Zwitserland. Noordelijke buisjeszwam?

Gestart door jan pos, december 21, 2018, 14:47:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan pos

Ik zou graag willen weten of deze waarneming Noordelijke buisjeszwam betreft. De soort destijds gevonden op  2 verschillende stronken bij elkaar in de buurt, van Fijnspar.
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/165787043
onzeker Noordelijke buisjeszwam - Climacocystis borealis gezien op 2017-08-27 Switzerland - Wallis
Foto's:






Bij voorbaat dank, Jan Pos

xenion

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, die harige, gelige, vrij dikke hoedrand klopt goed voor die soort, maar de groeiwijze is erg atypisch, maar deze moet dan ook omhoog groeien terwijl ze normaal horizontaal groeien.
Groeten,
Martin

jan pos

Ja inderdaad valt de atypische vorm op maar als je de soort googlet zie je die groeiwijze wel meer. De verlengde poriƫn lijken ook goed bij Noordelijke buisjeszwam te passen. De zwammen stonden op een lichte, zonnige plek op stronken waarvan de stammen nog maar kort daarvoor waren omgezaagd. Levende Sparren waren het denk ik voordat ze omgingen. Zou leuk zijn de soort in NL te ontdekken maar die kans zal niet zo groot zijn, misschien op de Veluwe...
Bedankt dat je er naar gekeken hebt.

Groeten, Jan

wimperzwam

Jan, ik ken de soort ook uit Wallis en heb deze daar zeer regelmatig tijdens mijn vacanties aangetroffen zowel aan de voet van nog levende sparren als op stronken van recent omgezaagde sparren. Inderdaad op de foto lijkt de vindplaats wat atypisch maar het zou mij niet verbazen als het genoemde soort is.

Mvgr.,
Henk Huijser.

jan pos

Leuk dat jij ze ook zag daar in de omgeving. Dan maak ik er een zekere Noordelijke buisjeszwam van. Hoewel algemeen in o.a. de Alpen werd de soort nog niet gemeld op Observado. Ik vind het wel een leuke vondst, daar je 'm in NL ook tegen zou kunnen komen. En mooi om te bestuderen, de zwammen zien er prachtig uit.
Bedankt Henk en een mooie kerst.

Groeten Jan