Aangezien ik geboren en getogen Groesbeker ben, en sinds 2007 flink aan het kijken ben naar libellen in eigen regio, kan ik hier wel wat over vertellen.
In mei heb ik o.a. Tengere grasjuffer, Weidebeek, Vuurjuffer en Platbuik en Gewone oeverlibel gezien. De Bruine winterjuffer heb ik half april langs de Leigraaf gezien en de Tengere grasjuffer is ook al vanaf april te zien, zowel langs de Leigraaf als rond de Bruuk. Deze soort is vrijwel bij elk plasje aanwezig, vaak in redelijk grote tot grote aantallen (hoewel die grote aantallen vaak pas later komen, juli-augustus). Verder kreeg ik van iemand te horen dat bij de Leigraaf ook de Bandheidelibel leeft (daar ga ik dit jaar zelf ook naar op zoek).
Vanaf begin juni komen er ook andere soorten bij: blauwe breedscheenjuffer (Leigraaf), kleine roodoog, zwervende heidelibel en - pantserjuffer. Ook heb ik in die maand een paartje van Plasrombout waargenomen in de Bruuk.
De leukste waarneming is voor mij nog altijd de Zuidelijke oeverlibel begin augustus bij een van de nieuw gegraven plasjes. Het ging hier zeer waarschijnlijk wel om een zwerver.
Al met al telde ik vorig jaar in Groesbeek 29 soorten libellen/juffers, waaronder ook alle pantsers en de meeste heidelibellen. De kerngebieden zijn de
Bruuk en het weilanden/zandpaden/beekjes-gebied De Horst, met de nieuw gegraven plasjes en de beekjes de
Leigraaf en de
Groesbeek. De echte piek komt helaas pas in juli, dus in mei kan het nog een mager resultaat geven. Veel succes in ieder geval met het kamp!