Vogelopvang: waarom wel/niet?

Gestart door bor, maart 27, 2008, 21:38:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Het is me niet duidelijk of je nu een exact antwoord verwacht over wat je wel of niet moet doen in een bepaalde situatie.
Het is duidelijk dat er een zorgplicht is, daar kun je dan al of niet naar eer en geweten mee omgaan.
Hoe je dat invult is je eigen beslissing (eigen verantwoordlijkheid)
Zo ga je toch ook met alle andere wetten in de maatschappij om?

Marijke

g.j. keizer

Citeerdier: dier dat wordt gehouden, voor zover niet uitdrukkelijk anders is bepaald en met dien verstande dat artikel 36 tevens van toepassing is op dieren die niet worden gehouden;...
artikel 36.3
Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.
Ik ben dus verplicht hulpbehoevende niet gehouden dieren de nodige zorg te verlenen.
Wim (en Astrid),
Ik ben geen jurist, maar ik verwacht niet, dat de door jou geformuleerde en niet als zodanig in de wet vastgelegde eindconclusie voor de rechter stand houdt als het een niet-gehouden dier betreft.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#212
CiteerHet is duidelijk dat er een zorgplicht is, daar kun je dan al of niet naar eer en geweten mee omgaan. Hoe je dat invult is je eigen beslissing (eigen verantwoordlijkheid) Zo ga je toch ook met alle andere wetten in de maatschappij om?
Marijke,
Precies, een vergelijkbare conclusie trok ik in mijn eerdere antwoord aan jou ook al.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Dat is niet wat de wet zegt. En natuurlijk geef ik daar een invulling aan naar mijn eigen verantwoordelijkheid.

De wetgever heeft echter expoliciet een zorgplicht voor niet gehouden dieren opgenomen!!

Vandaar dat ik verder probeer te spitten wat dit in de praktijk betekent.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#214
CiteerDe wetgever heeft echter expliciet een zorgplicht voor niet gehouden dieren opgenomen!!
Wim,
Maar niet eenduidig geƫxpliciteerd wat met dit uitzonderingsartikel wordt bedoeld. Voer voor jurisprudentiejuristen dus en niet voor natuurbeschermers, die niet juridisch, maar wel ecologisch en/of (gedrags)biologisch onderlegd zijn. Hoewel, iedere burger wordt geacht de wet te kennen ... En nu ga ik kijken naar de NOVA-uitzending van 22.15 over de illegale jacht met lange honden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

De wetgever heeft ook geen uitzonderingen gemaakt. Tenminste die heb ik nog niet kunnen vinden.

Voor zover er geen juresprudentie is zal me starks misschien als enige mogelijkheid een proefproces over blijven.

En natuurbeheer en de wet zijn misschien wel twee verschillende zaken, ze hebben vanalles met elkaar te maken. De wetgeving heeft wel degelijk invloed op de natuur.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

huysse

CiteerDe wetgever heeft echter expoliciet een zorgplicht voor niet gehouden dieren opgenomen!!

Vandaar dat ik verder probeer te spitten wat dit in de praktijk betekent.
Ja en dan?

Marijke

huysse

CiteerDat is niet wat de wet zegt. En natuurlijk geef ik daar een invulling aan naar mijn eigen verantwoordelijkheid.

De wetgever heeft echter expoliciet een zorgplicht voor niet gehouden dieren opgenomen!!

Vandaar dat ik verder probeer te spitten wat dit in de praktijk betekent.
Wat bedoel je met "dat is niet wat de wet zegt"?
Het is me niet duidelijk waar dat op slaat.

Marijke

wimtegels

Citeer
CiteerHet is duidelijk dat er een zorgplicht is, daar kun je dan al of niet naar eer en geweten mee omgaan. Hoe je dat invult is je eigen beslissing (eigen verantwoordlijkheid) Zo ga je toch ook met alle andere wetten in de maatschappij om?
Daar slaat het op.

En uiteindelijk is het de rechter die bepaald hoe die wet in de rechtbank uitgelegd wordt.

En juist dat probeer ik uit te vinden. Niet hoe ik naar eer en geweten moet handelen. Dat weet ik al. Ik wil nu nog weten of ik, als ik dat doe, in principe strafbaar ben.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

huysse

En als dat zo zou zijn, ga je dan anders handelen?

Marijke

wimtegels

#220
CiteerEn als dat zo zou zijn, ga je dan anders handelen?

Marijke
Ja, want dan ga ik de wet ter discussie stellen.

Of moet ik hier dan gewoon zeggen dat ik in strijd met de wet ga handelen?

Dan besluit ik gewoon minder nauwkeurig te kijken, dan zie ik geen hulpbehoevende dieren meer.

Is een door een aanval van een roofvogel bedreigd dier trouwens al hulpbehoevend?

Die definitie vand hulpbehoevend vind ik niet in de wet.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

huysse

Als ik het dus goed begrijp wil je een wet ter discussie stellen omdat er iets in staat wat jou persoonlijk niet goed uitkomt?

Marijke

wimtegels

CiteerAls ik het dus goed begrijp wil je een wet ter discussie stellen omdat er iets in staat wat jou persoonlijk niet goed uitkomt?

Marijke
Nee, ik wil eerst weten wat de wetgever bedoeld.

En als dat betekent dat we verplicht zijn in natuurlijke processen in te grijpen dan wil ik dat wel ter discussie stellen ja.

Dat impliceert niet dat de wet dan per se gewijzigd wordt.

Maar ik vraag me ten stelligste af of het de bedoeling van de wetgever kan zijn dat we nergens meer ruimte hebben voor natuurlijke processen.

En als we hulpbehoevendheid een reden vinden voor in te grijpen, dan accepteren we de natuur niet.

Dan stellen we in principe de hele natuur gelijk met gehouden dieren, compleet met zorgplicht. Dan moeten we in principe in een voedselarme periode alle dieren gaan voeren. Hongerend is immers ook hulpbehoevend?

Maar nu lopen we vooruit op de feitelijke inhoud van de wet.

Vind je dat nu eigenelijk zo vreemd dat ik dat uit wil vinden?  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

huysse

Ik vind het niet vreemd dat je het uit wilt zoeken maar ik vind het vreemd dat je er al dergelijke consequenties aan verbindt.
Je zult trouwens eerst die hulpbehoevendheid moeten vaststellen voordat je iets hoeft te doen.
En waarom zouden we dan niet ingrijpen? We doen toch niet anders in de natuur?

En hoe meer natuur hoe minder mogelijkheden tot ingrijpen.

Marijke


wimtegels

CiteerIk vind het niet vreemd dat je het uit wilt zoeken maar ik vind het vreemd dat je er al dergelijke consequenties aan verbindt.
Je zult trouwens eerst die hulpbehoevendheid moeten vaststellen voordat je iets hoeft te doen.
En waarom zouden we dan niet ingrijpen? We doen toch niet anders in de natuur?

En hoe meer natuur hoe minder mogelijkheden tot ingrijpen.

Marijke
Ach ja, dat zal wel een beetje in de aard van het beestje zitten dat ik die dingen uit wil zoeken.

En ja, ik ben er tegen om overal maar in te grijpen. Laat die natuur nou ook maar eens ergens met rust. Ook de hulpbehoevende!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#225
CiteerDan stellen we in principe de hele natuur gelijk met gehouden dieren, compleet met zorgplicht. Dan moeten we in principe in een voedselarme periode alle dieren gaan voeren. Hongerend is immers ook hulpbehoevend?
Wim,
Daar heeft de rechter al een uitspraak over gedaan. Zowel de eis van dierenartsen om in de winter runderen en paarden in de Oostvaardersplassen bij te voeren, als het door boeren verlangde uit het terrein verwijderen van dode dieren i.v.m. het verspreidingsgevaar van ziektes is niet gehonoreerd. In dit geval geldt de zorg- en verwijderingsplicht dus noch voor niet-gehouden, noch voor in de "vrije natuur gehouden" dieren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen


wimtegels

Citeer
CiteerDan stellen we in principe de hele natuur gelijk met gehouden dieren, compleet met zorgplicht. Dan moeten we in principe in een voedselarme periode alle dieren gaan voeren. Hongerend is immers ook hulpbehoevend?
Wim,
Daar heeft de rechter al een uitspraak over gedaan, Zowel de eis van dierenartsen om in de winter runderen en paarden in de Oostvaardersplassen bij te voeren, als het door boeren verlangde uit het terrein verwijderen van dode dieren i.v.m. het verspreidingsgevaar van ziektes is niet gehonoreerd. In dit geval geldt de zorg- en verwijderingsplicht dus noch voor niet-gehouden, noch voor in de "vrije natuur gehouden" dieren.
Dit is maar een deel van het verhaal.

En ook die discussie is nog niet ten einde.
Bovendien geldt voor de OVP een uitzonderingspositie met verschillende ontheffingen voor zover ik weet.

Het evalueren van het beleid in de OVP kan ons overigens goede handvaten geven voor een concrete invulling van de zorgplicht elders.  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Dylan

Op verzoek van iemand die om persoonlijke redenen niet wenst te registreren, maar de discussie wel met aandacht volgt, de verwijzing naar de volgende link:

http://www.vogeldagboek.nl/Natuur_Wet.html

Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

wimtegels

CiteerOp verzoek van iemand die om persoonlijke redenen niet wenst te registreren, maar de discussie wel met aandacht volgt, de verwijzing naar de volgende link:

http://www.vogeldagboek.nl/Natuur_Wet.html
Een waardevolle link.

Ik ken de motieven niet van degeen die niet wenst te registreren. Gaat me natuurlijk ook niks aan. Waarneming.nl heeft het systeem dat ook niet geregistreerde gasten de discussie kunnen volgen. En prima systeem.

Ik wil dan ook mijn dank en waardering uitspreken voor deze gast die ons deze link niet wenste te onthouden :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#230
CiteerIk wil dan ook mijn dank en waardering uitspreken voor deze gast die ons deze link niet wenste te onthouden :duim:
En ik voor Adri de Groot, die dit soort topics of vraagbakens (en mijn "Duel tussen goudvink en pimpelmees" filmpje) op zijn voortreffelijke website (heeft ge)plaatst.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerIk wil dan ook mijn dank en waardering uitspreken voor deze gast die ons deze link niet wenste te onthouden :duim:
En ik voor Adri de Groot, die dit soort topics of vraagbakens (en mijn "Duel tussen goudvink en pimpelmees" filmpje) op zijn voortreffelijke website (heeft ge)plaatst.
Wie is Adri de Groot en waar vind ik die website
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerWie is Adri de Groot en waar vind ik die website
Wim,
http://www.vogeldagboek.nl
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Zie het, dank je, natuur en wet maakt daar een deel van uit.

Natuurlijk ook mijn complimenten voor die prachtige site :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Nou hebben we het hier over vogelopvang wel of niet..

Kijkt er wel eens iemand naar wildlife sos??
Daar behandelen ze allerlei in het wild levende dieren. Als hier als zulke sterke meningen over de opvang aanwezig zijn dan ben ik benieuwd naar de meningen over dit programma. De mensen daar doen toch veel en goed werk.
Met vriendelijke groet,
Patrick

vuurvlinder

CiteerNou hebben we het hier over vogelopvang wel of niet..

Kijkt er wel eens iemand naar wildlife sos??
Daar behandelen ze allerlei in het wild levende dieren. Als hier als zulke sterke meningen over de opvang aanwezig zijn dan ben ik benieuwd naar de meningen over dit programma. De mensen daar doen toch veel en goed werk.
Ik heb bijna alle afleveringen gezien en die mensen doen zeker goed werk. :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Citeer
CiteerNou hebben we het hier over vogelopvang wel of niet..

Kijkt er wel eens iemand naar wildlife sos??
Daar behandelen ze allerlei in het wild levende dieren. Als hier als zulke sterke meningen over de opvang aanwezig zijn dan ben ik benieuwd naar de meningen over dit programma. De mensen daar doen toch veel en goed werk.
Ik heb bijna alle afleveringen gezien en die mensen doen zeker goed werk. :duim:
Die mensen doen in ieder geval werk met de beste bedoelingen.
Over het ecologisch nut lopen de opvattingen sterk uiteen. Net zoals over Pieterburen.

Wat is de invloed van dergelijke activiteiten op natuurlijke selectie?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels