larve Zwartkopvuurkever ?

Gestart door peter van santbrink, december 24, 2018, 21:43:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/165849085
onzeker Zwartkopvuurkever - Pyrochroa coccinea gezien op 2018-12-22 Schiedam - sportpark e.o.
Foto's:










Toelichting:
achter dood boomschors, geen ervaring met kever larve
bij voorbaat dank Peter van Santbrink

Zat achter stuk schors, vrij groot (1.5-2 cm); totaal geen ervaring met larve vormen, vond deze wel lijken op deze soort maar geen idee of er gelijkende soorten zijn


peter van santbrink

oeps, helemaal vergeten dat ik deze nog had staan (voer ook zoveel in en wordt een dagje ouder  :angel:); staartvork is duidelijk (recht) , dwarsrichel vind ik lastig; locatie  van de dwarsrichel op segement 8 is neem ik aan net na segment 7 (en niet aan de staartvork kant); op foto 3 zie ik een richel maar zit deze op segment 8 of is dit de overgang van segment 7 naar 8 ? op de overige foto zie ik eigenlijk geen dwarsrichel dus neig naar Roodkopvuurkever...

Arp

Je hebt eerst de kop, dan drie thoraxsegmenten (waar pootjes aan zitten), en daarachter het abdomen. Het 8e abdomensegment is dat wat langgerektere segment vlak voor de vork (het 9e segment). Ik zie daar geen dwarsrichel; Die zou dicht tegen de basis moeten liggen - dichter bij segment 7 dan bij de vork.

Zie ook de foto's in de links (camera-icoontjes) van het gelinkte topic met de sleutel, bijvoorbeeld deze)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

peter van santbrink

zucht, wordt echt oud: totaal verkeerd gelezen, zonder dwarsrichel is juist de Zwartkop.... info is zeer duidelijk en weet waar ik nu op moet letten in het veld mocht ik weer zo'n (spectaculaire !) larve tegenkomen  :duim: