Een aantal onbekende mossen

Gestart door mvknature, maart 26, 2008, 16:27:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

mvknature

Ik heb een aantal mossen gefotografeerd waarvan ik de naam niet weet.
Ik hoop dat het aan de hand van de bijgevoegde foto's mogelijk is om deze mossen op naam te brengen.

#1

mvknature

#2 Welke soort bekermos is dit?

Ben Kruijsen

Het kapsels dat boven de sneeuw uitsteekt is van Atrichum undulatum, Gewoon rimpelmos. Het korstmos lijkt me Cladonia fimbriata.

mvknature

#3 Welke soort veenmos is dit? Ik heb ook een foto van de wortels als dat nodig is.

mvknature


mvknature


mvknature

@Ben Kruisen: Bedankt voor de snelle service w.b. de eerste twee foto's!

Corryabbink

Dag Maarten,
Veenmossen zijn bijna niet op foto te doen. Meestal moet e.e.a. met de microscoop bekeken worden. Dit lijkt richting Glanzend veenmos(Sphagnum subnitens) te gaan maar ik kan er wel helemaal naast zitten. In welke biotoop heb je dit veenmos gevonden?

De laatste foto's lijken me Gesnaveld klauwtjesmos(Hypnum cupressiforme) toe. Dat hangt soms als uitgeplozen touw aan de boom.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mvknature

@Corryabink: Dank voor de determinatie van de laatste twee mossen (ik dacht al dat het dezelfde waren, maar met mossen weet je het nooit). Wat het biotoop van het veemos betreft: Het gaat om een nat heidegebied. Ik weet niet of het ertoe doet, maar dichtbij zit een poeltje waarin ik vorig jaar een koor poelkikkers heb gevonden, er groeit zonnedauw, dop- en struikheide (nu niet meer natuurlijk, 's zomers wel), er groeien berken en dennen in de buurt en dat is het wel volgens mij. ;)
Sommige exemplaren waren rood, zoals op de foto, andere waren bleekgroen/bleekgeel. Ook daar heb ik foto's van. Ook heb ik tegen mijn gewoonte in wat exemplaren losgetrokken en de wortels gefotografeerd. Als dat de determinatie makkelijker kan maken, zal ik die posten.

Corryabbink

Dag Maarten,
Wat biotoop betreft zou het Sph. subnitens wel kunnen zijn. Misschien dat de foto van het onderste deel nog iets toe kan voegen maar 100% zeker durf ik het zonder materiaal niet te zeggen. Er zijn nl. soorten die erop lijken.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mvknature

#10
@Corryabbink:

Hierbij de onderzijde:
(Excuses voor de slechte foto, ik heb hem snel even gemaakt voor de determinatie.)

Ben Kruijsen

Tussen het veenmos staat ook nog een Haarmos, ongetwijfeld Gewoon haarmos, Polytrichum commune. Voor het veenmos is microscopisch onderzoek noodzakelijk.

mvknature

@Ben Kruijsen: Jammer dat het veenmos zonder microscoop niet kan worden gedetermineerd, maar fijn dat ik er nu toch een naam aan kan plakken. Bedankt!