eieren schudden

Gestart door Ted van der Knaap, maart 28, 2008, 21:36:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

onderstaand topic verplaatst van nestnieuws2008 naar nieuw topic eieren schudden

de vraag is een beetje.. de natuur z'n gang laten gaan of ingrijpen
wat zijn de voors en tegens

Ik start met onderstaand voorbeeld:


...wat ik hier in het Westland signaleer is dat er groepen soepganzen langs drukrazend verkeer op een klein stukje gras vertoeven...

..het is zelfs zo dat er ganzen bivakkeren op een erg druk kruispunt tussen het lawaai en de uitlaatgassen en al helemaal geconditioneerd naar auto's toelopen in de hoop dat er een raampje opengedraaid word en dat er brood of wat anders te eten naar buiten word gegooid..

als ik dan in de buurt weer 2 broedende soepganzen tegenkom dan vraag ik me wel eens af wat voor leven gaan die kuikens tegemoet en zou ik ze daar voor willen behoeden?!?...

het gaat misschien wel erg off-topic zo maar een discussie over wel of niet eieren schudden is op zich wel intereessant... ..benieuwd naar de voors en tegens..




groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Helen Commandeur

Hoi,

Mijn eerste gedachte is dat ganzen geweldig evolueren in de gegeven omstandigheden.

Bij veel onderwerpen zou ik willen kunnen chatten, omdat ze m.i. een levendige discussie (gedachtenwisseling) waard zijn, zoals deze.

Greetzzz,
Helen.
 
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Gert Veurink

#2
...wat ik in het Westen signaleer is dat er groepen junks langs drukrazend verkeer op een klein stukje beton vertoeven...

..het is zelfs zo dat er spuiters bivakkeren op een erg druk kruispunt tussen het lawaai en de uitlaatgassen en al helemaal geconditioneerd naar auto's toelopen in de hoop dat er een raampje opengedraaid wordt en dat er geld of anders te eten naar buiten word gegooid..

als ik dan in de buurt weer 2 verslaafden tegenkom dan vraag ik me wel eens af wat voor leven gaan die tegemoet en zou ik ze daar voor willen behoeden?!?...


Ben vooral benieuwd naar de voors... en voordat mensen dit serieus gaan nemen, ik zet het alleen in een ander perspectief.  Zou mensen en ganzeneieren niet op één lijn willen plaatsen, maar ik snap nooit zo die proactieve redderige behoefte van mensen. Vooral niet omdat het van een bepaalde superioriteitsgedachte uitgaat. Waarom denk je te kunnen bepalen of het leven van een dier de moeite waard zal zijn?
Hetzelfde geldt toch voor jonge konijntjes op industrieterreinen, honden in flatgebouwen en ga zo maar door, wil je die allemaal uit hun lijden gaan verlossen?
groet!
Gert Veurink



Ted van der Knaap

...ik zie het meer dat er een bepaalde ontwikkeling gaande is die m.i. de verkeerde kant op gaat...

het voorbeeld wat jij geeft doet mij een beetje denken van... ...ga lekker met m'n armen over elkaar zitten want er is toch niets aan te doen...

als we allemaal zo als jij denken verandert er dus nooit wat.. ..een dier wat in de herrie/uitlaatgassen leeft, afgekloven broodjes shoarma te eten krijgt etc. etc...

hebben wij niet een bepaalde verantwoordelijkheid om daar voor op te komen..!!

(zoals we ook een verantwoordelijkheid hebben naar de medemens)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rinie van Reenen

Met het oog op het welzijn van die ganzen zou ik me maar rustig houden. Immers, die beesten hebben vleugels (i.t.t. veel nep-ganzen die élders opgroeien zijn deze vogels níét gekortwiekt), en op zijn minst poten. Zolang zij daar op dat kleine stukje beton zitten, geven zij daarmee te kennen dat het nog de moeite waard is om daar te leven. Op zijn minst dat de baten (stukjes brood enzo) hoger zijn dan de lasten.
Als je dan eieren wilt schudden, doe het dan met het oog op het welzijn van andere ganzen. Immers, als een populatie soepganzen zich gaat mengen met een populatie wilde ganzen, dan gaat dat niet alleen ten koste van de vogelaarsvreugde, maar ook van de natuurlijkheid (en daarmee sterkte) van die andere ganzen. Overigens vormen beton en voortrazende auto's voor deze ganzen al een aardige barriere om zich met andere ganzen te gaan vermengen.
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

Overigens is het m.i. ook maar de vraag of eieren schudden wel echt diervriendelijk is. Het wordt nog wel eens gepropageerd door mensen die doodschieten zielig etc. vinden. Echter, het lijkt mij dat de nek omdraaien minder dieronvriendelijk is dan eieren schudden: als zo'n beest de nek omgedraaid wordt, voelt'ie er nauwelijks iets van. Als zijn eieren geschud worden zit'ie wekenlang zijn energie te steken in het warm houden van die eieren, maar zonder enig resultaat.

Overigens: ook bij doodschieten o.i.d. is de hamvraag natuurlijk wel: waarvoor wil je het doen? Voordat je een dergelijke rigoreuze maatregel neemt, mag je je motieven nog wel even wegen...
Groet, Rinie van Reenen

Ted van der Knaap

#6
CiteerIn het andere topic wees ik op een rapport: eieren schudden, waaruit zou blijken dat het niet heel veel zin heeft. In het verleden is ook al gebleken dat eieren schudden bij een populatie van beperkte omvang leidde tot het zich verspreiden van die populatie. Wil je iets doen aan het aantal half gedomesticeerde, half wilde ganzen, dan kan je (denk ik) beter uitkijken naar een andere methode. Ik denk ook dat bij dit soort zaken ook moet kunnen vertellen waarom je het wil.

Bram
...en andere (aantals)regulerende activiteiten (quote Wim Tegels)

waar ik me zorgen over maak is de "verwoekering" van gedomesticeerde kruisingen..  ..de Nijlganzen, Halsbandparkieten, Soepganzen..

Laat je dat z'n gang gaan of kun je het op de een of andere manier structureren, in goede banen leiden..

Word dat de natuur in de toekomst.. ..kolonies krijsende parkieten in parken.. ..aggressieve brutale nijlganzen..  ..soepganzen die uit auto's chips gevoerd krijgen van kinderen op de achterbank

In de randstad verdwijnt steeds meer groen.. ..je ziet dat de dieren zich daar aan aanpassen.. ..alles word volgebouwd en er komt weinig groen voor terug..
Door het volbouwen (ingrijpen van de mens) verdwijnen er soorten die vroeger algemeen waren.. ..moeten we gewoon maar accepteren dat je dat niet tegen kunt houden..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

wimtegels

De vraag over exoten blijft boeiend en moeilijk.
Hoe lang blijft iets exoot (fazant)

Is het een invasieve exoot? Wanneer bepaal je dat? Veel exoten lijken in het begin erg onschuldig!

Is eieren schudden een optie? Als ze afgeschoten worden komen er geen nieuwe eieren.

Zielig? Hoe zielig is het ontregelen van een ecosysteem? Hoe aaibaar is een soort?

Moeilijk....... Wie gaat voor God spelen, of voor de Duivel.......

(Ben minder religieus als uit bovenstaande zin begrepen kan worden.....)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

En dan de niet exoten.....

Vol is vol.....

Van meeuwen zijn vaak eiren geschud. Ze eten immers jonge vogels

Wanneer gaan we schudden bij kiekendieven en ooievaars?

Och nee, de blauwe reiger zal wel eerder aan de beurt zijn....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ted van der Knaap

CiteerDus eieren schudden heeft maar beperkt nut en is niet heel diervriendelijk en daarmee geen zalig makende methode in het bestrijden van vogels.

...blijkbaar hoeft de mens niet altijd in te grijpen...

van de 2 soepganzennesten is er 1 vernield de eieren lagen zowel vlak bij het "geroofde" nest als aan de overkant van een vrij breed water

dacht eerst aan een vos (maar omdat ze ook aan de andere kant van het water lagen is dat niet waarschijnlijk), torenvalk/buizerd??

maar vanwege foto 4 vraag ik me zelfs af of ganzen onderling ook elkaars nest kunnen vernielen (territoriumstrijd?) 2 grote canadese op 1 meter van broedende soepgans

foto 1 + 2 aan de overkant (met water ertussen) van het nest
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

foto 3 in de buurt van het nest
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JanF

Foto 2 lijkt mij typisch het werk van Ekster en/of Zwarte Kraai
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Zonnekoning

Op Terschelling hebben ze erg veel last van grauwe ganzen en ze hebben daar 270 eieren geprikt uit 66 nesten. Per nest hebben 1 ei heel gelaten. Deze zomer worden mogelijk 250 ganzen geschoten. (Bron: De Leeuwarder vrijdag 28 maart).

Ik vind het een goede zaak dat ze wat aan de overlast proberen te doen en hoop dat het werkt.
Ik kom als 42 jaar op het eiland en tot voor een jaar of 10 (?) kwamen ze niet eens op het eiland voor.
Dat de boeren er last hebben vind ik niet zo erg, maar ze broeden in de plakken (natte duinvalleien) en zijn daar een ware ramp.
Je ziet gewoon dat daar o.a. verschillende steltlopers er niet meer broeden!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

carel

Citeertorenvalk/buizerd??

Die roven toch geen eieren
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

zo te zien is de schaal naar binnen gedrukt dus kraai of ekster
een zoogdier breekt de schaal naar buiten open  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Ted van der Knaap

Citeer
Citeertorenvalk/buizerd??

Die roven toch geen eieren
..ik dacht dat dat ook eierenrovers waren.. ..niet dus..

lees wel dat reigers en zilvermeeuwen ook geduchte eierenrovers zijn

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JanF

Citeer
Citeer
Citeertorenvalk/buizerd??

Die roven toch geen eieren
..ik dacht dat dat ook eierenrovers waren.. ..niet dus..

lees wel dat reigers en zilvermeeuwen ook geduchte eierenrovers zijn
Leg maar 'ns een kippenei in je tuin.
10 tegen 1 dat de Eksters daar als 1e bij zijn.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

wimtegels

CiteerOp Terschelling hebben ze erg veel last van grauwe ganzen en ze hebben daar 270 eieren geprikt uit 66 nesten. Per nest hebben 1 ei heel gelaten. Deze zomer worden mogelijk 250 ganzen geschoten. (Bron: De Leeuwarder vrijdag 28 maart).

Ik vind het een goede zaak dat ze wat aan de overlast proberen te doen en hoop dat het werkt.
Ik kom als 42 jaar op het eiland en tot voor een jaar of 10 (?) kwamen ze niet eens op het eiland voor.
Dat de boeren er last hebben vind ik niet zo erg, maar ze broeden in de plakken (natte duinvalleien) en zijn daar een ware ramp.
Je ziet gewoon dat daar o.a. verschillende steltlopers er niet meer broeden!
Zo, nu ook de grauwe ganzen op de dodenlijst...

Hebben we ons een aantal jaren niet suf gepleit voor de nieuwe flora en fauna wet.

Dat die boeren er last van hebben is niet erg.......
Die boeren waren toen al tegen de grauwe ganzen.

Schop ze maar niet tegen de schenen. Je hebt ze misschien nog nodig om die Flora en Faunawet weer te veranderen

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Wim, dan begrijp je de situatie daar niet.
Ze verstoren daar niet alleen de avifauna, maar omdat de vrijgezelle ganzen overdag in de polder fourageren en 's nachts slapen in de duinvalleien, worden die extra bemest. Daardoor vormen de ganzen ook nog eens een ernstige bedreiging voor bijzondere en kwetsbare flora op het eiland.
Ze kwamen van nature niet op het eiland voor en ik zie ze dus als exoten. Het is dus een lokaal probleem en alleen een beheersmethode  om de situatie onder controle te krijgen. Het is te hopen dat het afdoende werkt.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Volgens mij begrijp ik het probleem en de situatie ter plekke wel degelijk.
Ik beweer ook niet dat je feitelijke onjuistheden vermeld. Behalve dan het feit dat grauw ganzen exoten zijn. Want dan zou iedere vogel die we voor het eerst op het eiland zien een exoot zijn.

Ik kijk gewoon heel anders tegen deze problematiek aan. Als een nieuwe diersoort zich in een gebied vestigt ontstaat er een nieuw soort evenwicht. De natuur is veranderlijk. Als mens hebben veel mensen moeite met die veranderingen.

Natuurbehoud is kiezen voor de dynamiek van de natuur. We kunnen de natuur niet zien als een museum met een vaststaande collectie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Exoot is inderdaad verkeerd gekozen en was ook meer figuurlijk bedoeld.
Dat er uiteindelijk een nieuw natuurlijk evenwicht zal ontstaan zal wel, maar dat lijkt mij niet wenselijk.
Dat zou betekenen dat er een paar duizend (afhankelijk van het voedselaanbod) broedpaartjes zijn en een verschraling van de lokale flora en fauna.
Dat vind ik onacceptabel.

Als natuurbehoud kiezen is voor de "dynamiek" van de natuur en dat betekend dat er nooit wordt  ingegrepen in bepaalde situaties, dan wordt het in Nederland het wel heel erg saai. Je houdt dan maar een handjevol biotopen over en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

CiteerAls natuurbehoud kiezen is voor de "dynamiek" van de natuur en dat betekend dat er nooit wordt  ingegrepen in bepaalde situaties, dan wordt het in Nederland het wel heel erg saai. Je houdt dan maar een handjevol biotopen over en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Ik vraag me af waar je dit op baseert.

In gebieden die we met rust laten zien we steeds meer differenttiatie ontstaan.
Neem als voorbeeld de gebieden waar Ark ooit begon met natuurontwikkeling in de uiterwaarden.

De meeste gebieden geven we gewoon niet de tijd om te evolueren naar de climaxfase.

Zou het kunnen zijn dat je geen vertrouwen hebt in de kracht van de natuur en er in feite een beetje bang voor bent??

Ik wil hierbij vermelden dat deze vraag bedoeld is om een discussie uit te dagen en zeker niet bedoeld is om een standpunt belachelijk te maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Verder vraag ik me af hoe onze discussie zich verhoudt met de petitie elders in ons forum om de Duitse overheid er van te weerhouden de jacht op de ganzen te gaan toestaan
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

De boeren zijn eigenlijk de eerste die zijn gaan klagen over de ganzen. Met name over de overzomerende ganzen. Nu zie je dat de Natuurbescherming daar zich een beetje begint aan te sluiten want ook zij zien dat veel ganzen negatieve gevolgen heeft voor fauna (jong riet eten) en Fauna (verdrijving van soorten)
Tevens blijkt er gevaar te zijn voor vliegveiligheid als je de rapporten van schiphol moet geloven.

Eieren schudden is een instument waarbij je de aanwas kan beinvloeden maar wat wel veel inspanning vraagt m.b.t. de nestcontrole. Je moet als beheerder maar net op het juiste moment bij een nest zijn. Ganzen kunnen weer eieren bijleggen en of op een andere plaats gaan broeden. Deze eventuele nieuwe plek moet de beheerder (vaak SBB/ NM) maar net weer vinden. Daarnaast is schudden technisch onmogelijk en de nesten zitten vaak ver weg onder de bramen. Al met al gaan hier heel veel uren in zitten als je dit goed wil doen.

Wat duitsland betreft weet ik niet of het daar over overwinterende ganzen of overzomerende ganzen gaat en daar zit natuurlijk wel een behoorlijk verschil tussen.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

Als ik de petitie goed begrijp gaat hem om beiden.

Sommige zijn alleen trekvogels, dat zijn overwinterenden. Voor grauwe ganzen wordt het jachtseizoen uitgebreid. Dat zou dus om zomerganzen kunnen gaan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

CiteerAls ik de petitie goed begrijp gaat hem om beiden.

Sommige zijn alleen trekvogels, dat zijn overwinterenden. Voor grauwe ganzen wordt het jachtseizoen uitgebreid. Dat zou dus om zomerganzen kunnen gaan.

In Nederland is de jacht op ganzen niet geopend maar is de regeling in Duitsland dan vergelijkbaar met Nederland of gaat het door volgens het wise use principe ?

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

#28
Ik moet het antwoord schuldig blijven. Ik ken de definitie van het wise use principe niet.

Wel weet ik dat de aanwezigheid van voldoende stapelvoedsel de predatiedruk op zeldzamere soorten kan verminderen.

Grauwe ganzen en hun kuikens kunnen in deze een rol gaan spelen. Predatoren moeten soms even wennen aan een nieuw voedselaanbod.

Verder spelen ganzen met hun fourageergedrag een belangrijke rol in het open houden van bepaalde gebieden. Het is dus voorstelbaar dat ganzen uiteindelijk een rol spelen in het geschikt houden van biotopen voor bijvoorbeeld weidevogels.

En dan bedoel ik in de gebieden buiten de agrarische productie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

CiteerIk vraag me af waar je dit op baseert.

In gebieden die we met rust laten zien we steeds meer differenttiatie ontstaan.
Dat blijkt gewoon uit de praktijk.
Als je een heide- of moerasgebied (bv. de Wieden/de Weerribben) niet beheert, verruigt het gebied en wordt het uiteindelijk bos.
In een heel grijs verleden was heel Nederland bos en door menselijk ingrijpen is het zoals het nu is.

Je kunt de situatie op Terschelling niet vergelijken met een aantal soepganzen in een woonwijk.
Daar zou het schudden van eieren een methode kunnen zijn om de populatie in de hand te houden.
Dat is nog altijd beter dan ze de nek om te draaien.
Op het eiland zijn helaas drastischere maatregelen nodig.
Het prikken van de eieren om te voorkomen dat de populatie explosief stijgt. Grauwe ganzen hebben geen natuurlijke vijanden die dat doen.
Het afschieten is helaas nodig om de populatie tot een acceptabel aantal te reduceren.

De laatste twee zinnen begrijp ik niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet).
Ik maak een standpunt helemaal niet belachelijk en ik begrijp heel goed hoe de natuur in elkaar zit.
En angst speelt daarbij helemaal geen rol.
De ganzen zijn een plaag aan het worden op Terschelling en daar moet wat aan gedaan worden.
Als je onkruid in je tuin hebt, trek je die er toch ook uit?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.