kantig hertshooi of helmkruid?

Gestart door Bram van Vliet, januari 09, 2019, 15:22:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram van Vliet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101596371
onzeker Kantig hertshooi s.s. - Hypericum maculatum subsp. obtusiusculum gezien op 2015-04-28 Boxmeer - Maasoever
Foto's:




Toelichting:
aan monding van beek in de Maas
bij voorbaat dank Bram van Vliet

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Toch vraag ik me af of het geen Mimulus guttatus is, ook zo in het water?

Willemien Troelstra

Mimulus heb ik ook even overwogen, maar volgens mij klopt nervatuur en nogal vierkante stengel daar niet mee.
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Willemien Troelstra op januari 09, 2019, 20:13:37 PM
Mimulus heb ik ook even overwogen, maar volgens mij klopt nervatuur en nogal vierkante stengel daar niet mee.
Volgens mij is met beide niks mis.

Rien Ondersteijn

Driemaal is scheepsrecht - 
Ik heb t ' voorrecht' met t zelfde euvel te maken te hebben gehad enkel jaren geleden https://waarneming.nl/waarneming/view/118637470.
Een maandje later definitief beoordeeld als Blauwe door Elly & Geert Kor.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 09, 2019, 20:22:54 PM
Driemaal is scheepsrecht - 
Ik heb t ' voorrecht' met t zelfde euvel te maken te hebben gehad enkel jaren geleden https://waarneming.nl/waarneming/view/118637470.
Een maandje later definitief beoordeeld als Blauwe door Elly & Geert Kor.
Ik vind deze plant duidelijk anders.

Rob Koelman

Hieronder een zekere Mimulus (zandafgraving Grotendonk in Duitsland):

Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rob Koelman op januari 09, 2019, 20:40:50 PM
Hieronder een zekere Mimulus (zandafgraving Grotendonk in Duitsland):


Tja, aan dit soort voorbeelden heb je niet veel want hier is het blad ook duidelijk. Het gaat om mogelijk enige variatie in blad waarom ik toch aan Mimulus denk.

Willemien Troelstra

De hoekigheid van de stengel is sterker dan ik me herinnerde, dus dat deel past. Maar ik vind de nerven niet zo duidelijk verzonken en parallel lopen als ik van Mimulus gewend ben en vooral op de eerste foto vond ik de bladvorm erg lang en puntig. Ik sluit niet uit dat het hem is, maar ben nog niet helemaal overtuigd.
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Willemien Troelstra op januari 09, 2019, 21:11:12 PM
De hoekigheid van de stengel is sterker dan ik me herinnerde, dus dat deel past. Maar ik vind de nerven niet zo duidelijk verzonken en parallel lopen als ik van Mimulus gewend ben en vooral op de eerste foto vond ik de bladvorm erg lang en puntig. Ik sluit niet uit dat het hem is, maar ben nog niet helemaal overtuigd.
Ik ook niet hoor, Willemen, het was een suggestie maar zeker ben ik ook niet.

Nathalie De Somer

#11
Wat denken jullie van Blauwe waterereprijs?

Stengel vierkant, bladeren half stengelomvattend, bladrand gezaagd (of soms bijna gaaf), bladtop spits, bladeren tegenoverstaand, biotoop klopt, nervatuur lijkt me ook te kloppen...

vriendelijke groet
Nathalie

Sipke Gonggrijp

Daar kwam Rien ook al mee. Lijkt me nu toch ook wel een serieuze kandidaat.

Willemien Troelstra

Waterereprijs lijkt me inderdaad een goede suggestie. Blauwe (itt Rode) lijkt dan inderdaad meer overeen te komen met beschrijvingen omdat de onderste bladeren spits lijken te zijn en stengel duidelijk vierkant is.
groet, Willemien Troelstra

Rob Koelman

@ Bram:

Hopelijk kun je tzt nog eens teruggaan naar de groeiplaats en het 'verlossende antwoord' geven.  :blink:
Met vriendelijke groet, Rob

Bram van Vliet

Dank voor al jullie reacties, boeiend. Ik concludeer dat er geen harde uitspraak gedaan kan worden. Blauwe waterereprijs lijkt als meest kansrijk uit de bus te komen. Het beeld dat ik van Blauwe ereprijs heb, komt niet overeen met de foto's, maar dat beeld is gevormd in de nazomer, als de plant bloeit.
Ik maak er voorlopig Blauwe waterereprijs van, maar wel onzeker.