Hoofdmenu

Korhoenders

Gestart door Tim de Boer, maart 25, 2008, 19:54:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerIk begreep/zag op tvgelderland onlangs dat er 9 opgegeten zijn door Havik, en er 1 is plat gereden geloof ik.  Dus er lopen er nog 30 rond.. maar wat ze aan t doen zijn?  :angel:
Niet erg hoog verlies! Ik denk dat iedereen een veel hoger verlies had verwacht.
Nou ja, die overige 30 zijn dan wel niet door een Havik opgegeten, maar voor hen stonden er nog altijd een stuk of 20 Vossen in de rij...
Oftewel: hoe kunnen ze nu ooit weten dat er precies 9 beesten door Haviken verorberd zijn? In elk geval zegt het niets over de vraag hoeveel er nog in leven zijn.
Groet, Rinie van Reenen

frankw

#31
dat is tvgelderland.. onduidelijke en vooral involledige, slechte artikelen. :angel:

Maar ik kan me herinneren dat er 30 over waren. Hoe ze dan weten dat degene die niet meer leven door Havik zijn gepakt weet ik ook niet. Waren ze niet gezenderd ofzo?

edit: ik zie dat er idd 10 zijn gezenderd. Dus misschien hebben ze 9 plukplaatsen gevonden :whistle:

http://www.gelderlander.nl/specials/buiten...in-het-wild.ece  

A.Scherff


Ik wil komende zaterdag gaan. Wat is nu het beste tijdstip om aanwezig te zijn?


Mvg,
Andres

BWoets

CiteerIk wil komende zaterdag gaan. Wat is nu het beste tijdstip om aanwezig te zijn?


Mvg,
Andres
Net voor zonsopkomst: http://home.hccnet.nl/v.d.horn/weersverwac...nsondergang.htm
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

peter123

Nog beter is het om op een heldere ochtend  te gaan.

Groetjes Peter

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=129974

simonvb


CiteerNog beter is het om op een heldere ochtend te gaan.

Groetjes Peter

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=129974

Wat is er dus mis met a.s. zaterdag
Met vriendelijke groet,

Simon

peter123

Zaterdagochtend voorspelt WeerOnline mist. Als je foto's wilt maken zou ik nog even wachten, misschien Zondag?

http://www.weeronline.nl/nlnlaaz.htm

Groetjes Peter

michel.wissink

Ik zou me niet laten tegenhouden door mist'voorspellingen', integendeel! Misschien levert het wel de mooiste foto's op!
Wekkertje op 5 uur en gáán!

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

A.Scherff


Bedankt voor de reacties.

frankmeer

CiteerOver Korhoenders gesproken. Weet iemand of de Haviken en Vossen op de Hoge Veluwe de aldaar uitgezette vogels inmiddels al op hebben? Ik zie dat er op waarneming.nl nooit een Korhoen op de Hoge Veluwe is gemeld.
CiteerEerste resultaten Herintroductie Korhoenders positief
Bijna tien maanden na het uitzetten van de eerste korhoenders binnen Het Nationale Park De Hoge Veluwe blijken zeker vijf vogels nog in leven te zijn. De begeleidingscommissie Herintroductie Korhoenders binnen het Nationale Park De Hoge Veluwe heeft afgelopen week een voortgangsrapportage met de resultaten van de eerste uitzetactie september 2007 geproduceerd. De voortgangsrapportage is aangeboden aan het ministerie van LNV. Projectleider Bart Boers noemt de eerste resultaten positief.
De vrees van Faunabescherming dat de gefokte vogels een voor de natuur ongeschikt darmkanaal hebben, blijkt ongegrond. Een aantal vogels, met zekerheid minstens vijf, maar waarschijnlijk acht, zijn dit voorjaar nog in leven aangetroffen. In april 2008 werd een vermoedelijke baltsplaats gevonden waar twee hanen en drie hennen bij elkaar werden gezien.
Direct na de uitzetactie in september 2007 (29 vogels) was de sterfte door predatie het grootst; 11 vogels zijn dood gevonden. In die periode bleek de havik de grootste predator. De ervaringen van afgelopen jaar zullen leiden tot een iets andere uitzettactiek. Zo is er behoefte aan GPS-zenders die klein genoeg zijn om aan korhoenders te bevestigen. De huidige typen zijn te groot of hebben te weinig bereik. De vorig jaar gebruikte plakzenders geven beperkte resultaten.
De Hoge Veluwe hoopt een zichzelf in stand houdende broedpopulatie op te bouwen door het uitzetten een aantal jaren vol te houden met minimaal even veel vogels als in 2007.
Persbericht van Het Nationale Park De Hoge Veluwe, 17 juni.
http://www.sovon.nl/default.asp?id=406#krant311
Frank van der Meer

teunvankessel

Haha, Positief 5/6 van de beesten is dood!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Guus Peterse

Citeer
CiteerBijna tien maanden na het uitzetten van de eerste korhoenders binnen Het Nationale Park De Hoge Veluwe blijken zeker vijf vogels nog in leven te zijn.
Hoezo positief?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Nou ja, op zich is het geen slechte score. Gepaard gaande met blijvend uitzetten heb je toch een populatie Korhoenders. En dat is waar deze mensen op doelen.

Jos Welbedacht

Belachelijk! Dit bewijst meteen dat er gestopt moet worden met dergelijke acties. Ik vind het ook zeer ongepast om dergelijke resultaten positief te noemen, de beesten gaan allemaal dood omdat ze hier niet kunnen leven; positief?
Misschien is het inderdaad een idee de vogels te zenderen zodat we kunnen zien waar ze door Haviken gevangen worden. Heel nuttig...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

CiteerNou ja, op zich is het geen slechte score. Gepaard gaande met blijvend uitzetten heb je toch een populatie Korhoenders. En dat is waar deze mensen op doelen.
Sterfte van 100% gepaard aan jaarlijkse uitzetting levert ook een jaarlijkse populatie. Vooral kort na uitzetting zal die nog een aardige omvang hebben ook.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Leon Olsthoorn

De boodschap van het artikel is natuurlijk dat er zéker 5 in leven zijn, mogelijk dus meer. En als de resultaten beter zijn dan je had verwacht mag je dat positief noemen. Blijkbaar gingen ze er dus vanuit dat er na 10 maanden minder dan 5 dieren zeker nog in leven zouden zijn.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Ben Wielstra

CiteerSterfte van 100% gepaard aan jaarlijkse uitzetting levert ook een jaarlijkse populatie. Vooral kort na uitzetting zal die nog een aardige omvang hebben ook.

En het (ramp)toerisme zal bloeien! ;)

Ik hoop dat er een zwik studenten op het project gezet zijn om het te volgen. Met rigoreuze 'natuurbeschermingsmaatregelen' als deze, of bijvoorbeeld het uitdunnen van de Grauwe Ganzenpopulatie op Texel, is het zeer belangrijk om te weten hoe het allemaal verloopt en in welke mate het effectief is. Dit om te leren van eventuele fouten en het in het vervolg beter te doen.

Toine

Ik vind het een waardeloos project, die Korhoenders gaan telkens dood. Laat eerst maar eens de eerste resultaten zien van nakweek in het wild.

Guus Peterse

CiteerDe boodschap van het artikel is natuurlijk dat er zéker 5 in leven zijn, mogelijk dus meer. En als de resultaten beter zijn dan je had verwacht mag je dat positief noemen. Blijkbaar gingen ze er dus vanuit dat er na 10 maanden minder dan 5 dieren zeker nog in leven zouden zijn.
'Een aantal vogels, met zekerheid minstens vijf, maar waarschijnlijk acht, zijn dit voorjaar nog in leven aangetroffen', aldus het persbericht. 8 van de 29 is nog altijd te laag voor een levensvatbare populatie, lijkt mij. En dat is waar het wat mij betreft om gaat, niet om de vraag of ze nog minder hadden verwacht.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Het is niet duidelijk hoe de verwachtingen waren. Blijkbaar zijn ze in ieder geval blij dat de beesten het tien maanden kunnen uithouden. Het slagen van het project kan je dit natuurlijk niet noemenl. Alleen als ze allemaal dood blijven gaan zou je op korte termijn een uitspraak over de mate van succes kunnen doen.

Inderdaad, gaan ze zich ook wel voortplanten? Wat als er een strenge winter komt? Laten we het op de voet blijven volgen! Ik vraag me trouwens af of ze echt zelf in hun voedsel moeten voorzien.

Deze beesten zouden bij de Nederlandse natuur moeten gaan horen, dus dat het zielig is dat ze dood gaan is meer een losstaande discussie. De natuur is gemeen!

teunvankessel

En de Havikken hebben geluk!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

wimtegels

Het laatste nieuws van de minister. Er zijn dit jaar 6 kuikens geboren. Er worden nog meer korhoenders uitgezet. Meer nieuws  hierover via onderstaande link:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=30364
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

snwja3

CiteerEr zijn dit jaar 6 kuikens geboren.
Zoals ik dat lees is dat in de plaatselijke kwekerij (=foklokatie) en niet in het wild.
En omdat het er zo weinig zijn moeten we nog meer importeren om deze uit te kunnen zetten en enig resultaat te verkrijgen.
Of begrijp ik het verkeerd?
Wietze Janse

wimtegels

Dat lijkt in ieder geval het stadpunt van het ministerie te zijn.

Wat mij overigens meer boeit als het aantal geboren kuikens is de vraag wat er nu nog over is.

Verder lijkt me een vegelijking van de reprductie van de restpopulatie inheemsen en de uitgezette c.q. dieren in de kwekerij wel boeiend.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels


frankw

Gisteren is er een Korhoen gezien bij Papendal Arnhem. Ik vraag mij af waar die dan vandaan komt. Van die uitzetting of toch van die ontsnapte beesten in het Deelerwoud(?)