Dood in het weiland

Gestart door figurita, december 08, 2018, 17:36:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

figurita

Deze vogel lag dood in het weiland. Een buizerd was het kadaver aan het aanvreten. Ik neem aan dat het een zwaan was, de kop en hals ontbraken. Hij had een metalen ring om met twee keer het kenmerk PY26 PY26. Ik heb hem proberen in te voeren in Griel.nl maar daar kreeg ik bij het invoeren de melding dat deze vogel vandaag al dood was gemeld en dat kon dus niet twee keer. Klinkt logisch maar hoe kom ik er nu achter welk soort dit is geweest?

Het betreft deze waarneming
https://vwgdelft.waarneming.nl/waarneming/view/165475916
onzeker Knobbelzwaan - Cygnus olor gezien op 2018-12-08 Vlaardingen - Aalkeet-Buitenpolder
Foto's:






bij voorbaat dank Ad van Benten
Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

Menno

Hier is de schuldige die je voor is geweest met invoeren  ;)
Het is inderdaad een knobbelzwaan.
Ringer heeft de gegevens nog niet in griel gezet dus meer info kan ik je niet geven.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

figurita

Met vriendelijk groet,

Ad van Benten

Oenanthe

Ik neem aan dat Menno kop en hals niet verwijderd heeft. Omdat een buizerd dat ook niet kan lijkt het er sterk op dat deze zwaan illegaal gedood is. Heeft een van jullie daar misschien aangifte van gedaan?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Dorine

Citaat van: Oenanthe op december 09, 2018, 10:51:27 AM
Ik neem aan dat Menno kop en hals niet verwijderd heeft. Omdat een buizerd dat ook niet kan lijkt het er sterk op dat deze zwaan illegaal gedood is. Heeft een van jullie daar misschien aangifte van gedaan?

Waarom sterk vermoeden van illegaal gedood? Wie doodt een zwaan, haalt de kop en hals weg en laat de rest incl pootring liggen?
Dorine van Asten
peregrines.nl

Menno

Citaat van: Oenanthe op december 09, 2018, 10:51:27 AM
Ik neem aan dat Menno kop en hals niet verwijderd heeft. Omdat een buizerd dat ook niet kan lijkt het er sterk op dat deze zwaan illegaal gedood is. Heeft een van jullie daar misschien aangifte van gedaan?

Gaat de politie een vos veroordelen dan?  ;)
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Oenanthe

Citaat van: Dorine op december 09, 2018, 12:50:25 PM
Citaat van: Oenanthe op december 09, 2018, 10:51:27 AM
Ik neem aan dat Menno kop en hals niet verwijderd heeft. Omdat een buizerd dat ook niet kan lijkt het er sterk op dat deze zwaan illegaal gedood is. Heeft een van jullie daar misschien aangifte van gedaan?

Waarom sterk vermoeden van illegaal gedood? Wie doodt een zwaan, haalt de kop en hals weg en laat de rest incl pootring liggen?
Een vos zal dat waarschijnlijk niet doen. Zwanenhaters misschien wel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

henk koffijberg

zou me niks verbazen als deze door Vogelklas Karel Schot is geringd, PY is een recente serie (ring zelf dit jaar met PT serie), misschien één van de olievogels uit de haven van Rotterdam. waarschijnlijk geringd door Mirjam van den Ouden, zijn enkele 100-den geringd.
Vossen gaan er wel vaker vandoor met de kop of een deel van de hals van kadavers, dat is het enige dat ze kunnen verslepen. een heel kadaver is gewoon te zwaar.

groet,

henk Koffijberg
Zwanenwerkgroep Flevoland

henk koffijberg

krijg net een bevestiging: is inderdaad één van de 498!!! olievogels die die door de vogelklas zijn geringd. zitten nog niet in Griel (is wel even een klusje!)