Bevers en vervagen

Gestart door Jeroen Nagtegaal, maart 25, 2008, 21:20:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Nu het erg goed gaat met de bever en er zeker in limburg meer beverburchten bekend worden, is het dan een idee om de burchten te vervagen naar 1 km hok?Dit vooral om extra toeloop naar burchten te voorkomen en ze toch extra rust te gunnen om zich nog verder te verspreiden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BartNoort

Ik weet niet hoe dat normaal werkt maar wil je dat dat automatisch gebeurt of moeten admins daar dan op letten?

(ik kan me nog wel wat vleermuis gevalletjes voorstellen ook namelijk)
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Kees van Bochove

ik heb opzich niks tegen het vervagen, alleen snap ik je redenatie niet: nu er meer komen moet we ze vervagen. Hoe minder er zijn, des te meer reden tot vervagen toch? Als er zo veel meer zijn als eerder is de kans de totale populatie verstoord wordt toch alleen maar kleiner?

en idd, ik denk dat zeker s zomers veel vleermuizen beter onder embargo kunnen. ik weet niet precies wat er nu allemaal onder embargo komen. kolonies lijken me altijd goed onder embargo te zetten van brandt's, ingekorven, meer, en (vale). gewoon bat-detector waarnemingen is dat misschien minder zinnig, maar dat is natuurlijk niet te controleren wanneer het een waarneming is bij een kolonie en wanneer niet.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

wimtegels

Ik vind het al of niet vermelden of vervagen van waarnemingen over het algemeen een verantwoordelijkheid van de waarnemer.
Voor zover ik me herinner heb ik nog geen burchten op waarnemingen gezet. Toch ben ik niet overdreven voorzichtig met de locaties. Ik ga er zelfs met excursies naar toe.

Voor mensen die kwaad willen kan het dossier van waarneming.nl een instrument zijn. Ze kunnen hun bedoelingen echter ook zonder dat instrument uitvoeren.

De vraag blijft natuurlijk: Gaan we redelijk algemene zaken standaard vervagen en zeldzaamheden precies weergeven (Twitchen)?

Of kunnen we mogelijke problemen (grotendeels) voorkomen door een appel te doen op de verantwoordelijkheid van degene die de waarneming op de site zet en de verantwoordelijkheid van degene die de waarneming voor welk doel dan ook gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BartNoort

#4
Citeeren idd, ik denk dat zeker s zomers veel vleermuizen beter onder embargo kunnen. ik weet niet precies wat er nu allemaal onder embargo komen. kolonies lijken me altijd goed onder embargo te zetten van brandt's, ingekorven, meer, en (vale). gewoon bat-detector waarnemingen is dat misschien minder zinnig, maar dat is natuurlijk niet te controleren wanneer het een waarneming is bij een kolonie en wanneer niet.
Tja en ik zou nu juist zeggen; ach 's zomers? In de meeste gevallen is het een gat in een boom op een meter of vier of hoger, of in de gevel van een woning/kerk. Daar kan je zonder veel problemen prima onder gaan staan, als je maar geen licht maakt, en je snuit een beetje houdt.

In de winter is het heel anders, elke verstoring betekent dat de dieren wakker worden en daarmee energie verbruiken en minder kans hebben de winter te overleven. Als de bunker/ ijskelder niet op slot zit lijkt het me prettig als hij niet te vinden is door jan en alleman.

CiteerOf kunnen we mogelijke problemen (grotendeels) voorkomen door een appel te doen op de verantwoordelijkheid van degene die de waarneming op de site zet en de verantwoordelijkheid van degene die de waarneming voor welk doel dan ook gebruikt.

Ik weet dat weinig mensen weten hoe met vleermuizen om te gaan, door hen laten inschatten in hoeverre eea openbaar moet zijn lijkt me niet heel handig. Het gesprek aangaan met zulke waarnemers helpt trouwens vaak wel.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

wimtegels

In hoeverre kun je heden ten dage nog locaties geheim houden. Dat zou in praktijk betekenen dat je niemand iets moet vertellen voordat hij of zij een geheimhoudingscontract heeft getekend.

De mensen met kwade bedoelingen hebben onze informatie niet nodig. Het maakt het hoogstend wat gemakkelijker.

Voor overigen kunnen we hier wel wat tips geven om verstoring te voorkomen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Bij somige bruchten zijn er goed belopen mensen paadjes, ik ken zo verschillende plekken en heb ze ook ontdekt zo.
Ik merk dat er nu meer burchten komen en ik ben van mening dat we ze zo ongestoord moeten laten, dit vooral om te zorgen dat emn niet ondergrondse holen intrapt. Ik dnek zeker dat als men een melding van een burcht ziet men toch zoekende zal gaan naar de burrcht. Als ze vervaagd worden is de polek nog minder goed zichtbaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com