Advies gevraagd m.b.t. statief voor struintelescoop.

Gestart door Arno Wouters, januari 05, 2019, 15:14:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno Wouters

Mijn 30 jaar oude Swarovski Habicht AT 80 met statief (Kluut) en draagstel bevalt me prima voor vogelexcursies, maar blijft voor het overige doorgaans in de kast: te groot en te zwaar om mee te sjouwen. Ik zou zo graag een combinatie hebben die ik altijd mee kan nemen, vooral als ik ga wandelen, maar ook als ik voor werk met de trein naar Groningen ga en nog een uur over heb om een kijkje te nemen in de Onlanden of voorafgaande aan een concert in Nijmegen nog even de Ooijpolder in wil. Ik overweeg daarom een Vortex HD 11-33x50 te kopen (of misschien een Nikon ED 50). Die kan makkelijk mee in een dagtochtrugzak en kan er ook nog wel bij in m'n laptoprugzak. Alleen heb ik dan ook nog een bijpassend statief nodig. Ik ben de hele dag al aan het googlen en het begint me te duizelen. Een statief met een transportlengte van 45 cm past waarschijnlijk net in beide rugzakken (maar ik weet niet of er in de laptoprugzag nog plaats is voor een statief en een telescoop, naast m'n laptop, lunch, schrijfwaren etc.), maar welke minimale maximale werkhoogte moet zo'n ding hebben (ik ben 1.86 m.)? Wat voor kop moet erop? Past een willekeurige telescoop op iedere kop (de meeste sites zeggen niks over telescoopstatieven - ze hebben het over fotostatieven of videostatieven)? Is er een snelkoppeling nodig? Ik heb in dit forum een paar keer de Velbon Ultra Luxi M geadviseerd gezien. Die heeft een maximale hoogte van 139 cm. Is dat niet wat weinig? Bovendien lijkt de kop 2 hendels te hebben, is dat niet onhandig? Ik heb een hand nodig om scherp te stellen en een om te richten en heb maar 2 handen. Wat betekenen termen als videokop, 2-weg kop en balhoofd?

Wilfred

Veel bijdrages op dit forum over de Nikon ED50 in combinatie met het Velbon Ultra Luxi M (of L) statief en de Flipside 200 (of 300) rugzak zijn van mijn hand.
Ik ben al jaren groots fan van dit systeem, gebruik het nog steeds op elke trip en kan er werkelijk overal mee terecht zonder gedoe.
Als je via de zoekfunctie mijn berichten doorspit kom je echt alles tegen wat je maar wil weten.
Daarin ook getailleerde informatie over de statief- en werkhoogte van de Luxi M die prima bruikbaar is tot 180 lich.lengte, daarboven de Luxi L nemen.
Ik weet overigens niet of de betreffende Luxi statieven nog steeds in deze uitvoering te koop zijn (anders MP)
Verder ook informatie over de bijbehorende 2-weg statiefkop waarvan ik de naar opzij uitstekende hendel heb vervangen door een korte vleugelmoer waardoor ie met gemak in de rugzak past.
Daarmee wordt het een soort videokop (dus met een achterhendel) wat voor een telescoop eigenlijk het meest praktisch is (zeker geen balhoofd nemen).
De meeste informatie en tips vindt je in deze lange thread uit 2016:  https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349137.0
Daarin komt bijna alles ter sprake tot en met het occulair aan toe en ik heb er ook wat fotos geplaatst.
Als je meer wil weten dan "geef maar een gil".

Arno Wouters

#2
Aangenaam kennis te maken Wilfred! Ik had de draad waar je naar verwijst en jouw adviezen daarin gelezen (en de term 'struintelescoop' gestolen  :blink:), maar er lang niet alles van begrepen en ben blij dat je reageert!

Die Fllipside rugzak was me ontgaan, maar het idee spreekt me aan. Ze zijn wel duur. Begrijp ik het goed dat je de scope in het vak dat via het achterpand opengaat vervoert en het statief in het daarvoor bestemde zijvak aan de buitenkant?

Ik zal eens zoeken naar een winkel waar ik zo'n ding kan passen.

Maar eerst een telescoop en statief (tenslotte heb ik al een dagtochtrugzak en een laptoprugzak!)

De Velbon Ultra Luxi M is op dit moment bij bol.com te koop: https://www.bol.com/nl/p/velbon-ultra-luxi-m-fotostatief/9000000012457796/suggestionType=typedsearch&bltgh=rIhA8UhS8iA4EdsmIkdC5g.1.2.ProductTitle#product_specifications. Er staat 'let op bijna uitverkocht' bij, maar dat kan verkoopbevorderingsonzin zijn (bij amazon is alles altijd bijna uitverkocht).

Ik begrijp dat een werkhoogte van 139 cm inderdaad te weinig is, dus ik zou voor de L moeten gaan. Die kon ik gisteren nergens vinden.

Het is me niet duidelijk

  • of er een statiefkop op deze statieven zit en zo ja wat voor een (het plaatje bij bol.com toont een kop, maar de specificatie zegt er niks over
  • of er een snelkoppeling bij zit
  • of de Vortex ook op deze statieven past

Ik kwam gisteren nog twee andere kandidaten tegen:

Een Vanguard Espod CX 204AP van 1 kg, met een kop met 1 hendel, snelkoppeling, en een maximale werkhoogte van 155 cm (is dat wel genoeg?): https://www.coolblue.nl/product/407608/vanguard-espod-cx-204ap.html

Met een transportlengte van 52,6 cm past ie niet in m'n rugzakken. ik kan hem er ws. wel aan de zijkant buiten aanhangen Met m'n Kluut is dat niet prettig, maar misschien is het met een minder zwaar statief geen bezwaar.

Een Manfrotto Compact Advanced met een transportlengte van 44,5 cm, een maximale werkhoogte tot 165 cm (met middenkolom) en een snelkoppeling: https://www.cameranu.nl/nl/p528972/manfrotto-compact-advanced-statief-zwart

Het gewicht van 1420 g. vind ik wat aan de hoge kant, de werkhoogte zonder middenkolom (140.3 cm) is krap, maar mijn belangrijkste aarzeling betreft de 2 hendels. Misschien kan er ook hier een door een vleugelmoer vervangen worden?

Van beide statieven wordt gemeld dat ze op alle fotocamera's passen, maar passen ze ook op een telescoop?

Wilfred

Ik weet niet precies wat ze met de werkhoogte bedoelen maar waarschijnlijk doelen ze op de bovenzijde van de bijbehorende statiefkop ofwel de hoogte van de statiefplaat.
Ik zal die maat bij mijn statief eens nachecken.
Die 139 lijkt laag maar daar komt je scope nog op met het schuin omhoog stekend occulair.
Met licht gebogen hoofd en rug kan ik er met mijn 178 lengte prima en ook voor wat langere tijd doorheen kijken zonder dat het oncomfortabel is.
Ben je langer dan pakwek 180 en/of heb je een wat grotere rugzak dan mijn Flipside 200 dan kun je beter de iets langere (wel zwaardere) versie nemen, de Ultra Luxi L.
Toen ik de set van sope/statief/rugzak zo'n 5 jaar geleden samenstelde was mijn doelstelling: zo licht, compact en comfortabel mogelijk maar wel functioneel en bruikbaar.
Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds plezier van, vandaar ook mijn enthousiasme.
Ik zal vanavond of morgen wat uitgebreider reageren op je vragen.

Wilfred

#4
Mijn Nikon ED50 met zoom occulair weegt circa 700 gram, het statief met kop circa 1181 en de Flipside-200 circa 950 gram (totaal: 2831)
De transportlengte van het statief+kop in mijn rugzak is slechts 34,5 cm !!!
De maximale hoogte van statief+kop (zonder scope) meet ik op 138cm (bovenzijde statiefplaat).
Met de ED50 (angled versie) ligt het bovenste puntje van het zoomocculair op circa 151 cm.
Dat laatste lijkt weinig maar valt nog best mee.
Je ogen zitten tenslotte al circa 12 cm onder lichaamslengte en bovendien buig je je nek en rug nog wat tijdens de inkijk.

De foto van de Ultra Luxi M uit je bolcom-link is exact dezelfde als die ik heb.
Op die foto hebben ze de rechter dwarshendel uit z'n gat gedraaid en achterin de achterhendel gedraaid zodat het tijdens transport in een rugzak geen onhandig uitsteeksel vormt. Nadeel daarvan is dat je hem er steeds op en af moet schroeven.
Zoals gemeld heb ik dat gat een vleugelmoer gedraaid waarmee de kantelfunctie operationeel blijft (zelden nodig).
De Flipside 200 (of 300) is geen must maar wel een lekkere stevige, compacte en praktische rugzak.
In een van mijn threads moet nog ergens een foto staan van de Flipside met statief en scope als inhoud.
Bij mij zit dus ook het statief zit in de rugzak maar heb ik verder nauwelijks ruimte voor andere spullen.
Overigens kocht ik er destijds een op Marktplaats als nieuw voor 40 euro.
Uiteraard zijn er genoeg andere rugzakken die evengoed geschikt zijn.

De door jouw genoemde statieven hebben beide een langere transportlengte wat op zich geen probleem hoeft te zijn als ie buitenaan de rugzak hangt.
Wat ik bij beiden mis of in elk geval niet kan ontdekken is een spreidfunctie waarmee de poten platgelegd kunnen worden in 2 of 3 stappen.
Dat geeft het Ultra Luxi statief een enorme flexibiliteit waar ik al veel profijt van heb gehad.
Ik gebruik dat bijvoorbeeld vaak in kijkhutten om de 2 achterste poten verticaal en uitgeschoven op het zitbankje te laten rusten en de voorste poot horizontaal en ingekort op de iets hogere tafel of leuning.
Met de middenkolom kan ik dan een exacte hoogte instellen. Werkt perfect.
Voordeel daarvan is dat je in zo'n hut heel weinig ruimte nodig hebt en gewoon vooraan kunt staan/zitten met je scope waar anderen met hun grote uitrusting ergens in het midden moeten blijven staan. Ik zal eens kijken of ik daar nog ergens een foto voorbeeld van kan vinden.

Wat betreft aansluiting:elke statiefplaat is aan te sluiten op een telesoop.
Die aansluitingen goed zijn gestandaardiseerd en anders is er wel een verloopje voor te krijgen. 

Arno Wouters

#5
Hallo Wilfred,

Ik heb geen e-mail melding van je laatste bericht ontvangen (of wellicht heb ik het wel gekregen maar over het hoofd gezien) en had zoveel aan m'n hoofd dat m'n telescoop-fantasieën er even bij inschoten. Vandaar dat ik nu pas reageer.

Dank voor de informatie! Ik kan er wat mee! Ik snap nu meer van de hendels, werkhoogte en hoe je de combinatie vervoerd.

Deze Nikon ED 50 met oculair ziet er aantrekkelijk uit, leek erg licht (470 g) en aangenaam geprijsd (€ 530). Toen ik de zaak belde (het leek me te mooi om waar te zijn) werd mij in eerste instantie verteld dat de telescoop voor deze prijs (en dit gewicht) inderdaad inclusief oculair geleverd zou worden. Ze konden me echter niet vertellen met welk oculair.

Zojuist belde de verkoper terug: in afwijking van wat hij eerder zei (en in afwijking van het plaatje) wordt de telescoop exclusief oculair geleverd. :( Een 13-40 zoom-oculair zou volgens hem tussen de 360 en 370 euro kosten. Hij kon me niet vertellen hoeveel zo'n ding weegt.

Samen dus iets van € 900 en (afgaande op jouw informatie) 700 g. Een stuk minder aantrekkelijk.

De Vortex Razor 11-33x50 is iets minder compact, weegt ongeveer hetzelfde en zou € 700 moeten kosten. Ik denk dat ik daar eerst maar eens naar op zoek ga.

En dan het statief.

De transportlengte van de Ultra Luxi M 34,5 cm lijkt me ideaal!!  Wow! Daar ik 1.86 m lang ben, is de werkhoogte echter te laag. Ik kan helaas geen Ultra Luxi L vinden, niet nieuw en niet op marktplaats. Volgens de site van Velbon zijn beide statieven al jaren uit de handel.

Ik heb me niet gerealiseerd dat bij de andere statieven waar ik naar verwees de spreidfunctie ontbreekt en ben je zeer dankbaar dat je me er op wijst! Mijn Kluut van de Vogelbescherming heeft die functie ook (hoewel ik hem niet zo heel vaak gebruik), maar dat staat niet vermeld in de specificatie en ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat deze functie zo vanzelfsprekend is dat hij niet apart vermeld wordt.

De Velbon M45 van 1240 g, heeft een transportlengte van 46 cm zou dus net in m'n dagtochtrugzak passen. Jouw berekeningen volgend zou de maximale werkhoogte van 156 cm ruim genoeg moeten zijn.

Tezamen (scope en statief) zou ik dan voor €750 net onder de 2 kg zitten. Ik had op iets minder gehoopt, maar het is acceptabel.

Nu moet ik er dus achter zien te komen of de M45 een spreidfunctie heeft.

Arno Wouters


Wilfred

Het is belabberd gesteld op de nederlandse markt voor telescopen onder de 60mm. :angry:
De Nikon 50 angled ligt al een aantal jaren nergens meer op voorraad en het bijbehorende fieldscope occulair programma is ook al uitgedund (was ooit een zeer uitgebreide serie). De door jou genoemde 530,00 euro voor de body is inderdaad wel erg duur.
Jouw alternatief van Vortex blijkt optisch net zo goed of zelfs beter te zijn dan de Nikon maar net zo lastig verkrijgbaar zie ik. Datzelfde probleem geldt voor het merk Opticron wat ook een heel mooi klein hoogwaardig scoopje heeft met de MM4 50 GA ED. 
Veel meer "voorraadkans" heb je met Kowa wat met z'n 501 model ook een betaalbare en lichte miniscoop in huis heeft. Echter hier geen ED of fluoriet glas wat de andere 3 wel hebben. Voor als scoop erbij hoeft dat geen probleem te zijn maar ga je hem steeds vaker gebruiken dan kan dat een gemis worden.   
Wat betreft het statief. Velbon heeft een opvolger voor de Ultra Luxi serie in de vorm van de Ultra 355, 455, 655 serie. Echter lastig te zien wat nou precies de maximale hoogtes zijn van de verschillende types (ik zie namelijk overal andere cijfers).   

Arno Wouters

#8
Citaat van: Wilfred op januari 25, 2019, 19:52:05 PMVeel meer “voorraadkans” heb je met Kowa wat met z’n 501 model ook een betaalbare en lichte miniscoop in huis heeft. Echter hier geen ED of fluoriet glas wat de andere 3 wel hebben.

Mijn Swarovski AT 80 Habicht dateert nog uit de tijd dat er geen ED glas bestond en hoewel ik nog steeds zeer content ben met deze scoop, welt er als ik door modernere telescopen kijk enige afgunst in me op vanwege het zoveel helderder beeld. Het idee op zoek te gaan naar een compacte telescoop ontstond toen ik iemand een Nikon ED 50 uit een rugzakje van 25 l. zag halen. Ze vertelde dat ze deze scoop zelfs bij lange wandeldagtochten zonder problemen meeneemt. Scoop en statief samen wogen iets van 1.7 kg. Helaas vergat ik naar het statief te vragen. ik weet alleen nog dat het een Vanguard was. Ik merk echter dat naast de compactheid het idee een scoop met ED glas te hebben erg aanlokkelijk is. Voorlopig zoek ik dus nog even door!


Citaat van: Wilfred op januari 25, 2019, 19:52:05 PMVelbon heeft een opvolger voor de Ultra Luxi serie in de vorm van de Ultra 355, 455, 655 serie. Echter lastig te zien wat nou precies de maximale hoogtes zijn van de verschillende types (ik zie namelijk overal andere cijfers).

Ja, inderdaad dat zie ik nu ook. Ik had al eens naar de Ultra 355 en 455 gekeken en de eerste te laag (max. 137 cm) en de tweede te zwaar (1440 g.) bevonden. Ik zie nu dat de Ultra 355 volgens Velbon zelf een maximale werkhoogte van 1.52 m heeft (en iets zwaarder is - 1,12 kg i.p.v. 1,07 kg). Die werkhoogte van 1.52 m. zou volgens jouw berekeningsmethode denk ik voldoende zijn voor mijn lengte (1.86 m.) en met een transportlengte van 39 cm zou dat de Ultra 355 tot een betere (hoewel prijziger) optie maken dan de M45.

Ik heb Bol gisteren een mail gestuurd met de vraag of de M45 een spreidfunctie heeft, maar nog geen antwoord ontvangen. Het mechanisme om de poten te spreiden (op het 4e plaatje - met een detail van het kompasje) ziet er op het eerste gezicht net zo uit als dat van de Kluut. Ik heb daarom goede hoop dat de M45 die functie ook heeft.

Wilfred

Ik heb gezien dat ze de Vortex Razor 11-33/50 ook verkopen bij FotoDeVakman voor de prijs van 599,00. Volgens hun site hebben ze die zelfs op voorraad liggen in hun magazijn en ook in hun winkel in Uden.  https://www.fotodevakman.nl/vortex-razor-hd-11-33x50-angled?channable=e47517.MzA1Mjc&utm_campaign=Vergelijk&utm_content=&utm_source=Vergelijk.nl&utm_medium=&utm_term=&tduid=6eee1cfe56256fdce38fa7e16cea7dfe
Als je graag de Nikon wil, zou ik zeker eens mailen of bellen met foto Rooijmans in Budel. Die hebben ‘m waarschijnlijk ook niet meer voorradig maar kunnen er mogelijk nog wel aankomen. Ze zijn doorgaans heel scherp geprijsd en sturen ook op. Vergeet in dat geval niet te informeren of je nog aan een (zoom)occulair kunt komen anders heb je nog niks. 
Spreidfunctie op de M45: ik heb er sterk mijn twijfels over als ik de foto's zie (check anders eens wat fimpjes op youtube over dit statief of stuur een mailtje naar importeur Degreef en Partner).

Arno Wouters

#10
Zeer bedankt Wilfred. Ik heb die Vortex bij Foto de Vakman meteen besteld! Als het goed is wordt ie dinsdag bezorgd.

Ik heb het mechanisme van de Kluut nog eens goed bekeken (zie foto's), maar inderdaad dat ziet er toch anders uit dan die op het plaatje van de M45: de Kluut heeft bijvoorbeeld een trappetje voor de standen en dat kan ik op de foto van de M45 bij bolcom niet terugvinden. Ik heb een mailtje naar Degreef en Partner gestuurd!

jpk

Arno,
Laat op het forum weten wat je ervan vind in het gebruik?

Gr, Jan
Groeten, Jan Koen

Arno Wouters

Jan, leuk dat je vraagt of ik hier wil laten weten hoe het een en ander bevalt! Ik ben dat van plan, maar gezien mijn vergeetachtigheid en chaotische karakter :( durf ik dat niet te beloven.

In ieder geval een update over het Velbon M45 statief:

Ik heb (natuurlijk) nog geen antwoord van De Greef & Partner, maar las zojuist in hun beschrijving:

CiteerJe spreidt de statiefpoten traploos omdat de koppeling zoveel stroefheid heeft dat de poten onder elke hoek stabiel blijven. Je kunt je statief dus altijd exact onder de juiste hoek zetten

Dit lijkt er toch weer op dat de poten horizontaal gezet kunnen worden. Ik wacht nog weer even af.

Wilfred

#13
Beste Arno,
Door mijn enthousiasme over de voordelen van een kleine telescoop (de Nikon in mijn geval) heb ik met veel plezier mijn ervaringen en informatie met je gedeeld.
Het zou je sieren als je de moeite neemt om vroeg of laat ook jouw ervaringen met de Vortex hier te delen  ;).
Gezien het feit dat de kleine Vortex telescoop een serieus alternatief kan zijn voor de fameuze (maar uitstervende) Nikon ED50 is je gebruikservaring heel waardevol op dit forum.

Gr Wilfred

jpk

Wilfred, daar ben ik het helemaal mee eens.
Door jouw enthousiasme voor de kleine en lichte telescoop raak ik ook geïnteresseerd hierin.
Ik begrijp dat jij helemaal gaat voor Nikon en dan m.n. de 50mm.
Terwijl je de 82mm thuis laat, doe je dat om het gewicht?
Het lijkt me dat je door 82 mm toch een beter en breder beeld zou moeten hebben?
KUn je met een "kleine" telescoop ook nog met de smartphone foto's maken???
Of is dat teveel gevraagd?
Gr, Jan
Groeten, Jan Koen

Wilfred

#15
Citaat van: jpk op januari 27, 2019, 19:45:54 PM
Door jouw enthousiasme voor de kleine en lichte telescoop raak ik ook geïnteresseerd hierin.
Ik begrijp dat jij helemaal gaat voor Nikon en dan m.n. de 50mm.
Terwijl je de 82mm thuis laat, doe je dat om het gewicht?
Het lijkt me dat je door 82 mm toch een beter en breder beeld zou moeten hebben?
KUn je met een "kleine" telescoop ook nog met de smartphone foto's maken???
Of is dat teveel gevraagd?
Gr, Jan

Laat er geen twijfel over zijn dat mijn 82mm scope meer vergroting, een breder beeld en meer licht geeft (wel zijn ze beiden messcherp). Maar daar had ik allemaal niks aan als ie in de kofferbak van mijn auto bleef liggen op momenten dat ik besloot om een eind te gaan struinen-wandelen. Want behalve dat de 82mm een stuk omvangrijker en zwaarder is heb je er ook een zwaarder statief voor nodig. Een scopac zag ik niet zo zitten en een 65 mm telescoop met bijpassend statief was me nog niet licht genoeg. Omdat ik van tevoren vaak niet wist of ik uberhaupt wel een telescoop nodig had op zo'n tocht zocht ik destijds naar iets compacters en lichters wat ik altijd bij me kon hebben zonder dat mijn bewegingsvrijheid beperkt.
Sindsdien heb ik een rugzak ter grote van een schoenendoos waar zowel statief en scope inzitten (zie specs in mijn eerste bericht bovenaan). Die struinset bevalt al jaren zo goed dat de 82mm nauwelijks nog de kast uitkomt. De handling en flexiliteit bieden zoveel voordelen dat de nadelen eigenlijk nooit een serieus issue zijn geweest.
Ja, je kunt er ook door fotograferen met je smartfoon en er is zelfs een digiscoopset voor verkrijgbaar (ik heb overigens nog een digiscoopset te koop). 

Arno Wouters

#16
Eergisterenavond arriveerde de Vortex. Ik heb elders op dit forum verslag van mijn eerste ervaringen gedaan. Ik deed dat in een aparte draad omdat deze draad het statief als onderwerp heeft en er mogelijk forumdeelnemers zijn die een draad over een compacte telescoop wel lezen en een over een statief niet.

De Greef en Partner heeft tot nu toe niet gereageerd om mijn vragen over de M45 en Ultra 355 en Bol liet weten niet over de gevraagde informatie te beschikken omdat zij slechts als doorgeefluik voor een van hun partners fungeren en het ding niet zelf verkopen. Ik heb die partner een mail gestuurd, maar ook die heeft tot nu toe niet gereageerd.

Inmiddels heb ik, o.a. om de gewenste werkhoogte te kunnen meten, m’n nieuwe Vortex op m’n oude statief geplaatst. Ik sta vrij krom merk ik, daardoor heb ik minder nodig dan verwacht. Maar 143 cm lijkt het minimum en 145 cm is beter.

Ik wacht nog even af of ik toch nog bericht krijg van De Greef en Partner, of anders bel ik een zaak die de M45 op voorraad heeft. Ik zou de voorkeur geven aan de Ultra 355 als deze de vereiste werkhoogte heeft, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Wilfred, nogmaals zeer bedankt. Zonder jouw aanwijzingen had ik ws. een statief gekocht dat me niet bevallen zou zijn en een Vortex die € 100 meer gekost zou hebben dan ik er nu voor betaald heb. Natuurlijk heb je gelijk dat het wel zo netjes is om mijn waardering daarvoor te laten blijken door de gebruikers van dit forum van mijn ervaringen op de hoogte te houden!

Wilfred

#17
Beste Arno,
Top dat je jouw ervaringen met de Vortex hier hebt gedeeld (andere draad).
Temeer omdat deze Vortex een geschikt alternatief blijkt te zijn voor de Nikon ED50 die nauwelijks nog ergens verkrijgbaar is.

Ik heb misschien nog een statief tip voor je:
Een kennis van me heeft onlangs een Slik Pro 634CF carbon statief gekocht.
Het is een lichtgewicht statief met een hoogte van maar liefst 160 cm (gemeten met uitgeschoven middenkolom maar zonder statiefkop).
Het ding kost bij KA slechts 79.00 (van 249.00) echter dus zonder statiefkop.
https://www.kamera-express.nl/product/12261143/slik-pro-634-cf-carbon-statief
Het heeft net als de Ultra Luxi statieven een alu middenkolom die omkeerbaar en deelbaar is.
Dat laatste is handig als je zittend op een duin of heuvel het statief met spreidpoten over je heup/benen hebt staan.
De bovenste poten zijn met een dikte van iets meer dan 20 mm lekker slank maar wel stevig.
Enigste nadeeltje: hij is met een transportlengte van 46cm (zonder kop) niet zo kort als de Ultra Luxi statieven.

Arno Wouters

#18
Dank je Wilfred! Die Slik Pro 634CF ziet er goed uit en heeft inderdaad een prachtprijs. Ik zou hem meteen gekocht hebben als ik een statief voor m'n Swarovski nodig had gehad. Ik ben echter bang dat de transportlengte met statiefkop zodanig is dat ie niet in m'n dagtochtrugzak past (er komt toch al snel 10 cm bij) en voor m'n struincombinatie zou ik dat toch wel erg prettig vinden.

De Greef en Partner hebben nog steeds niet gereageerd op m'n mail over de werkhoogte van de Velbon Ultra 355 en de poten van de Velbon M45. Ook de oorspronkelijk partner die via Bol het M45 statief zou kunnen leveren (PlazaSale) reageert niet. De partner waar Bol halverwege de week op overschakelde (ORM WholeSale) reageerde binnen een uur. Ze melden me dat volgens de website van Velbon de M45 "alle mogelijkheden van bewegingen" heeft. :lol: Toen ik terugmailde dat die opmerking op de site van Velbon over de statiefkop gaat en mijn vraag de poten betrof, luidde het antwoord "Hierover kunnen wij helaas ook geen sluitend antwoordt geven. Het beste kunnen wij u adviseren om Velbon rechtstreeks te benaderen"  :rolleyes:

De moraal is denk ik: koop geen optiek bij ongespecialiseerde superstores zonder winkels, ze hebben geen verstand van de spullen die ze verkopen en geen zin om moeite de doen om zelf de vragen van klanten te beantwoorden.

Vanochtend vond ik de catalogus van Velbon volgens welke de M45 spreidpoten zou hebben, de Ultra 355 een werkhoogte van 1.52 m.  (i.p.v. de 1.37 die CameraNu en Kamera Express aangeven), een transportlengte van 39 cm (i.p.v 36.4) en een gewicht van 1.12 kg (i.p.v. 1.07).

Vanmiddag heb ik eerst CameraNu en toe Kamera Express gebeld. Beide hebben de Ultra 355 in de aanbieding van € 155, voor € 109. CameraNu vertelde na bestudering van de catalogus van De Greef & Partner dat ik er vanuit kan gaan dat de Ultra 355 volgens de specificatie van Velbon geleverd wordt, daar die overeenstemt met die van De Greef & Partner. Kamera Express heeft geprobeerd het na te meten, hetgeen niet lukte omdat geen van hun zaken het statief in voorraad heeft. Het magazijn heeft ze wel in voorraad en de specificaties op de doos komen overeen met die van Velbon en niet met die op hun website.

De vraag is nu: is de 8 cm minder transportlengte (van de Ultra 355 t.o.v. de M45), 170 g. en €60 extra waard? Ik neig naar 'ja' (temeer daar de Ultra een omkeerbare, verstelbare en deelbare middenkolom heeft en die M45 alleen via superstores te bestellen is), maar zal er nog een nachtje over slapen.



.

Arno Wouters

#19
Ik heb even geaarzeld tussen 8 cm minder transportlengte (Ultra 355) of 170 g. minder gewicht en €60 goedkoper (M45), maar inmiddels heb ik al weer een paar weken de Velbon Ultra 355 in huis. Het statief heeft  inderdaad een maximale werkhoogte van ruim 1,5 m. en een transportlengte van nog geen 39 cm en past ruim in allebei m'n rugzakken. De websites van zowel CameraNu en Kamera Express vermelden nog steeds andere maten, kennelijk vinden ze het de moeite niet waard om verkeerde gegevens aan te passen.

Een andere overweging (naast de kortere transportlengte) om voor de Ultra 355 te kiezen was het mechanisme voor het verlengen en verkorten van de poten: je pakt het uiteinde van het onderste deel vast, draait de delen die je wilt uitzetten in een keer los (het aantal klikken tijdens het draaien geeft aan hoeveel delen je los draait), trekt het geheel uit (zonder het uiteinde los te laten) en zet de poot daarna weer vast door het uiteinde de andere kant op te draaien. Doordat alles min of meer in één beweging per poot gebeurt en je de poot niet tussendoor hoeft los te laten om de afzonderlijk delen vast te zetten, gaat dit veel sneller dan met het traditionele mechanisme. Dat blijkt inderdaad heel handig, al moet ik er wel aan denken om er op te letten dat ik de poten volledig vast draai. Het is me al een paar keer gebeurt dat een poot inzakte omdat ik het uiteinde niet voldoende teruggedraaid had.