Hoofdmenu

Nestnieuws 2008

Gestart door Helen Commandeur, maart 27, 2008, 15:19:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Vanmiddag gewandeld in ons dorp Uithoorn. Leuk oefenen met vogels invoeren met de PDA.
Zagen een pimpelmees met mos in de bek. Tot onze verrassing vloog die met veel moeite in een ontluchtingsspleet in de muur van een woonhuis. Van die spleten bij een badkamer, breedte 2 cm. Het kostte dan ook even moeite om er in te komen maar het lukte.
De oorspronkelijke bewoners zaten ons wat aan te gapen vanaf de bank. Eerst stonden we de pimpelmees in te voeren en toen heel blij naar de muur boven hun hoofd met onze kijkers te turen. Ze zullen zelf wel geen idee hebben wat er zich in hun muur afspeelt.
^_^

Een huis verderop zagen we een boomkruiper tegen de muur aangeplakt. Hij of zij was  spinrag onder een dakgoot vandaan aan het halen. Nestmateriaal dachten we en jawel hij vloog naar een dichtbijstaande denneboom naar zijn nest. Hoorde hem daar ook mooi helder tuten (roepen).

Eind van de wandeling van anderhalf uur eind van de middag, hadden we 22 soorten en 34 waarnemingen en 53 exemplaren. En dat in zo'n dorp onder de rook van Amsterdam, niet slecht toch?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Helen Commandeur

Wat 'n leuke verhalen en nieuwtjes.

Dorine: is deze slechtvalk vroeg of is de "broedspeling" groot?
Tinok: ik denk dat ik binnenkort ook maar eens met de PDA op pad ga, want nu vergeet ik de helft (in te voeren).

De eksters hier zijn weer de hele dag bezig geweest en ......................... er ligt nog niets op z'n plek :( . Zelfs het overnemen van een takje mislukt. Ze zijn wel erg lief voor elkaar, geen van beiden is bazig. Terwijl de ene met 'n takje in de weer is, kijkt de andere rustig toe of doet z'n eigen ding.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Dorine

@Helen,

De slechtvalk in Oberhausen is vroeg hoor.
Ze had haar eerste ei al op 22 februari gelegd.
In Nederland zijn de eerste eieren op 12 maart gelegd,
tenminste de eieren waarvan het bekend is,
waar dus webcams in de nestkasten hangen.

Groetjes
Dorine van Asten
peregrines.nl

logico



Jonge slechtvalk(jes)!!!!!!!!!!
Met vriendelijke groet,
Patrick

Tinok

@ Helen

Zijn jou eksters zo laat of is dat normaal dat ze nu nog bezig zijn? Bij ons heb ik nl meerdere nesten gezien die al heel groot en af zijn. Kan niet zien of ze al aan het broeden zijn. Vind het erg leuk te horen hoe het verder gaat met je eksternest. Klinkt alsof het pubers zijn die voor het eerst op kamers gaan want het schiet niet echt op he?
En ja met de pda op stap en echt alles invoeren wat je ziet is hartstikke leuk want je ziet dan ineens weer zoveel meer blijkt....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Helen Commandeur

#35
Hallo.

Las net op http://www.2metdenatuur.nl/vogels.htm dat eksters broeden tussen april en juni.
Ze waren vanmorgen om 8 uur (ekstertijd: 7 uur) al weer bezig en ik typ nu heel voorzichtig dat ze een basis hebben. Het is windstil, dus dat is ook nog even afwachten. Eentje kwam met 'n plakje (aarde of klei) aanvliegen dat door de ander op hun nestplek werd bevestigd.
Twee merels die in hun boom landden, werden snel door beide eksters weggejaagd. Niet door te krijssen; ze vlogen er beiden op af. De kleintjes, kool- en pimpelmeesjes, mogen wel blijven zitten.

Ondanks het slechte weer zit ik te genieten, heb m'n bank verplaatst zodat ik ook in luie stand goed zicht heb.
Foto volgt als het nest herkenbaar is én de lucht blauw.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

harderbroek

CiteerHallo.

Las net op http://www.2metdenatuur.nl/vogels.htm dat eksters broeden tussen april en juni.
Greetzzz,
Helen
Hallo Helen,

Maak daar maar maart -juni van.(ekster)
broeduur ongeveer 21 dagen( jongen ongeveer 27 dagen)
m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

JanF

Vandaag voor het eerst 2 mezen in de, nu nog ongestoffeerde, nestkast.

met vr. groeten
Jan van de Fliert

Tinok

O Jan, dat is leuk. Die wil ik ook voor mijn verjaardag ^_^
Hoelang hangt je kastje al? Wij hebben nog een kastje staan maar dachten dat het te laat is om die nog op te hangen. Het is voor koolmezen maar die hebben de oude kast al gekraakt dus willen de nieuwe tijdelijk ombouwen voor pimpel. Heeft dat nog zin of kunnen we dat beter van de herfst doen?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Dorine

#39
Vandaag opmerkelijk nestnieuws in Spanje.
In Parc del Garraf, ten zuidwesten van Barcelona, broedt een havikarend.
Bij dat nest op de rotsen is een webcam geplaatst.
Gisteravond rond de klok van 7 uur is het enige jonkie in dat nest gestikt tijdens het voeren.
Een te groot stuk bot van de prooi waar het geen raad mee wist.
Vanmorgen maakten ze in Spanje bekend dat het jong in de loop van de middag uit het nest gehaald zou worden.
Rond de klok van drie uur hoorde ik vanalles en even later kwam een bergbeklimmer naar beneden en pakte het dode jong.
Ik hoorde nogal wat gepiep en dacht in eerste instantie aan de ouders die rondvlogen.
Tot mijn grote verbazing haalde deze man uit zijn rugzak een ander kuiken tevoorschijn en legde dit in het nest, waarna de man weer naar boven klom.
Het heeft ruim twee uur geduurd eer er weer een ouder in het nest kwam.
Tot mijn grote verbazing ging het wijfje, na eerst wat geïnspecteerd te hebben,
dit jonge kuiken vol overgave voeren.

Dit jonge kuiken komt van een ander nest uit de regio, een nest wat elk jaar veel problemen geeft.
Morgen komen ze in Spanje met een persbericht.

groetjes
Dorine van Asten
peregrines.nl

Helen Commandeur

Hoi iedereen!

Jan, wat onwijs leuk. Gaaf dat je een camera hebt ingebouwd en ik duim dat je binnenkort unieke beelden op je scherm krijgt. Ik verheug me er nu al op om plaatjes te zien van de nestbouw, etc., van je meesjes.

Het laatste nieuws over "mijn" eksters; ze hebben nu echt een basis gemaakt van plakjes aarde en blijven onverminderd doorgaan met het aanleveren van takjes.
Die vallen nog net zo snel naar beneden (op enkele takjes na) als de eerste dagen.

Ik heb echt bewondering voor hun volharding. Ze worden al wel iets handiger in hun manoeuvres in de boom, het landen met takjes en het vliegen van de ene naar de andere tak. Ze huppen (raar woord) niet van tak naar tak maar maken toch echt een zeer korte vlucht (in mijn pulletjes-vogelogen). Op de grond zie ik ze wel huppen. Soms wil één van de twee een nieuwe tak niet overgeven aan de ander en laat dat dan ook resoluut merken. De ander maakt netjes ruimte; het zijn echt schatjes samen.

Als het ze lukt om een mooie wieg te maken én ze gaan de opening aan mijn kant maken dan ga ik proberen om via een webcam live beelden op internet te tonen.

Heb trouwens nog geen live pulletje gezien :wub:

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Helen Commandeur

@Dorine,

Wat een indrukwekkend verhaal. Ik wacht in spanning op je vervolg.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Dorine

@Helen,

Je kunt eventueel als je zin hebt hier lezen,
er staan ook campics op.
Begin op blz 1 bijna onderaan.

http://www.peregrines.nl/forumtest/viewtop...der=asc&start=0
Dorine van Asten
peregrines.nl

JanF

#43
CiteerHoelang hangt je kastje al? Wij hebben nog een kastje staan maar dachten dat het te laat is om die nog op te hangen. Het is voor koolmezen maar die hebben de oude kast al gekraakt dus willen de nieuwe tijdelijk ombouwen voor pimpel. Heeft dat nog zin of kunnen we dat beter van de herfst doen?
Hoi Tinok,
Deze kast hangt nu zo'n week of twee op deze plek. Moest 'm verplaatsen ivm de kabeltjes en de ontvanger. Hangt nu zo'n 4 meter van z'n oorspronkelijke positie aan een andere muur.
Volgens mij kun jij jou nestkast nog net ophangen. Veel vogels zijn nog aan het orienteren en zitten nog niet te broeden. Heeft ook met het slechte weer van de laatste weken te maken.  Maar maak er dan wel haast mee, want er is mooier weer op komst, en dan gaat alles in een stroomversnelling. En hang hem niet te dicht bij die andere nestkast.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

JanF

CiteerJe kunt eventueel als je zin hebt hier lezen,
er staan ook campics op.
Begin op blz 1 bijna onderaan
Boeiend verhaal, Dorine.
Zijn er ook meer gegevens bekend over het nest waar dit " pleegjong " vandaan kwam ?
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Dorine

@Jan,

Helaas weet ik dat (nog) niet.
Ze hebben alleen in een mail geschreven dat het uit een ander nest uit de omgeving komt en
dat dat nest elk jaar grote problemen heeft met het opgroeien van jonge kuikens.
En een verder dat er morgen nog een officieel bericht komt.
Als dat er is laat ik het wel weten.

groetjes

Dorine van Asten
peregrines.nl

Dorine

Inmiddels is er al wel wat meer bekend, vertalen is wat moeilijk,
de berichten zijn in het Catalaans en dat is toch wat anders als gewoon Spaans.

Het "pleegjong" komt uit een nest buiten Parc del Garraf.
Uit een nest waar wel jonge kuikens uit het ei komen
maar waar maar een enkeling groot wordt, reden: gebrek aan voedsel is.
Dit nest had dit jaar twee jonge waarvan er al eentje overleden was.
Om het andere jong meer kans te geven hebben ze het nu dus verplaatst naar het nest in het parc d.G.
Het nest in het parc d. G. is al een aantal jaren redelijk succesvol.

Met het volgen van de cam in Parc del Garraf kwam ik al tot de conclusie
dat het inmiddels overleden kuiken maar weinig te eten kreeg, nu weten we dus waarom.
Het zal ook wel de reden zijn dat er weinig havikarenden zijn.
Je komt getallen tegen van 600 broedparen in het Middellandse zeegebeid (schattingen uiteraard).
Ook het nieuwe kuiken krijgt maar bar weinig te eten.
Eerlijk gezegd, vind ik het er niet hoopvol uitzien.


Ander nestnieuws: de webcams van de slechtvalken in de Mortel zijn sinds gisteren online.
Het is geen live-streaming zoals afgelopen jaren maar 20 seconden refresh-beelden.
Zie: http://www.evenementgemist.nl/mortel/

groetjes
Dorine van Asten
peregrines.nl

carel

CiteerAnder nestnieuws: de webcams van de slechtvalken in de Mortel zijn sinds gisteren online.
Het is geen live-streaming zoals afgelopen jaren maar 20 seconden refresh-beelden.
Zie: http://www.evenementgemist.nl/mortel/

Dit komt door dat planet internet zich heeft teruggetrokken
er is nu geen geld voor live beelden
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Helen Commandeur

@Dorine,

Zit met ingehouden adem naar de beelden van Parc del Garraf te kijken.
Wat een verschil met de slechtvalken (en andere jonkies) die ik vorig jaar op webcams heb gezien.
Een ouder kwam met 'n tak aanvliegen, rommelde wat en ging vervolgens over het kleintje heen liggen. Kleintje schreeuwde niet om voedsel.

Na. ca. 'n half uur kwam de ander met een dood konijntje/haasje aanvliegen.
Kleintje reageerde niet. Het duurde lang voordat de nestouder de prooi ging halen en het kleintje kwam eindelijk overeind (ik dacht dat ie al op apengapen lag :( )

De pleegouder ging zelf eten, kleintje toonde geen teken van "ik wil eten" (webcam zonder geluid). Ik heb zitten schreeuwen, bidden, commanderen, zelfs in het spaans alsof dat helpt ................. en na enkele minuten heeft ie enkele stukjes aan het kleintje gegeven.
Pffffffffffff, ik ben weer even opgelucht.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Tinok

@ Jan, nou hij hangt hoor. Met een gat voor pimpelmezen en 6 meter vanaf het koolmezenkastje. Laat de lente maar komen!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Heb net 2 keer gekeken maar wat ligt ie daar alleen en zielig. Ga duimen dat dit goed komt....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Jong in spanje wordt nu 1910 gevoerd door een van de  ouders. Lijkt ook wat kwieker. Super om te zien. Jong maakt hele schattige fluitende bedelgeluidjes. Lijkt dus toch nog goed te komen.... :grin:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Helen Commandeur

Tinok,

Het ziet er idd een stuk beter uit in Spanje, 'n hele geruststelling.

Heb gisteren m'n eerste life pulletjes van dit jaar gezien: 10 stuks met mama Wilde Eend.

De eksters hier maken vorderingen, zie foto.


Ze hebben vandaag ook weer hard gewerkt. Ieder takje dat op de grond ligt, wordt gekeurd en als 'n takje goedkeuring krijgt wordt het nog 5 keer opgepakt en weer neergegooid voordat ze het meenemen naar boven.


De aanvliegroute is helaas aan de andere kant van de boom. Ik ben benieuwd of de opening dan ook aan die kant komt of dat ze die aan mijn kant maken?? Lijkt me wel zo veilig.

Vooral kauwtjes worden niet geduld in de omgeving. De eksters vliegen ze achterna tot dat ze minstens 100 meter uit de buurt zijn.

Het valt me nu ook op dat eksters veel wendbaarder zijn dan ik dacht. Het lijkt er zelfs op dat ze af en toe achteruit vliegen?? :unsure:

Veel plezier allemaal en ik ben benieuwd of er al nieuws is bij de andere nest(kast)en.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

William de Jong

Het paartje pimpelmezen is heel druk met de nestbouw in het nestkastje, de plukken steken soms uit het gaatje..

Al een tijdje zag ik ook een paartje boomkruipers die met plukjes mos aan het vliegen waren, en gister kwam ik er achter dat ze onder onze dakpannen een nest aan het maken zijn.
Aan de zijkant van ons huis (dus niet in de gleuf die boven de dakgoot zit).
Ik ga morgen denk ik even wat foto's maken.

In de boom van onze buren is een stelletje houtduiven aan het nestelen. Dus genoeg te beleven hier!  :lol:  

Groeten, William de Jong

Tinok

Helen,

Gisteren hebben wij ook onze eerste pullen gezien. 10 kleine grauwe gansjes. Zag er erg schattig uit.

Het is bij ons erg rustig in het koolmezenkastje. We wachten het maar rustig af of ze toch nog aan de slag gaan na een voortvarende start. Pimpelmezen nog helemaal niet in de buurt van ons nieuwe kastje gezien alleen in een boom bij de overburen. We blijven duimen.

Vanmiddag wel 2 hupseflukse parende huismussen in de dakgoot gezien. Die nesten daar ook met een kolonietje dus dat is een voorafgaand nestnieuwtje ^_^

Super die fotos van de eksters, blijft toch waanzinnig knap dat ze het kunnen met een snavel en verder niks. Las ergens dat ze ook vaak nesten van ander vogels (houtduiven bv) kraken en er een dak opmaken. Dan slaan ze dus die ingewikkelde fase van een bodem maken over.

William,

Wat grappig dat ze aan de zijkant onder de dakpannen zitten. Wel heel erg gaaf boomklevers onder je eigen dak! Ben benieuwd naar je fotos.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

William de Jong

CiteerWilliam,

Wat grappig dat ze aan de zijkant onder de dakpannen zitten. Wel heel erg gaaf boomklevers onder je eigen dak! Ben benieuwd naar je fotos.
Boomkruipers  ;)  

Groeten, William de Jong

Tinok

ja sorry te snel geweest maar boomkruipers zijn ook erg leuk (boomklevers is ook een beetje onwaarschijnlijk onder een dakpan denk ik want dat zijn toch holebroeders?)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Vandaag vond ik de schalen van een nest merel, minimaal 6 eieren. Het nest zit ergens in de heg, maar nog niet gezien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

William de Jong

Hier twee foto's van de pimpelmees (mn eerste digiscoopfoto's..)







Groeten, William de Jong

William de Jong

en hier de boomkruiper (deze heb ik gewoon met mn digitale camera gemaakt, alhoewel.., wel wat gecropt..)




Groeten, William de Jong