Hoofdmenu

Nestnieuws 2008

Gestart door Helen Commandeur, maart 27, 2008, 15:19:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Helen Commandeur

Hallo Inge,

Dit lijkt wel een persoonlijke discussie.

Ik heb helemaal NIETS op Internet gezet (dat had ik al duidelijk aangegeven in mijn vorige posts) en nu dat ik weet dat een embargo slechts 2 jaar geldig is, ga ik dat zeker ook niet doen.

Ik ben, door toevallige omstandigheden, door iemand anders uitgenodigd om mee te gaan met de sessie. Heb mijn hulp aangeboden en heb het gevoel dat je mij onder embargo wilt plaatsen voor "jouw" werkgroep; correct me if I am wrong.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Inge van der Wulp

Ik ben het niet met je eens en de reden waarom schrijf ik op. Ik geloof dat je het ook met elkaar oneens mag zijn in deze wereld zonder dat je het meteen persoonlijk opvat? Je was te gast van de groep die keer. Dat het de volgende keer anders is is prima. Dat heb je van ons allemaal te horen gekregen. Jij bent degene die je het persoonlijk maakt in deze discussie. Niet ik.

Ik ga er hier ook verder niet op in. Als je er nog iets over kwijt wilt kun je mij mailen. Mijn enige doel was om je erover na te laten denken waarom je die waarnemingen in zou moeten voeren. Dus is het nu verder klaar wat mij betreft.

Groeten, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Rinie van Reenen

#122
Citeernu dat ik weet dat een embargo slechts 2 jaar geldig is, ga ik dat zeker ook niet doen.
Je kunt een embargo instellen net zo lang als je wilt. Dus tot oneindig (00-00-0000)!

(Overigens:
CiteerDit lijkt wel een persoonlijke discussie.
Ik vind dat nog wel meevallen, hoor!)
Groet, Rinie van Reenen

vuurvlinder

Citeer

CiteerEen paar dagen eerder, mama op het nest en zichtbaar 2 kuiks.

Lijkt mij niet de bedoeling als je niet weet wat je doet.

Bram

Dit moest wel, je moet weten hoe groot de kuikens ongeveer zijn. Als ze te groot zijn springen ze van het nest af. Ik ben in totaal slechts 2 keer bij het nest geweest, 1x om te kijken en 1x om te ringen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rinie van Reenen

Citeer
Citeer

CiteerEen paar dagen eerder, mama op het nest en zichtbaar 2 kuiks.

Lijkt mij niet de bedoeling als je niet weet wat je doet.

Bram

Dit moest wel, je moet weten hoe groot de kuikens ongeveer zijn. Als ze te groot zijn springen ze van het nest af. Ik ben in totaal slechts 2 keer bij het nest geweest, 1x om te kijken en 1x om te ringen.
Of je daar komt is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg, dat het mij goed lijkt om dan de foto daarvan niet op de site te plaatsen. Gewoon, omdat dat niet zo'n goede indruk geeft (nu ja, argumenten zijn al genoemd).
Groet, Rinie van Reenen

BramtK

Zie opmerking van Rinie. (Je kan natuurlijk op verschillende manieren bepalen op welk moment je kan gaan ringen.) Overigens, mijn opmerking heeft betrekking op diegenen die 'niet goed weten wat ze doen' en denken dat het in orde is om dagelijks te gaan kijken.

Nestnieuws is erg leuk, maar in ons enthousiasme moeten we ons bedenken wat de gevolgen kunnen zijn van het delen van dat nieuws. Enige discussie op dat vlak lijkt mij goed en oneens/eens zijn met elkaar mag natuurlijk, dat is verder niet iets wat persoonlijk moet worden aangetrokken.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Inge van der Wulp

CiteerOf je daar komt is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg, dat het mij goed lijkt om dan de foto daarvan niet op de site te plaatsen. Gewoon, omdat dat niet zo'n goede indruk geeft (nu ja, argumenten zijn al genoemd).

Astrid heeft gelijk. Je moet er komen om te kijken hoe oud ze zijn. Je moet ze ringen tussen dag 13 en dag 20 anders springen ze inderdaad van het nest. Sperwers zijn geen gemakkelijke gasten wat dat betreft.

Maar ik kan me vinden in de opmerking van Rinie. Een nest met de jongen duidelijk te zien zou ik toch niet plaatsen. De redenen zijn inderdaad al gegeven. Dat was wat ik ook aan wilde geven met het invoeren van de waarnemingen tijdens een ringsessie. Dat er enthousiasme is begrijp ik goed maar de gevolgen van het invoeren van zo'n waarneming zou weleens veel vervelender kunnen worden dan dat je van te voren in kunt schatten. Bovendien denk ik dat waarneming.nl niet bedoeld is voor het invoeren van door ons opgehangen nestkasten die we opzoeken om de vogels te gaan ringen.

CiteerNestnieuws is erg leuk, maar in ons enthousiasme moeten we ons bedenken wat de gevolgen kunnen zijn van het delen van dat nieuws. Enige discussie op dat vlak lijkt mij goed en oneens/eens zijn met elkaar mag natuurlijk, dat is verder niet iets wat persoonlijk moet worden aangetrokken.

Ik heb de discussie niet persoonlijk gemaakt. Dat Helen het zo opvat en meteen verwijten aan mijn adres op een openbaar forum gooit zegt misschien meer over haar dan over mij. Ik blijf bij mijn standpunt. Nesten/kasten die je opzoekt tijdens een ringsessie voer je niet in als waarneming. Ik ben een dag met STONE (steenuilen onderzoek nederland) mee geweest in de achterhoek. We hebben 19 kasten bezocht en 34 kuikens van een ring voorzien. Als ik al die nesten op detail in zou voeren bij waarneming dan zouden ze mij dat vast niet in dank afnemen.

Groeten, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

snwja3

#127
Nou, om de sfeer maar even te breken, het laatste nestnieuws op: http://www.cosi.tomaatnet.nl/KorHaan17.htm
Deze waren zeker ouder dan 20, want ze sprongen er direct uit.
Foto's worden niet geplaatst en de plek houden we natuurlijk geheim!  <_<
Wietze Janse

vuurvlinder

Citeer

Maar ik kan me vinden in de opmerking van Rinie. Een nest met de jongen duidelijk te zien zou ik toch niet plaatsen. De redenen zijn inderdaad al gegeven. Dat was wat ik ook aan wilde geven met het invoeren van de waarnemingen tijdens een ringsessie. Dat er enthousiasme is begrijp ik goed maar de gevolgen van het invoeren van zo'n waarneming zou weleens veel vervelender kunnen worden dan dat je van te voren in kunt schatten. Bovendien denk ik dat waarneming.nl niet bedoeld is voor het invoeren van door ons opgehangen nestkasten die we opzoeken om de vogels te gaan ringen.

Ik kan mij daar ook in vinden, maar ik koos er voor om de foto wel te plaatsen. Reden hiervoor is dat ik graag andere mensen wil laten mee kijken hoe dat (het ringen) gedaan wordt en hoe Sperwer kuikens er uit zien. Het nest loopt bij het plaatsen van mijn foto's geen enkel risico. Ik geef die waarnemingen namelijk niet door, niet via waarneming.nl, niet via Sovon en ook niet aan onze eigen IVN leden die graag willen weten waar het nest zit. Pa en ma Sperwer kunnen waar het mij betreft nog jaren broeden op dezelfde plek.

Voor de liefhebbers, de overige foto's en filmpjes staan op mijn Hyves. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

hiskodevries

CiteerIk heb helemaal NIETS op Internet gezet (dat had ik al duidelijk aangegeven in mijn vorige posts) en nu dat ik weet dat een embargo slechts 2 jaar geldig is, ga ik dat zeker ook niet doen.
je kunt een embargo tot 2025 opgeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

CiteerIk heb de discussie niet persoonlijk gemaakt. Dat Helen het zo opvat en meteen verwijten aan mijn adres op een openbaar forum gooit zegt misschien meer over haar dan over mij. Ik blijf bij mijn standpunt. Nesten/kasten die je opzoekt tijdens een ringsessie voer je niet in als waarneming. Ik ben een dag met STONE (steenuilen onderzoek nederland) mee geweest in de achterhoek. We hebben 19 kasten bezocht en 34 kuikens van een ring voorzien. Als ik al die nesten op detail in zou voeren bij waarneming dan zouden ze mij dat vast niet in dank afnemen.

Groeten, Inge
Hiermee maak je de discussie nou weer juist wel persoonlijk. Je hoeft mijn bericht niet persoonlijk op te vatten (excuses moi als ik daartoe aanleiding gaf). :)

Overigens, Sperwers broeden (enigzins afhankelijk van de geschiktheid van het habitat en ervaring van de ouders) in een vrij specifieke periode en het is daarom niet heel moeilijk om, als je eenmaal een nest hebt vastgesteld, te bepalen wanneer je kan gaan ringen. Het is dan so wie so nog de vraag of je een foto van de vogels op het nest nodig hebt en daarbij, als je de vogels op het nest kan fotograferen, dan zullen ze toch al snel een week of twee oud zijn en klaar om te springen. Maar nogmaals, ik beweerde niet dat iemand hier iets verkeerd heeft gedaan. Ik gaf aan dat het niet de bedoeling is om om de paar dagen bij een nest te gaan kijken, zeker niet als je niet weet waar je mee bezig bent.

Die kabouterstrip is heel kwalijk. :)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Inge van der Wulp

CiteerHiermee maak je de discussie nou weer juist wel persoonlijk. Je hoeft mijn bericht niet persoonlijk op te vatten (excuses moi als ik daartoe aanleiding gaf). :)

Hihihi je hebt gelijk stom van me  :lol:

Die kabouters he. Voor welke dag moet je die vangen om ze te ringen? Dat zou ik nou weleens willen zien en dat voer ik wel in als waarneming  :grin:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Citeerje kunt een embargo tot 2025 opgeven.
dat wist ik dus echt niet. Ik dacht dat het max 2 jaar was. Excuses daarvoor  :rolleyes:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

vuurvlinder

Citeer
Het is dan so wie so nog de vraag of je een foto van de vogels op het nest nodig hebt en daarbij, als je de vogels op het nest kan fotograferen, dan zullen ze toch al snel een week of twee oud zijn en klaar om te springen.
Bram,

die foto('s) waren nodig voor de ringer om ongeveer te kunnen bepalen hoe oud de kuiks op dat moment waren. Heb die foto en nog een paar (hele vage) andere genomen van grote afstand met 12 keer zoom. Ik kon vanaf die afstand slechts 2 kuiks waarnemen, de 2 vrouwtjes die op dat moment nog volledig in het dons zaten. Juist door mijn foto's en omschrijving van het nest kon worden bepaald of het ringen nog kon.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tinok

#134
Nog even een leuke toevoeging van dit voorjaar:
mijn zusje zag deze koolmees zitten bij een paal en toen bleek ie uit het nest gekropen te zijn en er niet meer in terug te kunnen. Hij kon wel al een beetje fladderen en zijn ouders vlogen de hele tijd met eten rond.
Gekke plek he voor een koolmezennest, dat ze daar inpassen ^_^
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

en het nest:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Bij mijn broer in de schapenweide zit wel bijna ieder jaar een nest meestjes in een vrijwel identieke situatie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Vandaag zag ik tot mijn stomme verbazing nog een nest van een Boerenzwaluw met 3 nestjongen!
Ze waren bijna vliegvlug en dat bleek ook wel. Na een rondje wandelen was het nest om 15.45 leeg.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Ik zag van de week ook nog huiszwaluwen met jongen. Het schijnt toch nog te kunnen. Zullen die nog sterk genoeg worden voor de lange tocht?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels