Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

"waarneming.timestamp DESC"
gevolg is : foto`s worden getoond op volgorde van de laatst gewijzigde waarneming. Dit helpt Antoine van de regen in de drup.
(en alle andere gebruikers)
Dan staat ineens de vandaag toegevoegde waarneming uit 2018 als eerste, gevolgd door de waarneming van de Lammergier die vandaag gevalideerd is, gevold door de Bieslook van donderdag die vandaag door een validator op aangeplant is gezet en daarna pas mijn gisteren ingevoerde rozenkever
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: hiskodevries op mei 31, 2021, 13:15:37 PM
"waarneming.timestamp DESC"
gevolg is : foto`s worden getoond op volgorde van de laatst gewijzigde waarneming.
Ik bedoel met waarneming.timestamp de waarnemingsdatum+tijd.
Marijn Prins

AvanderHeijden

Als ik mijn waarnemingen met foto bekijk staat er 10/10x een tijdstip van waarnemen bij: https://waarneming.nl/observation/215393829/ gisteren om 16:01. Kan toch niet zo moeilijk zijn om die tijd te gebruiken voor het ordenen van het fotooverzicht? Heb ik de tijd zelf niet ingeklopt dan haalt de site / app die tijd wel uit de foto die je uploadt. Als je tien minuten later invoert klopt de tijd van de foto altijd toch.

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 31, 2021, 07:40:47 AM
je kunt prima op soort filteren https://waarneming.nl/users/9163/alerts/?rarity=&species=19278&province=&location=

Wow hoe heb ik dat over het hoofd kunnen zien...
Nouja misschien omdat het tweede invoervak vaak voor de soortgroep is en dan ook een dropdownmenu is, terwijl een filter voor een soort dat eigenlijk nooit is...

Maar goed... blijft wel de wens staan over de sorteervolgorde van de tabel.
En bovendien dat ik veel liever zou zien dat het een vrij invoerveld zou worden, ipv naar 1 soort kunnen filteren, bijv. ook op "meeuw" kunnen filteren, om alle meeuwen te zien te krijgen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

#2404
Citaat van: hiskodevries op juni 02, 2021, 17:20:58 PM
Vanmiddag zijn, via de oude site een paar verkeerde commentaar e-mail aangemaakt. Als het goed is sinds 16:00 niet meer. Ik probeer al het commentaar naar de nieuwe site te verwijzen. Ongeacht of dat via Old. Of oudeversie of via waarneming.nl/waarneming/view wordt verstuurd.

Ingaande op dit citaat uit het bugs-topic.
Als je dan toch aan de e-mails aan het knutselen bent...

Klein wensje:
Voeg aan het gebied ook nog even de provincie toe, ervoor, erachter, voluit of tussen haakjes, aparte regel of zelfde regel maakt mij niet zo veel uit...

Ik weet dat het ook in het onderwerp staat, maar gezien het helemaal achteraan het onderwerp staat, valt het (bij mij) soms buiten beeld. Ik weet het wel zichtbaar te maken, maar het lijkt me een kleine aanpassing om het ook in de tekst te zetten, waar het eigenlijk in het kader van volledigheid ook gewoon hoort.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

jck

Dit is vast eerder besproekn maar ik kan het niet vinden...Als je een waarneming invoert, is het mogelijk om die automatische tijdstip BLIJVEND uit te schakelen?

James

Julian

Citaat van: jck op juni 12, 2021, 09:42:35 AM
Als je een waarneming invoert, is het mogelijk om die automatische tijdstip BLIJVEND uit te schakelen?

Onder het tabje 'Privacy' op https://waarneming.nl/users/own/settings/ kun je instellen dat er nooit een tijdstip wordt weergegeven bij je waarnemingen.

RutgerB

Dat is echt een Hisko-antwoord  ;D

Ik heb zelf ook een wens.

Bij het ingeven van een soortnaam wil ik het gesorteerd zien op zeldzaamheid (algemeen eerst) en soort / multisoort / ondersoort / variatie (in die volgorde).

jck

Het vakje " Toon tijd bij mijn waarneming" is al tijden niet aangevinkt maar de tijd blijft verschijnen als ik iets invoer. Moest gisteren meerdere waarnemingen handmatig verbeteren.

James

Julian

Dat lijkt mij dan een bug (deze is moeilijker in het Hiskoos want ik weet nog niet goed waar de grens tussen wens en bug ligt.  ;D).

SlechtValk

Citaat van: jck op juni 12, 2021, 11:46:58 AM
Het vakje " Toon tijd bij mijn waarneming" is al tijden niet aangevinkt maar de tijd blijft verschijnen als ik iets invoer. Moest gisteren meerdere waarnemingen handmatig verbeteren.

Heb je een voorbeeld? Link? volgens mij betekent deze optie namelijk dat de tijd niet weergegeven wordt aan andere gebruikers, niet dat de tijd niet opgeslagen wordt...
Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "verbeteren".. bedoel je de tijd verwijderen?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Citaat van: Julian op juni 12, 2021, 12:40:27 PM
Dat lijkt mij dan een bug (deze is moeilijker in het Hiskoos want ik weet nog niet goed waar de grens tussen wens en bug ligt.  ;D).
dit is ook een bug sinds de start van de nieuwe site.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jck

@Stefan - ja, een enkele keer vergeet ik om de tijd te verwijderen voordat ik mijn waarneming opsla en dan moet ik de waarneming weer openen en de tijd verwijderen.

@Hisko - heb je geen digitale DDT voor dit soort bugs?

James

Tom Damm

Het taxon op https://waarneming.nl/taxa/11466/ wordt hier en op lagere niveaus (https://waarneming.nl/taxa/12329/) met de Engelse naam aangeduid. Daar zou gewoon "Psocoptera" moeten staan.

Groet, Tom
Groet, Tom

nielseimers

#2414
Citaat van: Rob Koelman op oktober 02, 2019, 20:07:28 PM
ER IS AL HEEL ERG VAAK GEVRAAGD OM DE FUNCTIE ('Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie') TOE TE VOEGEN BIJ DE WAARNEMINGEN OP DE NIEUWE SITE.

TOT OP HEDEN IS DEZE ECHTER NIET TOEGEVOEGD! HIER WORDT IK ECHT ONGELOFELIJK CHAGRIJNIG VAN. DEZE FUNCTIE IS EEN VAN DE BETERE 'OUDE FUNCTIES'.

WAAROM IS DEZE NOG ALTIJD NIET AANWEZIG OP DE NIEUWE SITE?

Citaat van: hiskodevries op oktober 02, 2019, 21:25:08 PM
Die functie zit al een week of drie in de pijplijn.

Ik zou deze functie ook heel erg graag terug willen zien op de nieuwe website. De huidige functie "E-mail waarnemer" is m.i. niet hetzelfde. De waarnemer krijgt een mailtje, maar het is helemaal niet duidelijk dat ze hierop kunnen reageren. De afzender is immers no-reply@waarneming.nl. Blijkbaar kan je daar wel op reageren, maar dat is niet duidelijk. Ook krijgen de validatoren geen melding van deze gerapporteerde waarnemingen.

Het is m.i. van onschatbare waarde dat waarnemers actief bij kunnen dragen aan het opsporen van foutieve determinaties/validaties/locaties/datums, etc. Niet alleen dragen zij op deze manier bij aan de kwaliteit van de database, maar op deze manier wordt ook werk ontnomen van de validatoren.

Ik wil waarnemers opsporen om deze functie vaker te gaan gebruiken, maar op de nieuwe website is deze functie nog steeds niet aanwezig. Is hier een reden voor? Ik zou deze graag terug willen zien.

hiskodevries

Niels, het staat op een lange lijst welke valt onder 'communicatie centrum'
waarin de communicatie tussen validatoren en waarnemers en waarnemers onderling wordt geregeld buiten email om.

Ja het verzenden van een bericht vanuit de site naar een waarnemer kan alleen met een emailadres wat is gekoppeld aan de verzendende site anders wordt deze als spam gezien.
Vandaar dat je reply to all moet doen. Geen ideale situatie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#2416
Ik zou ook  gewoon kiezen voor zoeken wat je invoert..en bovendien werken de apps toch ook zo. Lijkt me erg onhandig om de apps weer anders te laten werken dan de website.
Bij die andere website interpreteren ze ook wat je intyped met als gevolg dat ik nu continu aan het denken ben "Wat denkt die zoekmachine wat ik denk" ipv dat ie gewoon zoekt wat ik typ.

Citaat van: marijn op mei 18, 2021, 13:09:55 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 18, 2021, 12:05:39 PM
nu wil ik niet weer een discussie starten, maar weet je dat zeker ?
zelf maak ik best wel vaak gebruik van de trailing spatie. b.v. om deelgebieden te lijsten
Maar de oude site klikt ook al een stuk sneller dat de nieuwe, dus alle reden om het overal anders te doen. ..Lekker..

Ik zou ook  gewoon kiezen voor zoeken wat je invoert..en bovendien werken de apps toch ook zo. Lijkt me erg onhandig om de apps weer anders te laten werken dan de website.
Bij die andere website interpreteren ze ook wat je intyped met als gevolg dat ik nu continu aan het denken ben "Wat denkt die zoekmachine wat ik denk" ipv dat ie gewoon zoekt wat ik typ.

lukasverboom

#2417
Ik zou graag willen dat we voor groepen die groter zijn dan een soort (een genus, familie, of hoger) een pagina krijgen waar vandaan je naar de soorten kunt klikken. De Zweden hebben dat erg mooi opgelost:
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/splachnum-1004719

Op die site kun je makkelijk vinden welke soorten in een groep vaak gezien worden, waar een groep gezocht kan worden, de pagina van de genera en families worden gebruikt om sleutels en beschrijvingen te plaatsen. Dat overzicht mist op waarneming.nl nog een beetje, vind ik.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marijn

Citaat van: Andre321 op juli 02, 2021, 14:23:49 PM
Ik zou ook  gewoon kiezen voor zoeken wat je invoert..en bovendien werken de apps toch ook zo. Lijkt me erg onhandig om de apps weer anders te laten werken dan de website.
Bij die andere website interpreteren ze ook wat je intyped met als gevolg dat ik nu continu aan het denken ben "Wat denkt die zoekmachine wat ik denk" ipv dat ie gewoon zoekt wat ik typ.

Citaat van: marijn op mei 18, 2021, 13:09:55 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 18, 2021, 12:05:39 PM
nu wil ik niet weer een discussie starten, maar weet je dat zeker ?
zelf maak ik best wel vaak gebruik van de trailing spatie. b.v. om deelgebieden te lijsten
Maar de oude site klikt ook al een stuk sneller dat de nieuwe, dus alle reden om het overal anders te doen. ..Lekker..

Ik zou ook  gewoon kiezen voor zoeken wat je invoert..en bovendien werken de apps toch ook zo. Lijkt me erg onhandig om de apps weer anders te laten werken dan de website.
Bij die andere website interpreteren ze ook wat je intyped met als gevolg dat ik nu continu aan het denken ben "Wat denkt die zoekmachine wat ik denk" ipv dat ie gewoon zoekt wat ik typ.
André, je citeert mij, maar dat klopt niet, want ik zie geen tekst van mezelf terug.
Marijn Prins


lukasverboom

Op de oude site kun je een hele pagina waarnemingen selecteren om te kopiëren, op de nieuwe site kan dat nog niet. Die functie gebruik ik en de mensen met wie ik op pad ga veel. Kan die ook op de nieuwe site beschikbaar gemaakt worden?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Daandrukker

Is het niet fijner op de huidige manier dat je niet met pagina's hoeft te werken en gewoon waarnemingen van een hele dag kan kopiëren in één keer? Ik ben wel benieuwd in welke situatie jouw voorstel handiger is.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

hiskodevries

Citaat van: Daandrukker op juli 12, 2021, 12:19:47 PM
Is het niet fijner op de huidige manier dat je niet met pagina's hoeft te werken en gewoon waarnemingen van een hele dag kan kopiëren in één keer? Ik ben wel benieuwd in welke situatie jouw voorstel handiger is.
Daan ik denk dat Lucas die optie over het hoofd ziet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lukasverboom

Citaat van: hiskodevries op juli 12, 2021, 12:43:10 PM
Citaat van: Daandrukker op juli 12, 2021, 12:19:47 PM
Is het niet fijner op de huidige manier dat je niet met pagina's hoeft te werken en gewoon waarnemingen van een hele dag kan kopiëren in één keer? Ik ben wel benieuwd in welke situatie jouw voorstel handiger is.
Daan ik denk dat Lucas die optie over het hoofd ziet

Ah! Gevonden!  :rolleye:
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

lukasverboom

Nog wel iets anders: In veel databases is het gewoonte om GPS-coördinaten met 5 decimalen weer te geven, dat is een nauwkeurigheid van ongeveer een meter. Op Waarneming.nl en Observation.org hebben de GPS-coördinaten 4 decimalen (dus ongeveer 11 meter). Als je de precieze coördinaten van bijvoorbeeld een plant hebt is dat eigenlijk net niet nauwkeurig genoeg. Zijn die vier decimalen een bewuste keuze, en zo niet, kunnen het er vijf worden?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marcel234

Citeer52,11209106   5,200177193
Ik denk dat de database  tot minimaal 9 decimalen gaat[/font]

hiskodevries

in de database wordt de lokatie als een geometry (POINT) opgeslagen en bij weergave gesplitst in lat en lon.
Citeerdouble-precision floating point integers, which can reliably represent 15 significant digits.

voorbeeld geometry: 0101000020E6100000DF2C2D3C92971240EC5B18AF9A324A40
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

TvdB

#2427
Bij nachtvlinderwaarnemingen kan ik (sinds kort?) bij 'Methode' de LED-emmer invoeren. Bij de wants, kever, cicade, bladluis, etc. die vanochtend in mijn LED-emmer zaten, kan dat echter (nog) niet, daar moet ik voor lichtval kiezen. Kan dat worden aangepast?

Punt is ook dat als ik voor 'Onthoud opties hieronder voor volgende waarneming' kies, de 'Methode' bij de nachtvlinder die ik na de wants/kever/cicade/etc. invoer, op 'lichtval' blijft staan en ik dat dan weer handmatig moet aanpassen naar LED-emmer.

Alvast dank!

mdumdumdu

Citaat van: Daandrukker op juli 12, 2021, 12:19:47 PM
Is het niet fijner op de huidige manier dat je niet met pagina's hoeft te werken en gewoon waarnemingen van een hele dag kan kopiëren in één keer? Ik ben wel benieuwd in welke situatie jouw voorstel handiger is.

In het verlengde van bovenstaande. Als je vervolgens alle waarnemingen hebt gekopieerd en degene waarvan je gekopieerd hebt, of een admin wijzigt deze waarneming zou het dan ook mogelijk zijn om deze wijziging ook in de gekopieerde waarneming aan te brengen?

Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

SlechtValk

Citaat van: mdumdumdu op juli 31, 2021, 14:06:59 PM
In het verlengde van bovenstaande. Als je vervolgens alle waarnemingen hebt gekopieerd en degene waarvan je gekopieerd hebt, of een admin wijzigt deze waarneming zou het dan ook mogelijk zijn om deze wijziging ook in de gekopieerde waarneming aan te brengen?

Dit is een punt dat al vaker aan de orde is geweest.
Mijns inziens zou dit een heel goed idee zijn, met in het verlengde, bewijs van de ene waarneming mag ook voor de ander gelden... ik zou bijna zeggen, één waarneming die gekoppeld kan worden aan meerdere waarnemers...

Maar dit zou een wijziging in de structuur vereisen... op dit moment worden kopieën voor meer dan alleen "ik was hier bij" gebruikt... ook voor het overnemen van locatie, en dergelijke. Dit maakt het op dit moment onmogelijk om deze "koppeling" te maken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.