Sylvia grasmus, Corsica

Gestart door Stan., december 17, 2018, 13:53:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stan.

Hoi, deze grasmus gezien op 23 oktober in Corsica. Hij lijkt aan de rechterzijde van zijn kop een baardstreep te hebben maar een de linkerkant niet.. Als iemand me verder kan helpen, heel graag!

It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/165699209
Sylvia spec. observed at 2018-10-23 France - Corse - Corte

Foto's:
https://observation.org/fotonew/4/19249954.jpg
https://observation.org/fotonew/5/19249955.jpg
https://observation.org/fotonew/6/19249956.jpg
https://observation.org/fotonew/7/19249957.jpg
thanks in advance Stan v. Remmerden
Groeten,
Stan van Remmerden

lukasverboom

Gouden tip: Selecteer bij het opstellen van je bericht de link die eindigt op .jpg en klik op het -symbooltje (onder de ). Dan worden de foto's in je bericht zichtbaar!

De determinatie laat ik aan anderen over :)








Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

frankneijts

Lijkt me een prima Baardgrasmus Stan maar vermoedelijk een (ouder) wijfje, zie ook de de bleke oogring. Oude wijfjes kunnen op mannetjes gaan lijken maar bijv. de baardstrepen zijn dan minder duidelijk omdat de keel minder (beetje vlekkerig) rood is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Excuus Stan, Fred Visscher en Nils van Duivendijk tipten me om nog eens goed naar de vogel te kijken en zo bemerkte ik mn vergissing: het betreft hier een wijfje (of onv.) Brilgrasmus. Die kunnen veel op wijfje/onv Baardgrasmus lijken maar o.a. de 2-delige (ipv 1-delige) oogring, de gele ipv donkerbruine pootjes en de heel korte hpp (Bril- is geen trekker zoals Baardgrasmus) zijn goede verschilpunten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#4
Hoe kunnen we hier een Provençaalse grasmus uitsluiten?
De korte vleugels en pootkleur passen daar ook op.
Ik vind de staart lang ogen.
De onderzijde is nogal donker, inclusief de keel.
Op de eerste foto lijkt behalve wat wit rond t oog ook iets van een rode oogrand zichtbaar.

frankneijts

Die kleine grasmusjes zijn in onvolwassen kleed allemaal lastig natuurlijk, zeker omdat ze meestal ook niet makkelijk te observeren zijn in de maquis. Ook op deze foto's zijn niet alle kenmerken echt lekker te zien of te beoordelen maar als je goed kijkt naar foto 1 zie je toch de duidelijke bruinachtige zomen aan de tertials en iets van een lichtbruin vleugelpanel op de armpennen. Dat ontbreekt natuurlijk bij 1e winter Provencaalse terwijl die ook wat uniformer en donkerder is en een nog iets langere staart heeft.
Verder zou ik vooral ook veel aandacht besteden aan de geluiden: roepjes van Provencaalse, Bril en Baard zijn duidelijk verschillend en kunnen enorm helpen bij de ID (en ontdekking sowieso), al heb je daar op deze plek nu niet veel aan natuurlijk.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op december 18, 2018, 13:35:02 PM
Die kleine grasmusjes zijn in onvolwassen kleed allemaal lastig natuurlijk, zeker omdat ze meestal ook niet makkelijk te observeren zijn in de maquis. Ook op deze foto's zijn niet alle kenmerken echt lekker te zien of te beoordelen maar als je goed kijkt naar foto 1 zie je toch de duidelijke bruinachtige zomen aan de tertials en iets van een lichtbruin vleugelpanel op de armpennen. Dat ontbreekt natuurlijk bij 1e winter Provencaalse terwijl die ook wat uniformer en donkerder is en een nog iets langere staart heeft.
Verder zou ik vooral ook veel aandacht besteden aan de geluiden: roepjes van Provencaalse, Bril en Baard zijn duidelijk verschillend en kunnen enorm helpen bij de ID (en ontdekking sowieso), al heb je daar op deze plek nu niet veel aan natuurlijk.. B)

Lastig en roepjes kan ik natuurlijk alleen maar beamen. Verhoudingen zijn denk ik niet helemaal lekker voor provencaal en je zult wel gelijk hebben. Ik vind t een lastig geval zo in de schaduw.

Stan.

Ik ook!
Heel erg bedankt voor de uitleg! Ik ga proberen de roepjes te leren voor de volgende keer dat ik weer naar zuid-europa ga. Met de nadruk op proberen want zang leren lukt vaak nog wel, maar qua roepjes lijk ik auditief gehandicapt.
Groeten,
Stan van Remmerden

frankneijts

#8
Nils van Duivendijk lijkt het inmiddels ook meer een Provencaalse al kan ik me niet helemaal vinden in zijn redenatie. Misschien heb je nog meer foto's Stan?

(Inmiddels is duidelijk dat Nils vanaf het begin aan Provencaalse dacht en het 'tussenstapje' naar Brilgrasmus dus niet heeft overwogen. E.e.a. berust dus op een misverstand en daarvoor excuses!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stan.

Ik heb helaas niet meer foto's, ik had de foto's wel wat opgelicht in photoshop, ik voeg nu de onbewerkte versies bij, misschien dat dat nog helpt.




Groeten,
Stan van Remmerden

frankneijts

Het oogringetje op foto 1 laat nu wat duidelijker iets roods erin zien en dat is niet goed voor Brilgrasmus en maakt Provencaalse aannemelijker. I.t.t. wat ik dacht kan die laatste soort ook een bruin vleugelpanel hebben (ook nu wat duidelijker op foto 1) en past de gele pootkleur nog beter op Provencaalse dan op Brilgrasmus. Voor een Brilgrasmus zou feitelijk ook de keel duidelijker wit en scherper afgesneden moeten zijn (vergelijk gewone Grasmus bijv.). Al met al lijkt me een ID als Provencaalse daarom wel OK Stan. Jij bedankt voor de 'input', Johan voor zin kritische vragen en Nils voor zijn deskundige commentaar.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Ik zal de volgende keer nog wat meer doorzetten...  O0

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op december 21, 2018, 22:06:04 PM
Ik zal de volgende keer nog wat meer doorzetten...  O0

Altijd doen Johan, maakt de discussie levendiger.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'