Groot schildmos?

Gestart door waterland01, april 02, 2008, 13:06:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

waterland01

Een schildmos waar we ook op het mosforum van de BLWG niet echt uit kwamen. Meest waarschijnlijk: Hypotrachyna revoluta (Gebogen schildmos) of Parmotrema chinense (Groot schildmos). C reactie was negatief, dus dan zou je aan Groot schildmos denken. Groeide op verweerd hout in Lelystad.
Henk Timmerman

Corryabbink

#1
Henk,
Dan zou je dus een K geel reactie moeten krijgen. Heb je dat al geprobeerd?
Groot schildmos was/is wel sterk in opmars maar ik kan nergens vinden dat die op verweerd hout zou zitten. Niets is echter onmogelijk.

Evenals jij denk ik het meest aan Gebogen schildmos en vind het vreemd dat je C negatief krijgt. Het voorstel van Laurens(Gewoon schorsmos)is zo vreemd nog niet als ik de foto inzoom.......

Heb je KC al geprobeerd?

Wanneer ik ergens niet uit kan komen probeer ik alle reagenten en vaak leidt dat wel tot de goede soort.
De meeste sleutels werken trouwens op het testen met reageermiddelen om ergens te komen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

waterland01

Met K ben ik nog niet in de weer geweest. Dat schaf ik binnenkort aan. Ik probeer overigens dat gedoe met chemicalien zoveel mogelijk te vermijden, want ik wil me door ervaring aanleren op het oog/omstandigheid (substraat, plek) soorten te onderscheiden. Alleen bij die ellende-gevallen als Lecanora chlarotera/carpinea moet je wel met middelen werken, natuurlijk. Bij schildmossen vind ik 't wat overdreven. En bij soorten op steen maak je volgens mij het korstmos dood door het met chemicalien te behandelen. :(  
Henk Timmerman

Rutger

Dit lijkt mij gewoon schorsmos, de lobben hebben een wat opgeblazen karakter. Groot schildmos heeft grote platte lobben.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!