Hoofdmenu

Eerste winter eenden

Gestart door ErikJansen, januari 05, 2019, 12:35:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

ErikJansen

Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar duidelijke informatie over de rui van (in principe de Europese) eendensoorten tijdens hun eerste winter. Ik merk bijvoorbeeld dat eerste winter mannetjes Grote zaagbekken nu nog steeds een bruine kop hebben en moeilijk van vrouwtjes zijn te onderscheiden, terwijl eerste winter mannetjes van de meeste andere eendensoorten al duidelijk langere tijd als zodanig zijn te herkennen.

Weet iemand een goed naslagwerk hiervoor (het liefst online)?

Alvast dank!
Hartelijke groet,
Erik Jansen

frankneijts

Dit boek https://www.veldshop.nl/nl/wildfowl-of-the-northern-hemisphere.html bevat de informatie die je zoekt en beeldt de kenmerkende kleden bij veel soorten ook af. Als je werkelijk in 'platvoeten' bent geinteresseerd is dit boek sowieso een aanrader en het geld dubbel en dwars waard.
Ongetwijfeld zal een (groot) deel van deze informatie echter ook op internet te vinden zijn maar ik ben bang dat dit wel het nodige zoekwerk vereist en in meerdere talen bovendien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ErikJansen

Bedankt Frank! Ik was zelf inderdaad ook al op dat boek uitgekomen, maar ik had de hoop dat iemand ergens online iets vergelijkbaars (maar dan basaler) wist te vinden...
Hartelijke groet,
Erik Jansen