witte pluisjes

Gestart door Willy, december 18, 2018, 19:34:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze witte pluisjes zitten tussen het mos op een Zomerlinde.Witte kringen zitten op de boom
en daar tussen zitten deze witte pluisjes.Wat is dit?Ze zijn met het blote oog niet te zien.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Is dit het voorstadium van Chromocyphella muscicola??
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

Dacht toen ik dit zag ook aan link met Mosschelpje, kon me herinneren er ooit iets over te hebben gelezen op het forum.
Gevonden  :blink:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99267.msg667741#msg667741
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Ik ga vandaag een poging doen om ze onder de microscoop te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Die zijn mij te klein,laat deze wel onbenoemd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Toch een poging gedaan
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

#6
Ik ken 3 soorten die bulbillen of iets wat er op lijkt, maken en op mos zitten. Athelia arachnoides(volgens mij zijn de bolletjes van Corry Abbink deze soort. Waarschijnlijk kwamen er 2 soorten op de door haar bekeken boom voor), een nog onbeschreven Trechispora soort en jonge mosschelpjes. Dit lijkt me geen van deze 3 te zijn. Ik denk eerder aan iets dat conidiosporen vormt (mogelijk staat het in Ellis en Ellis).
groet,
Ida

Willy

Bedankt Ida,vanmorgen nog een poging gedaan.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

Willy, dit zijn allemaal kristalletjes die het gezicht belemmeren. Probeer eens zon draadje onder de mic te krijgen en zo'n bolletje met 2 naalden of een pincet wat uit elkaar te trekken. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets kapot trekt.
groet,
Ida

Willy

Bedankt Ida ga ik morgen proberen.
Er lag mij iets van bij dat ik dit eerder gezien had.
Is het deze misschien?
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=347554.0
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

Dat is duidelijk een Athelia arachnoidea, een mos en korstmosparasiet. Ik heb er ooit iets over in Coolia geschreven. Volgens mij is wat je nu hebt iets anders
groet,
Ida

Willy

Deze net gemaakt,ga hem vanmiddag weer bekijken onder de mic.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

Het wordt steeds duidelijker (al begin ik nu wel te twijfelen aan mij determimnatie van je vorige foto, sorry). Het kan de Trechispora zijn of de Athelia Microscopisch lijken ze niet erg op elkaa, zeker niet als er basidien zijn. Maccroscopisch is onderscheiden lastiger.
De bulbillen zijn overlevingsstadia bij beide. Vaak zitten er geen basidia en sporen in collecties met bulbillen. Als ze er wel zijn maakt dat de determinatie eenvoudiger. Concentreer je op een goede foto van de zwamdraden. Van belang is de diameter en of er gespen zijn. In de hyfen van Trechispora zitten hier en daar zwellingen, maar die mis je gemakkelijk.
(als echt het helemaal niet lukt mag je me wel een stukje toe sturen)
groet,
Ida

Willy

#13
Laatste poging Ida (volgens mij is het niks),ik stuur wel wat materiaal naar je toe.BVD
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#14
vervolg
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Hallo Ida,

Heb je PB ontvangen hij is al op de post,ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

bruggeman

Dag Willy, het is aangekomen en ik heb er naar gekeken. Zijn inderdaad de bulbillen van Athelia arachnoidea (2-sporig vliesje). Je eerste macrofoto's geven een niet zo erg typisch beeld (die witte pluisjes), maar de laatste met het mos erbij juist wel. Het microscopisch beeld klopt ook. Wil je het materiaal terug?
groet,
Ida

Willy

Hallo Ida,

Bedankt dat je deze hebt willen bekijken je mag hem wel weggooien hou de boom wel in de gaten.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Vandaag deze gevonden
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks