Vogelopvang: waarom wel/niet?

Gestart door bor, maart 27, 2008, 21:38:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

bor

Vandaag liep mijn vrouw met de honden op de Vooroever te Medemblik. Daar zwom een een verzwakte vogel rond. Met haar mobiel heeft ze met moeite (ivm onze honden) een foto kunnen maken. Hij was groot, wit met een getekende kop. Wij zelf denken aan een Jan Van Gent. Later is ze teruggekeerd, en hij lag in het gras ,met z'n kop onder zijn veren, ze durfde geen foto meer te maken. Een meneer die daar ook bij stond heeft de dierenambulance gebeld, die op hun beurt vertelde dat het een witte reiger zou kunnen zijn. Volgens deze foto zwemt de vogel, dus een reiger is uitgesloten. Kan iemand wat duidelijkheid geven over deze vogel? Ook al is de foto niet echt duidelijk.

bor

deze foto is minder

Pim Wolf

reigers zwemmen soms, maar dit is echt een (nagenoeg) volwassen Jan van Gent.

groeten, pim

BWoets

#3
Gave soort hoor zo op het IJsselmeer! Daar zijn ze erg zeldzaam! Gefeliciteerd!
Zou je de waarneming op www.waarneming.nl willen melden? Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Helen Commandeur

Bor en echtgenote,

Ik ben zo blij dat jullie actie hebben ondernomen en hoop dat ze deze beauty kunnen helpen.
Als ik mijn zoon een m.i. zielig verhaal vertel, zegt hij altijd: "ach, dat is de natuur".
Ik denk, maar dat heb ik nog niet wetenschappelijk kunnen onderbouwen, dat vrouwen toch veel meer meeleven met dieren die pijn lijden.
Uitzonderingen bevestigen de regel, dus mannen, neem deze uitnodiging aan, of niet. :rolleyes:

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Bram Rijksen

leve de diernambulance: dat een JvG wel 's een reiger en een zeekoet wel 's pinguin wordt genoemd geeft verder niets..

bor

Moderator: Ik weet dat de Jan van Gent onder de Pelikaansoorten hoort, maar dat blokje bestond nog niet.   :D  :duim:  

H. Meijer

Hallo allen,

Als Jan van Genten in het binnenland worden gezien, betreft het inderdaad bijna altijd verzwakte exemplaren. Ik ben werkzaam in een vogelasiel en wij hebben in de loop der jaren meerdere van deze exemplaren opgevangen. Soms kwamen ze van de gekste plaatsen, zoals van een ven midden in de Drentse bossen tot de weilanden van Zuid-oost Friesland.

Op zich zijn deze beesten niet ten dode opgeschreven. Dat zo'n beest verzwakt is, is natuurlijk een gevolg van. Als je een diagnose kunt stellen (door b.v. bloedonderzoek) is eventueel behandeling met medicijnen mogelijk.

Op de foto is te zien dat het een volwassen exemplaar is. Misschien heeft deze Jan van Gent door ouderdom zijn tijd erop zitten (ze kunnen heel oud worden). Daar moet je dan maar vrede mee hebben, zo is inderdaad de natuur!

Ik weet niet of vrouwen daar echt anders in zijn dan mannen. De vrijwilligsters bij ons in het asiel kunnen goed leven met de beslissingen (b.v. al of niet euthanaseren) die wij nemen.

Wel vind ik dat hulpbehoevende dieren recht hebben op behandeling en verzorging en dat je daar verantwoording voor mag nemen.

Vaak zijn deze dieren natuurlijk in de problemen geraakt door direct of indirect menselijk handelen. Denk alleen maar eens aan de duizenden verkeersslachtoffers die ieder jaar vallen.

Er bestaat denk ik wel  een scheef beeld van wat vogelasielen doen. Wij zijn nuchtere mensen die zeer goed kunnen bepalen of een dier wel of niet een kans op hersel heeft en wij zijn niet een plaats waar invalide dieren een plekje krijgen.

Dat zou vals sentiment zijn!

Groet,

Hilco




Kees van Bochove

Citeereve de diernambulance: dat een JvG wel 's een reiger en een zeekoet wel 's pinguin wordt genoemd geeft verder niets..

haha, dat herken ik :P  Ik weet nog toen ik jaar een of 7-8 was dat ik een keer ging zeevissen, en dat er toen een zeekoet vlak langs de boot vloog: iedereen riep, heee, een pinguin.
haha, ik kwam niet meer bij, al helemaal niet als je bedenkt dat een pinguin niet eens kan vliegen. ik dacht dat dat wel algemeen bekend was :rolleyes:  
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

lesley van loo

een tijdje geleden bij IJmuiden kwam de dierenambulance voor een zeekoet, maar volgens hem was het een scholekster, ach ja.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

laatvlieger

Ik heb ook eens meegemaakt dat ik even een kijkje achter de schermen bij een asiel mocht nemen. Daar trof ik toen toch wel wat schokkende dingen aan hoor:
Een totaal doorweekte fuut, die blijkbaar geen waterafstotend vet meer wist aan te maken, een buizerd die een klompvoet had (de vogel zat er al meer dan een dag en men had dat niet eens gezien!), een kraai die zichzelf niet kon redden, maar zo lief was dat ze hem maar als tamme vogel gehouden hadden en last but not least een prachtige boomvalk:
"Die is er weer bijna bovenop, dan kan die straks weer muisjes vangen"........
Toen ik nog probeerde te vertellen dat het vooral insectenvangers en vogelvangers waren, werd ik bijna uitgelachen... Er werd mij verzekerd dat de vogel straks weer lekker muisjes ging vangen en dat ze hem binnenkort los zouden laten (het was eind november....! )

Volgens mij zijn er grote verschillen tussen de asiels. De ene is veel beter dan de ander. Volgens mij zou er een veel betere controle op die asiels moeten zijn. Wat is het succes van het oplappen? En hoe groot is de kans op de overdracht van allerlei ziekten. Ik zou daar graag onderzoek naar doen.

Overigens was er volgens mij een jaar geleden hier ook een interessante discussie over.  

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

oceanodroma

Dat zijn toch verontrustende berichten...
Is er iets duidelijk van de schaal waarop dit gebrek aan kennis voorkomt?
Dimitri Mulder
oceanodroma

Erwin Reinstra

"Probleem" is dat vogelasiels veelal gerund worden door vrijwilligers; dit zijn grote dierenvrienden; ze zijn zeer gepassioneerd over het lot van onze gevederde vrienden... maar uitgebreide kennis over de soorten en, nog belangrijker, de ecologische achtergronden en oorzaken van de binnengebrachte vogels en de gevolgen van opvang, ontbreekt regelmatig (als dit alles al goed bekend is). Ik weet het niet exact, maar ik denk eigenlijk dat het gebrek aan (basale) kennis eerder regel is dan uitzondering. Met als gevolg dat, zeker op populatieniveau, tegenovergestelde effecten (kunnen) worden bereikt en dit is niet in het belang van de soort en dus uiteindelijk ook niet in het belang van het individu.
Vraag me vaak af of vogelasiels niet beter afgeschaft kunnen worden aangezien de maatschappelijke en ethische beweegredenen meestal de boventoon voeren en de ecologische noodzakelijkheid in de meeste gevallen erg vaag is. Als er al vogelopvang moet zijn dan wat mij betreft alleen bij extreme onnatuurlijke calamiteiten, zoals grootschalige olierampen.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Guus Peterse

CiteerAls er al vogelopvang moet zijn dan wat mij betreft alleen bij extreme onnatuurlijke calamiteiten, zoals grootschalige olierampen.
En zelfs die: als daarbij 0,1% van de slachtoffers gered wordt, is het veel. Op populatieniveau gezien is dat al die moeite niet waard. Punt is natuurlijk dat hier twee zaken door elkaar lopen. Belang van natuur (populaties, ecologie, noem maar op) en belang van dierenwelzijn. Wat het eerste betreft zijn asiels natuurlijk niet relevant. Wat het tweede betreft mogelijk wel, al kun je daar ook over twisten want dan nog is die door mij veronderstelde 0,1% die je redt (op zich natuurlijk een slag in de lucht maar veel meer zal het denk ik nooit zijn) wel erg weinig. Maar je zou kunnen redeneren: elk levende wezen dat je redt is er één. En wie zich op basis daarvan wil inzetten, heeft mijn zegen (voor zover hij of zij daar behoefte aan heeft natuurlijk, want wat moet je met mijn zegen?).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

#14
Maar is het etisch verantwoord om het lijden van een vogel te verlengen? Moet je nagaan wat een stress zo'n beest heeft in die periode.

Edit: en mogelijk wordt het beeld geschapen dat het niet erg is olie over boort te kieperen want we lappen die vogeltjes toch wel weer op!

BWoets

Naam van het topic even aangepast omdat het niet meer over de Jan zelf gaat..!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bas vd Burg

Wat Wouter aanhaalt over die Boomvalk, doet me denken aan de Dwergarend die een aantal jaren geleden verzwakt is opgeraapt op Vlieland. De Dwergarend werd vervolgens naar een vogelasiel gebracht en later uitgezet. Helaas was het toen ook ergens in november/december (oid) dat de vogel werd losgelaten............
Althans dit is wat ik destijds heb meegekregen.

Wederom een typisch geval van gebrek aan kennis
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

redmar_woudstra

Hebben ze het in België met die Kraagtrap toch beter gedaan. Die is uiteindelijk weer losgelaten in een mogelijk broedgebied.
groet,
Redmar

JohanvantBosch

#18
CiteerMaar is het etisch verantwoord om het lijden van een vogel te verlengen? Moet je nagaan wat een stress zo'n beest heeft in die periode.
De vraag dringt zich natuurlijk ook op:
Doe je het voor jezelf: ik vind het zo zielig en ik kan het niet aanzien (terwijl het de vraag is of de vogel beter af is)
Doe je het voor de vogel: Hij is beter af in het asiel....

Waarbij ikzelf het antwoord niet heb op de vraag of de vogel beter af is....

wimtegels

Heb enkele jaren gelden een felle discussie gehad over een jonge groene specht.
Die vogel werd gevonden bij ons in de buurt en ik werd er bij geroepen.
Dillemma over een groene specht:

Het bleek een jonge groene specht te zijn. Hij had een blessure aan een vleugel. Er was geen uitwendige wond en een eerste onderzoek had als resultaat dat er waarschijnlijk ook geen botbreuk was. In ieder geval geen volledige.

Als je de natuur zijn beloop laat heeft zo'n vogel geen kans Hij wordt waarschijnlijk prooi van een kat of hond in de bebouwde omgeving. In de vrije natuur zal hij waarschijnlijk de prooi worden van een buizerd of een havik of een andere predator. Eigenlijk helemaal niets mis mee.

Als mens hebben we echter vaak moeite dit te accepteren. Waarschijnlijk confronteert ons dit onbewust te sterk met onze eigen sterfelijkheid.

In ieder geval waren een tiental mensen getuige van het voorval met de groene specht. Het ider uit zijn lijden verlossen was in dit geval geen geaccepteerde oplossing, net zo min als helemaal niets doen.

Het opvangcentrum voor wilde dieren werd gebeld. Deze wilde het dier niet op komen halen voor de volgende dag. Ik vertelde dat ik er weinig voor voelde het dier een dag zonder dat het geholpen werd in een kooitje te laten zitten. Als ze hem niet binnen een aanvaardbare tijd op zouden halen zou ik hem los laten en de natuur zijn gang laten gaan. Gelijk werd ik min of meer als barbaar uitgemaakt. Hoe het ook zij, de opvang voor wilde dieren wilde het diertje aanvankelijk niet meteen op komen halen. Een aantal kinderen zat bij mij in de huiskamer. Zij vonden dat ik de politie maar moest bellen. Hebben we toen maar gedaan. Na tussenkomst van de AID is de groene specht nog diezelfde avond opgehaald sdoor de dierenambulance. Hoe het verder is gegaan weet ik niet.

De vraag blijft bestaan: Moeten wij elk gewond dier proberen op te vangen. In hoeverre verstoren wij daarmee de voedselketen?
Wat als wij een wilde eend oplappen voor bijvoorbeeld 150 euro. Hij wordt weer losgelaten en vervolgens wordt de jacht geopend.............

Centraal discussiepunt:

Ziekenhuis voor wilde dieren: Sentiment of natuurbescherming?


Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

joostheeremans

CiteerWat Wouter aanhaalt over die Boomvalk, doet me denken aan de Dwergarend die een aantal jaren geleden verzwakt is opgeraapt op Vlieland. De Dwergarend werd vervolgens naar een vogelasiel gebracht en later uitgezet. Helaas was het toen ook ergens in november/december (oid) dat de vogel werd losgelaten............
Althans dit is wat ik destijds heb meegekregen.

Wederom een typisch geval van gebrek aan kennis
IK heb dat verhaal ook op Vlieland gehoord van een lokale vogelaar en die vertelde dat de dwergarend was geringd en naar Italië was gebracht toen deze was opgeknapt. Weet niet of dat klopt...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

redmar_woudstra

Citeer
CiteerWat Wouter aanhaalt over die Boomvalk, doet me denken aan de Dwergarend die een aantal jaren geleden verzwakt is opgeraapt op Vlieland. De Dwergarend werd vervolgens naar een vogelasiel gebracht en later uitgezet. Helaas was het toen ook ergens in november/december (oid) dat de vogel werd losgelaten............
Althans dit is wat ik destijds heb meegekregen.

Wederom een typisch geval van gebrek aan kennis
IK heb dat verhaal ook op Vlieland gehoord van een lokale vogelaar en die vertelde dat de dwergarend was geringd en naar Italië was gebracht toen deze was opgeknapt. Weet niet of dat klopt...
Volgens mij is die vogel echt op de Hoge Veluwe uitgezet, daar zijn meen ik zelfs nog foto's van.
groet,
Redmar

Helen Commandeur

Hallo,

Op http://www.vogeltrekstation.nl/vogelasielen.htm staat een overzicht van vogelasielen in Nederland. Opgesplitst in twee groepen, die voor "beschermde vogels" en roofvogels/uilen.
Hieruit zou ik bijna concluderen dat "gewone" vogels hier niet worden opgevangen??

Alhoewel ik het (bijna) helemaal eens ben met de stelling dat de natuur zijn gang moet gaan, heb ik wel vragen en gedachtes over het opvangen en genezen van zieke vogels:
- ik kan zelf naar de dokter gaan
- als een van m'n dieren (4 stuks in totaal) ziek is, ga ik ermee naar de dierenarts
- als ik buiten een ziek/gewond dier zie, onderneem ik iets (geldt trouwens ook voor mensen, alhowel ik die niet zo vaak zie liggen langs de kant van de weg)
- ik zeker blij ben dat er mensen zijn die zich, al dan niet met voldoende kennis, bekommeren om vogels (en andere dieren)
- ik weet niet of het makkelijk is om de leeftijd van een vogel te zien. Als het een echt oudje is lijkt het mij verstandig om 'm met rust te laten. Als het een jonger exemplaar betreft vergeet ie de stress vast wel weer. Mijn vogel maakt ook wel eens stressvolle momenten mee en vergeet dat snel (in tegenstelling tot ondergetekende :feest:

Als een vogel is opgelapt voor tig €'s en drie tellen later prooi wordt is dat idd de natuur, ook al denk ik nog even met weemoed aan b.v. de kievit. (Gelukkig hebben we de foto nog).

En de stelling "doe je het voor jezelf" is m.i. helemaal correct.
Je doet iemand anders een plezier omdat jij daar uiteindelijk ZELF een goed gevoel van krijgt.
Vorige week heb ik (hopelijk) het leven van een merel gered en die gedachte maakt mij blij.

Binnenkort ga ik eens kijken bij de vogelopvang.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

wimtegels

Ik wil zeker niet twijfelen aan de goede bedoelingen van mensen die zich met vogelopvang bezig houden.

Maar net zo goed als bij alle andere activiteiten die we zogenaamd voor de natuur doen moeten we ook met een kritische blik naar dit soort activiteiten blijven kijken.

Hoe zinvol is het om opgelapte exemplaren terug te zetten in de natuur? Zijn daar risico's aan verbonden? Durven we een kosten baten analyse te maken?

Vergelijk de discussie rond Pieterburen........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kees van Bochove

ik heb vroeger ooit eens een tijdje bij een dierenambulance gewerkt. daar ging het als volgt: een eend komt daar binnen met ziekte A. Als de symptonen onderdrukt zijn en hij er dus niet meer ziek er uit ziet gaat hij naar een groot basin bij de andere dieren die ziekte B en C nog onder hun leden hebben. Die eend krijgt daarom ook ziekte B en C.
Daarna wordt hij los gelaten met ziekte B C. Na een week wordt het dier pas 'uiterlijk ziek' en zal het vaak sterven. De praktijk is dus dat ze er met 1 ziekte in gaan en met 3 er uit komen.

Ook dieren die bijv met gebroken vleugel binnen komen, gaan er met veel gevaarlijkere ziektes uit.

maw. of er moeten drastische veranderingen plaats gaan vinden, of ze kunnen net zo goed stoppen.
Overigens ook geld verspilling als je bedenkt dat een beest ophalen gemiddeld 70 euro kost...
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

wimtegels

Het voorgaande is natuurlijk niet goed te praten.
Ik ga er echter vanuit dat dit soort zaken gebeurd vanuit een amateurisme.
In principe zijn die zaken, tegen nog hogere kosten, wel te voorkomen.

Mij bekruipt af en toe het gevoel dat instanties als de dierenambulance ons helpen ons schuldgevoel af te kopen.......

Verder lijkt het me politek niet erg gezond om het funktioneren en belang van dergelijke instanties ter discussie te stellen. Een dergelijke discussie wordt al snel gevoerd op sentiment i.p.v. ratio
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

eline1234

En dan kun je je ook nog afvragen, bijvoorbeeld in het geval van die specht, wat nou als dat dier opgelapt wordt, maar ze komen er niet achter hoe hij die blessure opgelopen heeft. Wie weet was het een genetisch defect, en geeft hij dit later door aan zijn jongen. Help je daar dan de vogels mee?
Ik denk dat het probleem vaak is dat we (ja, ik ook) individuele dieren boven de populatie stellen 'want het is zo zielig'. Maar door zwakke dieren op te lappen kun je volgens mij de populatie meer schade toebrengen dan door die dieren te laten sterven.

In opvang vanwege direct menselijk handelen, bijvoorbeeld verkeersslachtoffers, zie ik wel veel goede kanten, al was het maar het bewustzijn wat het kweekt. Het slaat soms in mijn ogen wel een beetje door: een dierenambulance die 17 km gaat rijden omdat er een duif half onthoofd op de weg ligt lijkt me niet helemaal de bedoeling (met alle respect voor de vrijwilligers natuurlijk).

Eline

tekenaar

Omdat het onderwerp de breedte in gaat (en daardoor zeker niet minder interessant wordt!) verplaats ik het naar "ethiek en wetgeving".  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Ik ga hier even niet de instanties noemen waar dat gebeurd. Laat ik het er maar op houden dat het instanties zijn waarvoor ik gewerkt heb.

Bij een van de instanties werden regelmatig gewonde of zieke meeuwen binnengebracht.

Drie keer per dag werden deze op een diervriendelijke wijze naar de vogelhemel geholpen.

Als je enerzijds jacht, ei schudden en andere technieken gebruikt om populaties in toom te houden, moet je individuen uit dezelfde populatie voor veel geld oplappen?

Wat is effectief, wat is efficiënt, wat is sentiment?
Maar ook: wie bepaalt over leven en dood......  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Leon Olsthoorn

CiteerAls je enerzijds jacht, ei schudden en andere technieken gebruikt om populaties in toom te houden, moet je individuen uit dezelfde populatie voor veel geld oplappen?
Het klopt dat hier een grote tegenstrijdigheid in zit, maar je bent nogal eenzijdig in het zoeken van oplossingen. Je zou ook kunnen besluiten de dieren niet meer te bestrijden, dan ben je ook van deze tegenstrijdigheid af.

Ik ben voorstander van het opvangen van vogels zolang het herplaatsbare escapes, slachtoffers van menselijk handelen of acuut bedreigde soorten betreft. Vooral als het gaat om slachtoffers van ons eigen handelen vind ik dat we ons niet moeten beroepen op dat het te duur is of het percentage overlevenden te laag zijn. Hoe hoger de kosten van het oplappen van gewonde vogels hoe aantrekkelijker het wordt om voor vogelvriendelijke alternatieven te kiezen. Laat ook hier de vervuiler (verwonder) maar eens betalen.

Uiteindelijk vind ik emotie nog altijd een betere raadgever dan geld.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!