Marterachtige of muis/rat? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, december 30, 2018, 15:42:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Edit: Oeps pardon, deze moest ik zoogdieren in het buitenland.
Kan een aardige admin dit alsjeblieft naar 'zoogdieren buitenland' verplaatsen?
Excuus voor het verkeerd plaatsen.


Hier ben ik weer met een reeks prenten.
De prenten zijn te vaag en tonen geen details.
Ik verwacht daarom geen naam. Ik stel hier vooral vragen omdat ik wil leren waar ik op moet letten bij sporen,
en wat verschillen zijn tussen sporen verschillende dieren.

Wat ik bij deze waarneming graag zou willen weten:
Valt aan deze sporen te zien of het een marterachtig dier is geweest, of dat het muis/rat is geweest?

Een Noorse kennis dacht dat het misschien hermelijn zou zijn. Maar dat was een hele snelle "natte vinger" beoordeling aan de hand van foto's zonder meetlatje.
Ik dacht zelf dat het eerder woelmuis/rat zou zijn, voor muis lijken mij de afstanden te groot, ik zou dan sporen van buik/staart verwachten. Hoewel een woelrat/rat misschien eerder wat dieper in de sneeuw zakt, dan muis, muis is natuurlijk heel licht, dus die zakt misschien niet in de sneeuw.

Ook probeer ik te denken, wat doet het dier hier? Van Hermelijn lees ik dat het vogels, muizen, etc eet. Wat doet het dan onder mijn veranda?
Maar misschien komt het dier daarom niet meer, omdat hier niets te vinden is?
Bij muis/rat kan het zijn dat die komen voor het vogelzaad of restjes van de vetbollen.
Al zou ik dan eigenlijk ook wel denk ik meer sporen verwachten en ook op de veranda waar ook op de grond en laag bij de grond vogelvoer is.
Maar daar heb ik vooralsnog geen sporen gezien.

De eerste foto's zonder meetlat zijn van 25-12, de tweede reeks met meetlat is van vandaag 30-12
Ik heb zojuist de wildcamera aan de veranda gehangen, maar er zijn niet echt verse sporen op het moment,
dus het is onzeker of het dier terugkomt.

https://observation.org/waarneming/view/166052071























Groetjes, Marleen

peterv

Ik heb het topic even verplaatst naar zoogdieren buitenland. Puur op basis van de eerste indruk zou ik denken richting een bosmuis. Ik herken in de sporen geen marterachtige. Als je je in sporen wilt verdiepen adviseer ik om een sporengids te kopen.
Tot slot voor de foto's: als je bij sneeuwfoto's de witbalans op je camera aanpast krijg je niet van die blauwe sneeuw.
Peter Venema