Beste natuurliefhebbers: de Bereklauw. Kolossaal, hoog, breed. In een bosje bij een boerderij stond twee jaar terug zelfs één van plm. 5 meter hoog en onderste bladeren van plm. een meter, in natte diepe grond. Eén van de meest indrukwekkende plantjes van moeder natuur. Prachtig als solitaire plant. Ik vond een paar jaar terug een jonge, en heb hem in mijn hof geplant. Paar jaar goed vertroeteld, gemest, en bijgehouden. Het resultaat mocht er wezen. Hij toonde zijn dankbaarheid door ruim 3 mtr. hoog te worden, met 1 hoofdstam en 7 zijstammen, die allen in bloei kwamen. Die bloeischermen ruiken nog lekker ook, en een hoop hommels, zweefvliegen, wilde bijen en paartjes penseelkevers riedelden over de bloemen. Maar na een paar jaar nam die wel 5 vierkante meter in beslag en mijn aardappels, groenten en juinen kwamen in de verdrukking. Heb hem helaas moeten ruimen, er zat een knol in de grond zo groot als een emmer. Wel een waarschuwing: Sommige mensen en veel kinderen moeten niet in aanraking komen met de stam of bladeren, dat kan flinke blaren geven en huidbeschadigingen. Vriendelijken groet: Gerard.