Hoofdmenu

Hypochnicium

Gestart door Marian en Bert, maart 21, 2008, 19:38:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Deze beige/crêmekleurige korst groeit op het zaagvlak van een omgezaagde beuk (afgelopen najaar omgezaagd). De korst is zo'n 1 mm dik en met een mesje gemakkelijk van het zaagvlak af te halen.

Microscopische gegevens:
Sporen hyalin, dikwandig, niet amyloid maar wel in Melzers wrattig, cyanofyl, ± 8  - 11 x 5 - 7,5 mµ.
Basidiën met basale gesp en 4 sterigmen, ± 40 - 65  x 7 mµ.
Cystiden: met oliedruppels.
Hyfensysteem monomitisch, dun- en dikwandige hyfen, generatieve hyfen met gespen maar ook met alleen septen en regelmatig ook gevuld met oliedruppels.

Met de sleutel in CNE kom ik uit op Hypochnicium (ook met de sleutel in Die Grosspilze Baden-Würtenberg). In CNE staan 10 soorten vermeld. 3 soorten (H. bombycinium, H. Lundellii, H. vellereum) vallen af omdat ze geen cystiden hebben, 1 soort (H. polonense) valt af omdat die gespteerde en geïncrusteerde cystiden heeft en 3 soorten (H. detriticum, H. sphaerosporum, H. geogeneum) vallen af omdat ze gladde sporen hebben. Blijven nog 3 soorten over.
Hypocnicium punctulatum heeft kleinere sporen (5,5 - 6,6 (-7) x 4,5 - 5 mµ, cystiden zonder oliedruppels en een voorkeur voor naaldhout.
H. analogum heeft als enige cystiden met oliedruppels zoals dat volgens mij ook in een deel van mijn preparaten is te zien. Verder wrattige sporen 7,5 - 10 x (5) 7 - 8 mµ, een voorkeur voor loofhout en basidiën met een lengte van 50 - 75 x 6 - 9 mµ. H. eichleri heeft zowel gladde als wrattige sporen 8- 10 (-12) x 6 - 7 (-9) mµ, cystiden zonder oliedruppels, een voorkeur voor naaldhout en basidiën met een lengte van 25 - 40 x 6 - 8 mµ.

Van de twee heeft H. analogum de voorkeur omdat in een aantal van m'n preparaten in kongorood zowel in de cystiden als in de hyfen oliedruppels te zien zijn. Met de sleutel kom ik, uitgaande van die oliedruppels, ook op deze soort uit. Macroscopisch lijkt ie ook aan de beschrijving te voldoen. Maar H. analogum komt niet op de soortenlijst voor. Wat nu?

In de Gele bijbel wordt nog: 338080 Hypochnicium albostramineum, Grootsporig elfendoekje vermeld, die zowel op loof- als naaldhout voorkomt en erg lijkt op H. eichleri en dus waarschijnlijk ook geen oliedruppels in de cystiden heeft. H. eichleri zou volgens de beschrijving wittiger zijn en later naar geel verkleuren.

Groeten van Marian

Marian en Bert

#1
Foto twee, detail jonge vruchtlichamen met witte harige rand

Marian en Bert

#2
Foto basidiën en hyfen met oliedruppels in Kongorood

Marian en Bert

#3
Foto sporen in Melzers. In katoenblauw blauwverkleurend.

Marian en Bert

Foto cystiden in Kongorood met oliedruppels

Ismael

#5
http://www.mycologia.org/cgi/reprint/95/1/54.pdf

een pdf met wat microscopische kenmerken waarschijnlijk ken je dat al maar goed..
Groeten Ismaël Wind

Marian en Bert

#6
Hoi Ismaël,

Bedankt, leesvoer voor morgen. Snel doorlezend gaat dit over de groep H. punctulatum. De groeps-indeling stond ook in CNE maar veel minder uitgebreid.
Ik zal wel een verkeerde korst hebben uitgezocht om te determineren :wacko:.

Groeten van Marian

Marian en Bert

#7
Hypochnicium was fout. Dat had ik zelf ook al wel bedacht nadat ik nog een andere korst, Cerocorticium confluens, Ziekenhuisboomkorst onder de mic. had liggen waarin o.a. veel druppels in de basidiën te zien waren. De oliedruppels zouden bij H. analogum in katoenblauw goed te zien zijn maar na een dagje badderen bleek daar ook niet veel van te kloppen. Gelukkig maar want Hypochnicium blijkt een moeilijke groep te zijn om te determineren.

Soms blijf je gewoon in de verkeerde richting denken en helpt het om je vondst eens te bekijken met iemand die veel meer ervaring heeft. Gelukkig kon Hermien zich wel voorstellen dat ik de sporen voor wrattig had aan gezien. Ze zijn het dus niet (de rand is glad) en cyanofiel zijn ze ook niet daarvoor moest de sporenwand veel donkerder blauw verkleuren. Het blijkt Cylindrobasidium evolvens (Donzige korstzwam) te zijn met als enige overeenkomst met H. analogum de fruitige geur als ze gedroogd zijn. C. evolens is een heel algemeen voorkomende soort. Ik had hem ook al wel eerder op takken gezien en onder de mic. bekeken maar nog nooit op zo'n groot oppervlak gezien. Wat andere korsten zoals Laxitextum bicolor, Amylostereum chailletii en A. laevigatum zijn ook gecontroleerd. Hermien nogmaals bedankt!

Groeten van Marian