Hoofdmenu

Braakbaldeterminatie

Gestart door H Timans, januari 02, 2019, 20:59:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Dag allen,
Ik kom nu met enige regelmaat braakballen tegen van vogels. Hoewel ik wel de groep (uilen, valken etc..) kan benoemen kan ik geen uitsluitsel geven over de soort. Ik denk dat ik niet de enige ben die hier tegenaan gelopen is. Kent iemand determinatietabellen die de producenten van de braakballen 'uitpluizen'? En in welke mate zijn deze betrouwbaar?

Met vriendelijke groet,
Harold Timans
Mvg Harold Timans

Giel van der Pluijm

het boek "vogelsporen" en de determineersleutel van landschap Noord-Holland. http://www.uilenballenpluizen.nl/NH/tabel.php

H Timans

Citaat van: Giel van der Pluijm op januari 02, 2019, 21:51:17 PM
het boek "vogelsporen" en de determineersleutel van landschap Noord-Holland. http://www.uilenballenpluizen.nl/NH/tabel.php
Dank voor je reactie Giel, maar ik kan uit deze site niet de roofvogels bepalen die die braakballen gemaakt hebben.
Is het bepalen van de roofvogelsoort aan de hand van braakballen eigenlijk wel mogelijk?
Mvg Harold Timans

OJGoreng

#3
Citaat van: H Timans op januari 02, 2019, 22:10:23 PM
Is het bepalen van de roofvogelsoort aan de hand van braakballen eigenlijk wel mogelijk?

In elk geval tot op zekere hoogte. Een braakbal die vol zit met botjes zal normaliter van een uil zijn; valken en de Accipitridae verteren de meeste botten, dus hun braakballen bestaan vooral uit haren of veerresten, naar gelang het dieet. Datzelfde geldt voor reigerbraakballen. Hier staat in elk geval een plaatje met wat voorbeelden van braakballen van vogels van het Britse platteland naast elkaar (bos-, kerk- en steenuil, torenvalk en kauw), met nog een externe link naar die van een buizerd. Meeuwen verteren ook veel niet, al hebben die in de regel toch een wat ander dieet.

Anderen hebben hier ongetwijfeld veel meer verstand van, maar voor zover ik weet zijn kerkuilenballen van de rest te onderscheiden aan hun donkere, wat gladde en compacte uiterlijk; de braakballen van de andere soorten zijn losser.

Hier nog een onderzoeksartikel over het onderscheiden van braakballen van velduil en (Amerikaanse) blauwe kiekendief. Misschien niet helemaal vergelijkbaar met de Europese situatie, maar het zal allicht een aardige indicatie geven. Ook daar komen die twee soorten in hetzelfde terrein voor en eten ze vooral woelmuizen.
Met vriendelijke groet, Zainal

H Timans

Bedankt voor de ruime reactie  :duim:
Mijn vragen zijn beantwoord.
Mvg Harold Timans