter op staan?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik zou ook graag meer foto's hebben gezien maar in de openingspost meldt de waarnemer al dat dit de enige foto is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

herbert74

Besten,

is jammer genoeg idd de enige foto van deze vogel, bedankt voor jullie debat, behoorlijk wat bijgeleerd

groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover