Hoofdmenu

schaafstro?

Gestart door sjaakvantiel, januari 06, 2019, 16:50:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166284768
Schaafstro - Equisetum hyemale gezien op 2018-12-30 Vorden - Kieftskamp
Foto's:






Toelichting:
Leek kleine Holpijp. Maar Obsidentify geeft Schaafstro aan? Als ze de zwarte ringen zo "veel zwart" noemen zal dat wel kloppen dad. Wel een aardig veldje 10 x 10m2. Hoeveel zullen dat er zijn?
bij voorbaat dank sjaak van tiel

Rien Ondersteijn

Die Obsidentify zag t goed vandaag.Gezien de blauwgroene kleur, het 'slechte gebit'[ afgesleten tanden] en de vindplek [bosgrond leent zich gemiddeld beter voor Schaafstro dan voor Holpijp] lijkt dit Schaafstro.
Als je weer twijfelt kun je even knijpen in de stengel : Holpijp heet niet voor niks zo en is nog véel makkelijker samen te drukken dan Schaafstro.
Groene groe[n]tjes.Rien.

sjaakvantiel

Bedankt voor je reactie Rien. Zag het pas later. Even foto maken, maar toen ik achteraf goed ging kijken....Obs. doet het redelijk goed. Wacht de Admins nu maar af. Mvg. Sjaak.

Rien Ondersteijn

By the way: Op die 10 bij 10 mtr. staan misschien wel 50.000 stengeltjes...
Groene groe[n]tjes.Rien.

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 06, 2019, 21:20:30 PMBy the way: Op die 10 bij 10 mtr. staan misschien wel 50.000 stengeltjes...

Maar om dat nou allemaal individuen te noemen...

Ik heb bij dit soort groeiplaatsen de indruk dat het om een tapijten van klonaal materiaal gaat, ontstaan vanuit een enkel exemplaar of hooguit een beperkt aantal exemplaren.

Bij een grote groeiplaats van schaafstro in het Leudal die ik laatst bezocht heb, heb ik maar 500 als aantal ingevuld. Dat is feitelijk een nogal willekeurig getal, vooral bedoelt om aan te geven dat er ter plaatse een groot aantal 'exemplaren' staat.
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Rob-ik heb niet gezegd dat dit individuen zijn...
[alleen maar 'stengeltjes']
Groene groe[n]tjes.Rien.

sjaakvantiel

In ieder geval staan er (dus) nog steeds erg veel. 't Verspreide zich ook over (onder) het pad heen.