Plaats voor bloemenmengsels

Gestart door rmorsink, december 22, 2018, 21:12:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

rmorsink

Ik heb sterk de indruk dat de Gemeenten kiezen voor bloemenmengsels met het idee de burger meer te laten genieten dan te kiezen voor de insecten. Op deze manier zien meer mensen dat je bezig bent voor de inzet van de insecten en het staat ook nog mooi. Voor de insecten waar het uiteindelijk omgaat zijn er betere plekken in dezelfde omgeving met minder risico.
Het zal op veel plekken misschien wel anders zijn, maar dit zijn enkele voorbeelden die ik dagelijks tegenkom.

Vriendelijke groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

tekenaar

bloemenmengsels:

burgers het idee geven dat het goed gaat met de natuur, want er bloeien overal zoveel planten

exoten verspreiden, autochtone populaties hybridiseren met materiaal van elders

noodzaak van natuurbescerming ondermijnen: mis je de bloemetjes, dan zaai je ze toch gewoon in? veel goedkoper joh!

Is het echt zo'n goede zaak?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/

Mosmanneke

De waterschappen kunnen er ook wat van. Tussen Oudenbosch en Bosschenhoofd liggen 4 grote waterbergingvijvers. De dijken ertussen worden over de volle breedte gemaaid, ook in het bloei- en broedseizoen. Moeilijk te bevatten waarom ze geen rekening houden met de natuur.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Marleen

Ik vraag me af, als je de "voordelen" en nadelen van het inzaaien voor de natuur/insecten naast elkaar legt, waar je dan op uit komt.

Men denkt dat bloemen inzaaien goed is. Maar het zijn vaak alleen nectarplanten.
Een insect heeft meer nodig dan alleen nectar. Niet alle insecten eten nectar (toch?).
Dus welke insecten help je dan precies? Welke soorten, families of soortgroepen?

Je hebt ook waardplanten nodig. Waar insecten hun eitjes op afzetten waarna er larven komen.
Als die planten er al zijn, dan moet je nog oppassen dat je ze niet aan gort maait en platrijdt.

En insecten, bijv zandbijen hebben ook open grond nodig om nestje te kunnen maken.
Het moet er rommelig zijn met bladeren en ander natuurafval, voor insecten op de grond.

En dan heb je ook nog floravervalsing en dat soort zaken. Daar waar je inzaait of bollen plaatst,
daar is geen "onkruid" welkom. Dus alle van nature voorkomende soorten worden om zeep geholpen en hun 'leefgebied' verkleind.
Dat wat je aanplant of uitzaait heeft ook nog kans om zich verder te verspreiden.
En je moet ook nog hopen dat de bollen en zaten niet vol zitten met gif enz.

Weet je, als die planten er werkelijk al van nature voorkomen zoals sommige mensen dan wel eens beweren,
dan is inzaaien toch helemaal niet nodig. Dan zijn ze er toch al?

Om een lang verhaal kort te maken. Ik geloof er niet in. En ben dus 'tegen'.  :angel:

Groetjes, Marleen