Hoofdmenu

Welke micro?

Gestart door vogelpietje, december 13, 2018, 19:55:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

vogelpietje


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/165581291
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. gezien op 2018-12-12 Rotterdam - Delfshaven
Foto's:








bij voorbaat dank Piet Gravestein

Marion5

Hallo Piet,

Het is een lichtmot, maar welke het is durf ik zo niet te zeggen.
http://www.microvlinders.nl/soorten/thumbnail_index.php?familie=Pyralidae&type=lijst

Misschien komt er nog een kenner langs. Was hij trouwens binnen of buiten aangetroffen?
Dat kan soms ook verschil maken.

Groetjes,
Marion

vogelpietje

De app kwam met Eikenlichtmot. Het was in dit geval binnen.

Marion5

Het lijkt me geen Eikenlichtmot. Maar voer hem als onzeker in, dan zit je al in de juiste groep en
wordt hij nog beoordeeld.
Als je een beestje binnenshuis aantreft, dan kun je dat aangeven bij het invoeren (bij Methode:-- binnenshuis aanvinken)
Het stadium mag je bij deze waarneming invullen als imago.
Zulke dingen zijn belangrijk, omdat sommige soorten alleen als rups, cocon of als ei de winter doorkomen.

Groetjes,
Marion

Daniël_Muilwijk

Ik zie er ook iets van een Kraagvleugelmot in, al lijkt dat ook niet helemaal te kloppen.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

boleto

Als ik de foto wat lichter maak, lijkt hij vooral op de vijgenmot (Cadra figulilella).
Groet,
Leo Bot

vogelpietje

Allen dank voor de reacties. De kleur op de foto's klopt wel met de werkelijkheid, met andere woorden, hij is echt zo donker.
Gr. Piet

Elachista

Citaat van: boleto op maart 02, 2019, 17:30:21 PM
Als ik de foto wat lichter maak, lijkt hij vooral op de vijgenmot (Cadra figulilella).

Zou je daar, gezien het feit dat dit dier uit Nederland komt, niet lever een preparaat van willen maken? Ik heb een hele serie C. cautella uit een opslag ontvangen, en hoeveel de meeste zo'n mooi recht bandje hebben, zie ik ook een aantal met zo'n W-vormige band.
Groet,
Tymo