Hoofdmenu

Nestnieuws 2008

Gestart door Helen Commandeur, maart 27, 2008, 15:19:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Helen Commandeur

Hallo,

Sinds gisteren zijn twee eksters druk bezig om een nest te bouwen in een wilg, vlak voor m'n huis. :D
Ze zijn ongelooflijk onhandig; alle takjes die ze tot nu toe hebben verzameld vallen direct weer naar beneden omdat ze ze los neerleggen.
Vraag me af of dat onkunde is.
Wordt hopelijk vervolgd.

Ik ben benieuwd naar andere nestverhalen.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

arie-willem van der wal

bij ons zit nu in de bosjes een merel te broeden, het nest is heel mooi en diep en de randen zijn met modder besmeerd.

gr. arie-willem
Groeten Arie-Willem van der Wal(15), Oud Alblas
telpost Kinderdijk/Nieuw-Lekkerland

frankmeer

Ik heb al Nijlganzen en Zwarte Zwanen met jongen gezien!!
Frank van der Meer

arie-willem van der wal

Groeten Arie-Willem van der Wal(15), Oud Alblas
telpost Kinderdijk/Nieuw-Lekkerland

tekenaar

het begin is vaak lastig. Zodra ze eenmaal een paar takjes min of meer vast hebben weten te zetten gaat het beter. Eenmaak gebouwd kan het nest jarenlang in gebruik blijven. Leuke observatie overigens, ben benieuwd of er een echt nest van komt of dat ze het elders opnieuw gaan proberen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Ted van der Knaap

#5
..vanmorgen op nog geen 100 m van elkaar 2 broedende soepganzen..

het eerste nest zat onder de donsveertjes..(foto 1) ..gans 2 doet het met wat minder luxe

gans 2 is een nest met ws knobbelganzenbloed erin, pa zwom in de buurt
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

harderbroek

CiteerHallo,


Ik ben benieuwd naar andere nestverhalen.

Greetzzz,
Helen
Dag Helen en anderen,

Nestverhalen.

Nijlgans op buizerdnest ongeveer 10 meter hoog. Nest ziet er goed uit maar ja dat heeft de nijlgans natuurlijk niet zelf gebouwd. Nog geen jongen gezien.

Buizerd op nest zit al lekker vast. Mogelijk al een ei. Niet geklommen want is nog erg vroeg in dit stadium.

Onze enige raaf heeft een nieuw nest gebouwd. Ziet er lekker stevig uit en ik verwacht binnen niet al te lange tijd jongen als ze die al niet hebben.

Een eksternest bespeid ik vanaf mijn werkkamer met Telescoop. Deze hebben zeker eieren zolang dat de vogel er op zit.
Het nest is ongeveer 200-300 meter helmelsbreed van het huis. Maar met de telescoop leuk te zien( houdt me wel van het werk af trouwens)
Momenteel snel kijkend zit het mannetje 3 meter van het nest in de top van de boom.

En dan tot slot dicht bij huis/ De merel is druk bezig met een nest voor onze voordeur in een conifeer. Echter vermoed ik dat deze mij in het ooitje neemt en ergens anders nog druk doende is met een 2e nest of zelfs al een nest met eieren.

En dat allemaal in Fl. lekker dicht bij huis.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

William de Jong

Bij ons een een paartje pimpelmezen druk aan 't nestelen.
Alleen is er soms iets vreemds...
Eén van de twee is nu al een uur telkens vanaf de tuinstoel tot bijna tegen het raam aan het vliegen, blijft die ff fladderen, vervolgens weer terug vliegend naar de tuinstoel, paar rondjes door de spijlen van de tuinstoel draaiend en weer tot bijna tegen het raam vliegen, enz..
Ook is er een winterkoning bezig met een nest aan het bouwen, alleen bij de buren, en hij haalt zn nestmateriaal uit onze tuin... ^_^  

Groeten, William de Jong

logico

Er staan jonge slechtvalken op uitkomen!

http://www.bswr.de/Fauna/Wanderfalke/wanderfalken_.htm

één dezer dagen zal het gebeuren! Nest nieuws!
Met vriendelijke groet,
Patrick

DanielS

CiteerBij ons een een paartje pimpelmezen druk aan 't nestelen.
Alleen is er soms iets vreemds...
Eén van de twee is nu al een uur telkens vanaf de tuinstoel tot bijna tegen het raam aan het vliegen, blijft die ff fladderen, vervolgens weer terug vliegend naar de tuinstoel, paar rondjes door de spijlen van de tuinstoel draaiend en weer tot bijna tegen het raam vliegen, enz..
Ook is er een winterkoning bezig met een nest aan het bouwen, alleen bij de buren, en hij haalt zn nestmateriaal uit onze tuin... ^_^
Die pimpelmees probeert een ''indringer'' (zijn weerspiegeling) weg te jagen  :P  
Daniel

ahjoon

Hoi Rob en anderen,

Ook hier (hartje Zuid-Holland) een broedende Nijlgans, op het nest van een Havik.
De Haviken zijn inmiddels gesignaleerd in het nestbos. Ben benieuwd of er een confrontatie komt met de ganzen.

Groetjes,
Arjan

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

wimtegels

Enkele jaren geleden hebben wij bij mijn broer een garage gebouwd. Op die garage zit een zolder. Daar hebben we een uilengat in gamaakt. Tegen het uilengat hebben wij een kerkuilenkast gehangen.

Enkele jaren een lege kast. Gisteren bleken er bij inspectie flink wat braakballen in te liggen. Ik dacht van de kerkuil.

Ik kan door een kijkgaatje kijken. Er was op dat moment geen uil aanwezig. Heb snel even de kast opengemaakt. Wil op het moment niet te veel actie in en rond de kast. Er waren nog geen eieren of zo. Is wel spannend.

Jammer genoeg gaat mijn boer verhuizen. Ik hoop toch in de gelegenheid te blijven het verhaal in de nestkast te volgen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

JanF

#13
Jaren terug had een bierbrouwer een speciale actie. 6 flesjes bier die verpakt waren in een nestkast voor mezen. Deze nestkast heeft de vorm van een groot ei.
De nestkast toen opgehangen, maar twee seizoenen achtereen wilde er niets in broeden. ( waarschijnlijk te groot, niet isolerend genoeg en te licht wegens dunne , witte,  kunststof wand )
Toen heb ik het interieur veranderd. Op de bodem een bloempotje geschroefd en daar een koker van karton omheen gezet met een invlieggat ter hoogte van het invlieggat van de nestkast zelf.  Daarmee dus de ruimte voor de mezen veel kleiner en knusser gemaakt.
Het volgende seizoen direct een nest met maarliefst 11 jonge pimpelmeesjes. Allemaal uitgevlogen.
Sindsdien is de nestkast elk voorjaar bewoond geweest.
Dit seizoen heb ik er voor het eerst een cameraatje in hangen, aangesloten op een beeldscherm in de huiskamer. Heb de eerste gegadigden al even rond zien kijken.
Ben zeer benieuwd.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Dorine

Deze nijlganzen hadden 12 jonkies,
vandaag hoorde ik dat het er nog maar 5 zijn :(

Deze foto is al gemaakt op 18 maart.

Dorine van Asten
peregrines.nl

Helen Commandeur

Ohhh, mooie allemaal,

Dorine, mooie foto en ik concludeer B) dat de nijlgans een vroege broedster is. Deze gans moet zich wel erg goed thuisvoelen in ons land en ik vraag me af of ze  terecht op de lijst van escapes moeten blijven staan???
Zie er zoveel in het NHse landschap.

Frank, ik ben jaloers. Heb zelf nog geen pulletje gezien :wub:

Ik geniet van al jullie mooie verhalen en heb net een nestkastje voor mussen gekocht dat ik nog moet ophangen (lange ladder nodig).
Hoop dat ik mijn verhaal over de eksters morgen kan vervolgen . Volgens mij hebben ze nu een groter takje neergelegd dat warempel blijft liggen. Er liggen al een aantal takjes in het gras.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Toine

Citeer..vanmorgen op nog geen 100 m van elkaar 2 broedende soepganzen..

het eerste nest zat onder de donsveertjes..(foto 1) ..gans 2 doet het met wat minder luxe

gans 2 is een nest met ws knobbelganzenbloed erin, pa zwom in de buurt
Heb je de eieren al geschud?

Ted van der Knaap

#17
Citeer
Citeer..vanmorgen op nog geen 100 m van elkaar 2 broedende soepganzen..

het eerste nest zat onder de donsveertjes..(foto 1) ..gans 2 doet het met wat minder luxe

gans 2 is een nest met ws knobbelganzenbloed erin, pa zwom in de buurt
Heb je de eieren al geschud?
...de nesten liggen aan de andere kant van het water waar je zo niet bij kunt...

mijn fantasie bij nest 2 ging ook al over wat voor soort ganzen (gedrochten!) er uit zouden komen.. ..zie foto van pa

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

wimtegels

CiteerEieren schudden schijnt niet veel zin te hebben.

Bram
Volgens het door jou aangehaalde rapport voor kleine populaties wel.

Je zou dus een paar lelijkers de voortplanting kunnen ontnemen.

Maar dan komt natuurlijk ook nog de vraag of je daar wettelijk bevoegd voor bent......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ted van der Knaap

...wat ik hier in het Westland signaleer is dat er groepen soepganzen  langs drukrazend verkeer op een klein stukje gras vertoeven...

..het is zelfs zo dat er ganzen bivakkeren op een erg druk kruispunt tussen het lawaai en de uitlaatgassen en al helemaal geconditioneerd naar auto's toelopen in de hoop dat er een raampje opengedraaid word en dat er brood of wat anders te eten naar buiten word gegooid..

als ik dan in de buurt weer 2 broedende soepganzen tegenkom dan vraag ik me wel eens af wat voor leven gaan die kuikens tegemoet en zou ik ze daar voor willen behoeden?!?...

het gaat misschien wel erg off-topic zo maar een discussie over wel of niet eieren schudden is op zich wel intereessant... ..benieuwd naar de voors en tegens..

(zou misschien een nieuw topic kunnen worden)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

wimtegels

Citeer...wat ik hier in het Westland signaleer is dat er groepen soepganzen  langs drukrazend verkeer op een klein stukje gras vertoeven...

..het is zelfs zo dat er ganzen bivakkeren op een erg druk kruispunt tussen het lawaai en de uitlaatgassen en al helemaal geconditioneerd naar auto's toelopen in de hoop dat er een raampje opengedraaid word en dat er brood of wat anders te eten naar buiten word gegooid..

als ik dan in de buurt weer 2 broedende soepganzen tegenkom dan vraag ik me wel eens af wat voor leven gaan die kuikens tegemoet en zou ik ze daar voor willen behoeden?!?...

het gaat misschien wel erg off-topic zo maar een discussie over wel of niet eieren schudden is op zich wel intereessant... ..benieuwd naar de voors en tegens..

(zou misschien een nieuw topic kunnen worden)
Misschien is het inderdaad een goed idee om een topic te beginnen over ei schudden en andere (aantals)regulerende activiteiten
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Helen Commandeur

Hallo,

Ted, ik zie dat je al een split off heb gemaakt. Hopelijk volgen er meer uit dit topic.

Hoorde vandaag van een vriendinnetje dat 2 zwanen vlak bij een druk bezochte fietsbrug (in een woonwijk) een nest gemaakt hebben met het bekende territoriale gedrag.

Een update van "mijn" eksters: ze zijn vanochtend weer druk bezig geweest.
Je kunt het vast al raden: er ligt nog geen takje. De boosdoener is de wind en het bouwkundig inzicht van de de eksters staat vandaag niet ter discussie :whistle:  :whistle: wat mij betreft.

De boom staat op ca. 12 mtr. van mijn woonkamer. Ik heb gehoord dat eksters de nestingang aan de zijkant maken. Kan dus alleen maar duimen dat hun bouwkunde verbetert en dat ze hun naam waarmaken als liefhebber van glinstertjes.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

harderbroek

Citeer
CiteerEieren schudden schijnt niet veel zin te hebben.

Bram
Volgens het door jou aangehaalde rapport voor kleine populaties wel.

Je zou dus een paar lelijkers de voortplanting kunnen ontnemen.

Maar dan komt natuurlijk ook nog de vraag of je daar wettelijk bevoegd voor bent......

1. Al jammer dat een ADMIN EEN TOPIC VERPLAATST OVER EIERSCHUDDEN NAAR NESTNIEUWS.
Ja met hoofdletters als je eenmaal daar wat pissig over bent.

2. NesTnieuws ging toch n.l. over de leuke ervaringen door Helen gestart.

3. eierschudden komt alleen bij ganzen voor en niet b.v. bij koolmees, buizerd of wat dan ook dus ik vind dat dit dan ook niet thuis hoort in deze topic.


4. Wilde ik hier het nog leuk melden dat ik vandaag dit jaar mijn eerste ransuil weer op nest gevonden heb. (in 2007, 5) tijdens mijn inventarisatie naar potentiele broedplaatsen van sperwers.
Mijn laatste bericht overgens op deze topic (netnieuws) want eierschudden is een geheel ander onderwerp en heeft niets met nestnieuws (zoals de beleving bij mij)te maken. Maar democratisch als ik ben zal het wel zo zijn door de meerderheid beslist.

vogelgroetend
Rob
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Tinok

Bij ons hebben de koolmezen het nestkastje weer bezet. Het is een druk af en aanvliegen met pluizen, veertjes en mos. Niet alles beland in de kast zelf want op de grond ligt een en ander.
Ook veel luid geroep in de boom in de buurt of op het kastje zelf.
We hadden nog een mooi nieuw kastje voor ze gekocht, maarja daar was het nog even niet van gekomen om die op te hangen dus nu zitten ze lekker weer in de oude.
Dit is nu het vierde jaar dat we een paartje hebben. Heel leuk maar blijft altijd spannend als je twee katten hebt die de komende weken likkenbaardend onder het kastje zitten.....
:whistle:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Henk van der Meer

Groetjes
Henk van der Meer

wimtegels

Citeer
Citeer
CiteerEieren schudden schijnt niet veel zin te hebben.

Bram
Volgens het door jou aangehaalde rapport voor kleine populaties wel.

Je zou dus een paar lelijkers de voortplanting kunnen ontnemen.

Maar dan komt natuurlijk ook nog de vraag of je daar wettelijk bevoegd voor bent......

1. Al jammer dat een ADMIN EEN TOPIC VERPLAATST OVER EIERSCHUDDEN NAAR NESTNIEUWS.
Ja met hoofdletters als je eenmaal daar wat pissig over bent.

2. NesTnieuws ging toch n.l. over de leuke ervaringen door Helen gestart.

3. eierschudden komt alleen bij ganzen voor en niet b.v. bij koolmees, buizerd of wat dan ook dus ik vind dat dit dan ook niet thuis hoort in deze topic.


4. Wilde ik hier het nog leuk melden dat ik vandaag dit jaar mijn eerste ransuil weer op nest gevonden heb. (in 2007, 5) tijdens mijn inventarisatie naar potentiele broedplaatsen van sperwers.
Mijn laatste bericht overgens op deze topic (netnieuws) want eierschudden is een geheel ander onderwerp en heeft niets met nestnieuws (zoals de beleving bij mij)te maken. Maar democratisch als ik ben zal het wel zo zijn door de meerderheid beslist.

vogelgroetend
Rob
Zeewolde
Flevoland
Er is nog niets verplaats volgens mij. Het eierschudden is in dit forum terecht gekomen.

Volgens mij kunnen we dit deel van de discussie het beste verplaatsen naar ethiek en nestnieuws gewoon laten bestaan
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik zie dat het topic niet naar ethiek maar naar vogels is verplaats. Vind ik eigenlijk wel jammer. Omdat ik denk dat dit thema breder besproken kan worden dan alleen vogels
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rikstar

vandaag mijn eerste jonge grauwe gansjes gezien :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Dorine

#29
Vanmiddag tegen half 6 in Oberhausen de "geboorte" van het eerste slechtvalkenjong.

Dorine van Asten
peregrines.nl