Bosrietzanger? (mei '83) => Spotvogel

Gestart door mgieskens, januari 13, 2019, 22:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgieskens

Weer eentje uit de oude doos; begin mei 1983.
Na lang turen op het kleine fotoafdrukje suggereerde een bevriend vogelaar destijds dat het wel eens een Bosrietzanger zou kunnen zijn.
Nu ik de negatieven heb ingescand kan ik het vogeltje veel groter en met meer details bekijken.
Toch kom ik er nu ook nog niet helemaal uit. Ik zie eigenlijk geen reden waarom het geen Bosrietzanger zou kunnen zijn, maar ben misschien toch een beetje bevooroordeeld.
Een gewone Rietzanger zal het in ieder geval niet zijn geweest; boven in een boom in een parkje midden in een woonwijk. En voor een Fitis of Tjiftjaf vind ik hem te bruinig en mis ik de oog-/wenkbrauw strepen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

#1
Een Spotvogel Michèl: foto 1 laat goed het lichte 'wingpanel' (lichte zomen armpennen) zien en op beide foto's het 'kale' (blotebillen-)gezicht zonder duidelijke tekening tussen oog en snavelbasis, karakteristiek voor Hippolais-spotvogels en contra 'rietzangers'. Uiteraard is de plek ook vrij typisch voor de soort.
N.B.De hpp lijkt aan de korte kant en zou indicatief kunnen zijn voor Orpheusspotvogel (nog een héle goeie soort in 1983..) maar het lichte vleugelpanel spreekt die ID weer tegen. Misschien heb je nog meer scans?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Bedankt Frank voor de heldere uitleg.
Laat ik nu helemaal niet aan een spotvogel hebben gedacht. Stom, want toentertijd regelmatig in die omgeving waargenomen; met name de zang dan.
Helaas zijn dit de enige 2 foto's. Dus lijkt het mij het veiligst om het maar gewoon op Spotvogel te houden. Al was een Orpheus een hele leuke ontdekking geweest, ook voor mijn eigen lijst.  B)

Misschien toch nog maar invoeren op WNL. De plaats weet ik nog precies. De datum moet redelijk in te schatten zijn: Een zonnige vrije middag begin mei.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Citaat van: mgieskens op januari 14, 2019, 00:38:20 AM
De plaats weet ik nog precies. De datum moet redelijk in te schatten zijn: Een zonnige vrije middag begin mei.
Dat moet na te gaan zijn want ik herinner me de meimaand van 1983 nog scherp. Enorm veel regen, onophoudelijk. ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

#4
Citaat van: Oenanthe op januari 14, 2019, 07:47:16 AM
Citaat van: mgieskens op januari 14, 2019, 00:38:20 AM
De plaats weet ik nog precies. De datum moet redelijk in te schatten zijn: Een zonnige vrije middag begin mei.
Dat moet na te gaan zijn want ik herinner me de meimaand van 1983 nog scherp. Enorm veel regen, onophoudelijk. ;D
Als ik de krantenkoppen uit 1983 ("de natste en somberste lente van deze eeuw") mag geloven, heb jij nog een goed geheugen  ;D
Na bestuderen van de weerstatistieken van Rotterdam (https://weerstatistieken.nl/rotterdam/1983/mei) kom ik uit bij Pinksteren (22-23 mei); droog en zonnig. Iets later dan aanvankelijk ingeschat, maar niet onwaarschijnlijk als de natuur door het slechte lenteweer vertraagd was. Op de andere foto's van dezelfde dag staan namelijk volop bloeiende Meidoorns, Lijsterbessen en Fluitenkruid. De meeste bomen hebben wel al blad, maar vaak nog klein. Een andere optie, 30 april, is te vroeg voor zo'n slechte lente.

http://waarneming.nl/waarneming/view/166596102
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft