synoptische determinatie sleutels

Gestart door laatvlieger, januari 12, 2006, 17:15:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Wie kan mij helpen om synoptische determinatiesleutels op een eenvoudige manier te maken. Ik heb wat bij dat Delta keys gekeken maar dat is toch niet helemaal zoals ik ze wil maken. (Bovendien moet je volgens mij een gebruikers betaling doen, waar stiekem pas bij de installatie van gesproken wordt, vaag...)

Ik wil er liever een zoals die van de easymycokey: EasyMycokey

veel mooier, je krijgt alleen plaatjes te zien, soms met een kleine beschrijving en je klikt gewoon aan wat je gezien hebt.


Het lijkt me erg leuk om die te maken, en misschien dat we ze dan wel hier op waarneming.nl kunnen plaatsen?

Wie helpt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

fungi_nl

Er zijn al zoveel, betrouwbare, sleutels op het net te vinden.
Hoe ver wilde je gaan?
En voor welke soort(en)?

laatvlieger

eerst beginnen met wat simpele kleine groepen.
Ik dacht zelf aan amfibieen en reptielen en misschien ook vissen. Als ik er geen goed beeldmateriaal van kan vinden, kan ik zelf eens in Nederland op zoek gaan, en misschien nog eigen geluidsopnamen maken. Het leek me wel een leuk project.

Ik wil geen dichotome sleutels maken, die zijn er inderdaad volop. Maar goede synoptische sleutels zoals die van easymycokey zie je zelden. Met een goede synoptische sleutel moet iedereen kunnen determineren en heb je niet dat je telkens ergens in je sleutel vastloopt omdat er een kenmerk niet aanweizg is.

Ik heb inmiddels toch de Delta software gedownload, was toch gratis. Is nog wel aardig wat werk en eigenlijk ook niet helemaal zoals ik het wil hebben, maar ik kon niks beters vinden, dus denk dat ik het hiermee moet doen. Hoewel ik vermoed dat er met de database van waarneming.nl ook vrij snel wat moois gemaakt moet kunnen worden.

Anyway, ik ga me de komende weken een beetje inlezen en als ik nog zin heb, probeer ik eens een sleuteltje in elkaar te zetten.

Wie interesse heeft neem vooral eens contact met me op, hoe meer zielen hoe meer vreugd.


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marcel123

#3
CiteerAnyway, ik ga me de komende weken een beetje inlezen en als ik nog zin heb, probeer ik eens een sleuteltje in elkaar te zetten.
Je gaat nu verder met Delta?

Ken je ook  
CiteereFlora is an expert system shell (in Dutch) that helps you identify which species of plant you are dealing with. With eFlora you can access different databases (e.g. the one with 950 Dutch species) or create your own!

eFlora comes with a database containing 950 wild flowers, which are present in the Netherlands. The database includes the scientific, dutch, english and frisian names of each species. Also included are pictures of more than 120 species.

Download eFlora eFlora.zip (>6Mb)

Jammer dat de veldbiologische softwarepagina;s van Marco Bleeker niet meer op het net staan. Misschien zijn ze nog te achterhalen met een WAYBACK-machine...
Die had toen wel 100 bezoekers per dag....

laatvlieger



Ja ik ben nu maar even verder gegaan met Delta. Heb net vandaag mijn eerste sleuteltje getest. Gewoon simpel ding met 3 kenmerken en 5 taxa. Werkt best aardig. Jammer dat de Delta Intkey er niet zo mooi uitziet en dat het best wel gedoe is om al die kenmerken juist in te voeren. Maar het is pas mijn eerste sleuteltje dus wie weet wat er allemaal nog mogelijk is.

Ik zal van de week ook eens naar eFlora kijken. Heb er nu even snel naar gezocht maar kon er niet veel over vinden. Evenals Marco Bleeker overigens... al zijn pagina´s zijn volgens mij verlopen.

Ik probeer eerst maar eens een sleutel over reptielen en amfibieen in Nederland in elkaar te zetten. Zo simpel mogelijk, met zoveel mogelijk illustraties en geluiden.

Dus als iemand nog digitale foto´s van amfibieen/ reptielen of geluidsopnamen heeft liggen??    
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/