eieren schudden

Gestart door Ted van der Knaap, maart 28, 2008, 21:36:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Citeer
CiteerIk vraag me af waar je dit op baseert.

In gebieden die we met rust laten zien we steeds meer differenttiatie ontstaan.
Dat blijkt gewoon uit de praktijk.
Als je een heide- of moerasgebied (bv. de Wieden/de Weerribben) niet beheert, verruigt het gebied en wordt het uiteindelijk bos.
In een heel grijs verleden was heel Nederland bos en door menselijk ingrijpen is het zoals het nu is.

Je kunt de situatie op Terschelling niet vergelijken met een aantal soepganzen in een woonwijk.
Daar zou het schudden van eieren een methode kunnen zijn om de populatie in de hand te houden.
Dat is nog altijd beter dan ze de nek om te draaien.
Op het eiland zijn helaas drastischere maatregelen nodig.
Het prikken van de eieren om te voorkomen dat de populatie explosief stijgt. Grauwe ganzen hebben geen natuurlijke vijanden die dat doen.
Het afschieten is helaas nodig om de populatie tot een acceptabel aantal te reduceren.

De laatste twee zinnen begrijp ik niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet).
Ik maak een standpunt helemaal niet belachelijk en ik begrijp heel goed hoe de natuur in elkaar zit.
En angst speelt daarbij helemaal geen rol.
De ganzen zijn een plaag aan het worden op Terschelling en daar moet wat aan gedaan worden.
Als je onkruid in je tuin hebt, trek je die er toch ook uit?
Om te beginnen met de uitdrukking belachelijk maken: De insteek van deze zin was niet dat ik wilde zeggen dat jij iets belachelijk maakt. Ik wilde daar mee zeggen dat ik je standpunt niet deel, maar het niet om die reden belachelijk wil maken.

De toename van het aantal grauwe ganzen is volgens mij een gevolg van de afname van de jacht op deze vogel.

Er gaat zich een nieuw evenwicht vormen. Dat is volgens mij natuur.
Als we dan meteen van een plaag spreken houdt dat volgens mij in dat we bang zijn voor natuurlijke processen. We zijn bang dat als we de natuur met rust laten er niets van diezelfde natuur overblijft. Ik deel die mening niet.

Wel deel ik de mening dat het oppervlakte bos in Nederland veel groter zou zijn zonder menselijk ingrijpen. Het zou  leiden tot een totaal ander beeld van Flora en Fauna. Of je dat erg vindt of niet hangt af van je persoonlijke visie. Ik denk dat er niet veel soorten zouden verdwijnen maar de aantalsverhoudingen zouden veel anders worden. Sommige soorten zouden volgens mij zelfs terugkomen.

Ooit hadden we heel veel huismussen. Hun aantal is sterk afgenomen. Ze staan op de rode lijst.
Als we de grauwe gans nu weer te vuur en te zwaard gaan bestrijden neemt hun aantal ook weer drastisch af. Komt de grauwe gans dan ook op de rode lijst??
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

onkruid zijn planten en dieren die dingen anders doen dan ons ideaalbeeld. En dat moet dus gewied worden. :gap:

Aangezien we allen andere ideaalbeelden hebben zal bijna alles wel voor iemand onkruid zijn. :(   Dus alles wieden :wacko:  :wacko: . Komt weer plaats voor iets nieuws :grin:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

CiteerWat is onkruid? :D
Uuhhmm... Amerikaanse Vogelkers bijvoorbeeld?
Bij mij in de tuin vind ik Canadese Guldenroede onkruid, maar die trek ik er niet uit. Die knip ik bij op de grond af. :P
Grauwe ganzen zie ik niet als onkruid. ^_^  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

CiteerAls we de grauwe gans nu weer te vuur en te zwaard gaan bestrijden neemt hun aantal ook weer drastisch af. Komt de grauwe gans dan ook op de rode lijst??
Ik zeg ook niet dat de Grauwe Gans vogelvrij verklaard moet worden. Ik ben wel van mening dat er in dit geval terecht een ontheffing is verleend.
Ruim een jaar geleden heb ik ergens op het forum gezegd dat ze deze maatregelen moesten nemen en ik ben blij dat het nu daadwerkelijk gaat gebeuren.
In mei ben ik weer op het eiland en ben benieuwd of er minder pullen zijn dan vorig jaar.
Ik ben zo wie zo van plan te kijken of de maatregelen werken.
Sinds kort zijn er ook enkele broedgevallen van de Nijlgans en Canadese Gans. Ook die soorten zal ik in de gaten blijven houden.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

CiteerSinds kort zijn er ook enkele broedgevallen van de Nijlgans en Canadese Gans. Ook die soorten zal ik in de gaten blijven houden.
Er zijn ook mensen die er gaten in willen schieten  :o

Maar waar mogen die gansen volgens jou dan wel vrij leven?
Daar waar geen weidevogels zijn?

Dan mag ik misschien concluderen dat de weidevogels een bedreiging voor de gans zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

CiteerDan mag ik misschien concluderen dat de weidevogels een bedreiging voor de gans zijn.
Het is eerder andersom, tenminste op Terschelling. Hoe het elders is, kan ik niets over zeggen.

Het lijkt mij dat de grauwe gans thuis hoort in o.a. de uiterwaarden van de grote rivieren.
Het probleem daar is dat er veel soepganzen, hybriden en exoten rond zwemmen. Als daar niets aan gedaan wordt, hou je uiteindelijk geen zuivere grauwe gans meer over.

In het Waterplak op Terschelling heb ik zelfs eens een mannetje Canadese gans gezien met een vrouwtje grauwe gans met pullen! Hij had het mannetje weggejaagd en de broedzorg overgenomen.
In de Badhuiskuil heb ook een hybride Canadese x Brandgans waargenomen!
Het zelfde geldt voor nijlganzen met pullen op het Groene Strand. Dit is helemaal een kwetsbaar gebied wat o.a. weidevogels betreft!

Dat is voor mij redenen genoeg om deze soorten in de gaten te houden. Normaal doe ik dat niet, omdat het in de rest van Nederland het toch al een hopeloze zaak is.
Het is de schuld van de mens dat op dit moment fout gaat. Er zijn exoten ontsnapt of moedwillig vrijgelaten. Je kan het probleem wel negeren en niets doen, maar dan maak je het alleen maar erger.
Normaal ben ik faliekant tegen jagen en het schudden/prikken van eieren, maar ik zie geen ander alternatief.
Het is onze eigen schuld en zij zijn er de dupe van. :angry:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Ik had preciezer moeten zijn in mijn formulering. Over de exoten wil ik het hier even niet hebben. Ik heb het over de grauwe gans.

Is dat een exoot??????

Zo nee, waarom moet hij dan wijken voor de weidevogels.

Als de algemene soort moet wijken voor de zeldzame soort is de zeldzame soort een bedreiging voor de individuen algemene soort.

Dit is slechts een constatering. Ik hoor graag of jullie het daar mee eens zijn
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

De grauwe gans kwam van nature niet op het eiland voor. Nu wel en dat geeft dus nu problemen.
De vos komt ook niet op het eiland voor en dat maakt Terschelling (en de waddeneilanden) juist zo bijzonder.
Reeën komen wel op het eiland voor, maar die zijn door een paar eilanders geïntroduceerd (uit een kanaal met steile overs in Drente, die zijn opgelapt). Je hebt daar niet zoveel last van op misschien wat blikschade en natuurlijk dierenleed na.

De grauwe gans is geen exoot, maar eerder een ongewenste invasiegast of zo. Wat ik ervan heb begrepen vindt men 200 paartjes (?) acceptabel.
Het gaat trouwens om een hele waslijst Rode Lijst soorten (zowel flora als fauna) die door de ganzen onder druk staan.

Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen. Het per slot van rekening om een discussie en niet om een dialoog. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

CiteerIk ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen. Het per slot van rekening om een discussie en niet om een dialoog. ;)
Ik ook, dus ik wacht even met een verdere reactie. Al kost dat enige moeite :duim:

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

De situatie in Limburg is ook heel anders dan in de regio's waar ik kom en het is soms lastig praten met een (diep)Fries.  ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

CiteerDe situatie in Limburg is ook heel anders dan in de regio's waar ik kom en het is soms lastig praten met een (diep)Fries.  ;)
Ach, dat valt wel mee. Deze Limbo heeft zijn afstudeeropdracht gedaan in Friesland (Vlieland).

Kom regelmatig op de wadden. Weet dus wel dat er verschillen zijn ;)  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Ach, je kunt Vlieland en Terschelling niet met elkaar vergelijken. Vlieland is een beetje kleiner en heeft geen polder. :P
Ik ben wel benieuwd wanneer je die afstudeeropdracht hebt gedaan en waar dat over ging.
Het andere draadje heb ik ook gelezen. Als je toch bezig ben ben ik wel benieuwd hoe deze casus juridisch in elkaar zit. :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

g.j. keizer

#43
CiteerDe grauwe gans kwam van nature niet op het eiland voor. Nu wel en dat geeft dus nu problemen. De grauwe gans is geen exoot, maar eerder een ongewenste invasiegast of zo.
Het gaat trouwens om een hele waslijst Rode Lijst soorten (zowel flora als fauna) die door de ganzen onder druk staan.
Lodewijk Jan,
Grapje : geldt dat ook voor de "van nature" niet op het eilend voorkomende Duitse toeristen, die in de zomermaanden massaal Terschelling (en Texel) bevolken, of zijn dit nou juist vanwege het economisch belang en ondanks de schade, die ze (ook) aanrichten, zeer gewenste gasten :whistle: ?
En nu serieus. Op de Rode Lijst staan een flink aantal paddenstoelen en zwammen, die op schrale graslanden (en in bermen) voorkomen, waaronder diverse Wasplaten, Knotszwammetjes en Aardtongen, die door de invasie van grauwe ganzen bedreigd worden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

CiteerAch, je kunt Vlieland en Terschelling niet met elkaar vergelijken. Vlieland is een beetje kleiner en heeft geen polder. :P
Ik ben wel benieuwd wanneer je die afstudeeropdracht hebt gedaan en waar dat over ging.
Het andere draadje heb ik ook gelezen. Als je toch bezig ben ben ik wel benieuwd hoe deze casus juridisch in elkaar zit. :lol:
Je kunt alles met elkaar vergelijken, hetgeen niet wil zeggen dat het dan hetzelfde is. Heb overigens alle waddeneilanden bezocht, inclusief Rottumeroog en Rottumerplaat.

Ben afgestudeerd op Bosomvorming op Vlieland in het kader van integraal waterbeheer. Dat was in 1994 geloof ik.

De grauwe gans kwam uit eigen kracht naar Terschelling.  Net zoals de Lepelaar naar de wadden kwam..........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

CiteerEn nu serieus. Op de Rode Lijst staan een flink aantal paddenstoelen en zwammen, die op schrale graslanden (en in bermen) voorkomen, waaronder diverse Wasplaten, Knotszwammetjes en Aardtongen, die door de invasie van grauwe ganzen bedreigd worden.
Ik kan ook nog wel een paar voorbeelden noemen, en daarom een helaas noodzakelijke maatregel.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

We hebben hier een op waarneming.nl een petitie staan tegen het voornemen dan een duitse deelstaat om de jacht op grauwe gansen weer toe te staan.

Wordt geloof ik tijd dat die Duitsers ook zo,n petitie tegen het afschieten van ganzen in Nederland kunnen tekenen. :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#47
CiteerWe hebben hier op waarneming.nl een petitie staan tegen het voornemen van een Duitse deelstaat om de jacht op grauwe gansen weer toe te staan. Wordt geloof ik tijd dat die Duitsers ook zo'n petitie tegen het afschieten van ganzen in Nederland kunnen tekenen. :lol:
Wim,
1. Het gaat om meerdere deelstaten en
2. daar krijg je in het door pachtjagers gedomineerde Duitsland zeker de handen niet voor op elkaar :angry: .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Ik probeerde eigenlijk het volgende in de discussie te brengen:

Wij nederlanders staan altijd vooraan met commentaar en afkeuring als er waar ook ter wereld in de natuur wordt ingegrepen.

In ons eigen landje vinden we duizenden redenen, danwel excuses om maar te blijven reguleren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

CiteerIk probeerde eigenlijk het volgende in de discussie te brengen:

Wij nederlanders staan altijd vooraan met commentaar en afkeuring als er waar ook ter wereld in de natuur wordt ingegrepen.

In ons eigen landje vinden we duizenden redenen, danwel excuses om maar te blijven reguleren.
Ingrijpen in de natuur zal hoe dan ook nodig zijn. En dan heb ik heteven niet over wildbeheer.
Met vriendelijke groet,
Patrick

g.j. keizer

#50
Citeer
CiteerWij Nederlanders staan altijd vooraan met commentaar en afkeuring als er waar ook ter wereld in de natuur wordt ingegrepen.
In ons eigen landje vinden we duizenden redenen, danwel excuses om maar te blijven reguleren.
Ingrijpen in de natuur zal hoe dan ook nodig zijn. En dan heb ik het even niet over wildbeheer.
Wim & Patrick,
Bij dit alles draait het steeds om waar we de legitimering om in de natuur in te grijpen of haar te reguleren aan ontlenen, hoe we ons handelen motiveren en welk referentiekader we daarbij hanteren. Wij zijn (en blijven) zuiver uit eigenbelang veruit de belangrijkste verstoorders van de dynamiek van en het evenwicht in natuurlijke ecosystemen. Zie ook mijn antwoord van 5 april op Hilco's post onder "Vogelopvang: waarom wel/niet ?" op pagina 7.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

CiteerIngrijpen in de natuur zal hoe dan ook nodig zijn. En dan heb ik heteven niet over wildbeheer.
Ingrijpen in de natuur zal misschien in sommige gevallen nodig zijn.

Ik vrees echter dat we vaak veel te snel ingrijpen. Vrijwel nergens grijpen we de kans aan om te bestuderen of er nieuwe natuurlijke evenwichten ontstaan.

Het is inderdaad de vraag waarmee we het ingrijpen legitimeren.
Ik heb vaak de indruk dat je veel meer moeite moet doen om niet ingrijpen te legitimeren dan ondersom.

Met ons getuinier zitten we bijna in een situatie van:

Ingrijpen, ja tenzij

Als je de natuur meer centraal stelt zou het volgens mij moeten zijn: Ingrijpen, nee tenzij
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Vandaag wezen kijken bij het Badhuiskuil, Waterplak en Sterneplak op Terschelling en het prikken van eieren lijkt te werken! :)
Nog wel erg veel grauwe ganzen (Badhuiskuil 30, Waterplak 200+ met 1 paartje met 7 pullen en Sterneplak 5 paartjes, waarvan 2 met slechts één pul!)!
De rest van het eiland heb ik nog niet bekeken.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Kasper S

Nu je het er toch over hebt. In de Reeshof was er veel overlast van de, zo noem ik ze tenminste, boeren ganzen. Die witte ;) . Ook hier heeft men de eieren geschud en er is geen juv. te zien. Zoieso is het nog maar een groepje van +- 7 ganzen.  :duim:  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao