Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Coen, ik ga helemaal met je mee, maar was het probleem op de oude dat je daar dan nauwelijks meer uit kwam ?
ik bedoel dat je dan behoorlijk wat moeite moest doen om de waarnemingen van anderen weer te zien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

Mijn toetsenbord heet daar een heeeeel speciale knop voor: BackSpace.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Coen van Tuijl

Citaat van: hiskodevries op april 01, 2021, 09:24:51 AM
Coen, ik ga helemaal met je mee, maar was het probleem op de oude dat je daar dan nauwelijks meer uit kwam ?
ik bedoel dat je dan behoorlijk wat moeite moest doen om de waarnemingen van anderen weer te zien.

Nee dat zie ik zeker niet als een probleem. Ik zou die functie toch wel weer graag zien hoor. was een erg gemakkelijk functie om even snel je eigen waarnemingen terug te zoeken. Volgens mij is het de bedoeling geweest met de nieuwe versie het eea gemakkelijker te vinden en dat minder klikken nodig zouden zijn. Het terugbrengen van deze functie valt daar helemaal in.

Nu ik toch bezig ben:

Waarom is er niet een link naar het forum op de homepage van de nieuwe versie? ik vind het steeds maar een kreng om het forum te vinden. Nu doe ik dat via de oude versie homepage van wn.nl als ik ingelogd ben.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Robertmeer

Citaat van: Coen van Tuijl op april 01, 2021, 07:27:30 AM
Ik kijk regelmatig naar wat er is gevonden in een bepaald gebied (bijv. Gemeente). Als er dan een zeearend gezien is, is het interessant om direct alle waarnemingen van die soort in dat gebied te zien. Voorheen kon je dan op de soort (hyperlink) likken en kon je alle waarnemingen van die soort in dat gebied zien. Nu is dat anders en zie je ineens alle waarnemingen van die soort in heel nederland. Nu moet je dus eerst gaan zoeken naar zn soort in de soortenlijst van dat gebied, en pas dan lukt dit.

Hetzelfde geldt voor je eigen lijst met waarnemingen. Mocht je bijv een zeearend hebben ingevoerd en dan op de soort willen klikken om je waarnemingen van zeearend te zien. Bijv om te zien wanneer je als laatst zeearend ingevoerd hebt. Dan kan dit ook niet maar krijg je alle waarnemingen van zeearend van dir dag/week in Nederland.

Zou fijn zijn als deze functie terug komt.
Ik vind de huidige gang van zaken op de nieuwe website juist wel logisch, iig logischer dan op de oude site. Ik heb het altijd raar gevonden dat je bij de waarnemingen in datzelfde gebied uit kwam ipv de waarnemingen in heel Nederland, en heb daar vroeger juist lang aan moeten wennen. Bovendien kun je op de nieuwe site heel makkelijk alle waarnemingen van de zeearend in een bepaald gebied vinden door in het waarnemingenscherm (bv hier) de soortnaam in te typen in 'Selecteer een soort'. Dat gaat bij mij i.i.g. sneller dan via 'Soorten gezien'.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

hiskodevries

CiteerWaarom is er niet een link naar het forum op de homepage van de nieuwe versie? ik vind het steeds maar een kreng om het forum te vinden. Nu doe ik dat via de oude versie homepage van wn.nl als ik ingelogd ben.
community->forum
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hfw62

De nieuwe site van waarneming.nl werkt al geweldig goed. Maar ik bemerk dat ik alleen bij een aantal zaken nog wel teruggrijp op de oude site van waarneming.nl. Dat is vooral als ik voor mijzelf een gebied aanmaak. Dat kaartje komt wat onduidelijk over in de nieuwe site, dus maak ik het gebied aan in de oude site.
Verder gebruik ik de oude site als ik mijn laatst ingevoerde waarneming terug wil zoeken. Dan kan ik 'nieuwste' of 'datum' ingeven. Dat 'nieuwste' gebruik ik dan ook nogal vaak. Kan dat ook in het nieuwe systeem geïmplementeerd worden? Het zoeksysteem werkt al fantastisch!
Alvast hartelijk bedankt,
Heleen Wessels  ;)

j.simons

verborgen soorten

bepaalde soorten worden verborgen, en terecht.
soms worden soorten alleen in bepaalde gebieden verborgen.

is het inzichtelijk op welke soorten dat van toepassing is?
zo niet of kan dat bijvoorbeeld bij de soortomschrijving getoond worden.

het is niet erg dat een soort in gebieden verborgen wordt maar als je het vermoeden hebt of via andere bronnen verneemt dat de soort er wordt waargenomen, dan is het nu onduidelijk of een soort i het gebied verborgen wordt of dat deze door niemand wordt waargenomen.

Groeten Joost


SlechtValk

Citaat van: j.simons op april 05, 2021, 17:24:55 PM
is het inzichtelijk op welke soorten dat van toepassing is?
zo niet of kan dat bijvoorbeeld bij de soortomschrijving getoond worden.

Ik snap je wens, maar dat gaat in veel gevallen natuurlijk de functie van de vervaging voorbij...
Ik noem maar wat... dat Visarend in de Biesbosch aan nestindicerend gedrag doet... en daarom verborgen wordt... wanneer dat op de pagina van deze soort vermeld wordt, maakt dat alleen maar meer dat mensen denken, oh daar moet ik dus zijn... wat natuurlijk de vervaging meteen zinloos maakt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Joost, dat lijkt mij ook een slecht idee. Die visarend dat weet iedereen wel, maar we hebben ook rijen minder ikonische soorten op embargo staan die zeer gewild zijn bij fotografen en verzamelaars.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

ik begrijp ook de bezwaren om het gedetailleerd kenbaar te maken.
Inderdaad de visarend in de Biesbosch is een bekende. dus daarvan kan je inschatten dat de soort wel ingevoerd worden binnen het gebied maar dat die waarnemingen niet in de lijstjes voorkomen.
Zo is nu ook terug te vinden dat er meer dan een kleine 30 visarend waarnemingen zijn op een dag in april, dus dat er verborgen wordt of door gebruiker onder embargo gezet is, is daarmee al te achterhalen.

Ik weet niet op welk niveau het verbergen per soort ingesteld wordt dus hoe gedetailleerd de mogelijke informatie is.
de details zijn niet eens zo belangrijk maar simpel het feit dat het systeem niet alle waarnemingen van een soort toont zou wel wenselijk zijn.

m.i. zou het ook voldoende zijn als aangegeven staat dat bijvoorbeeld visarend in noord-brabant voor enkele gebieden verborgen wordt.
Of dat voor de soort verborgen gebieden staan ingesteld als minimale indicatie.

Dan kan een gebruiker in ieder geval zien, dat als hij/zij een soort ziet en denk de enige of eerste in de regio te zijn dat, dat dan niet van toepassing is/hoeft te zijn.

Ik zie het als een wens met de nodige voorzichtigheid.

groeten Joost

Pieter Cox

Liken van foto's (zonder deze via het camera-icoontje te moeten openen)
Het liken van foto's is volgens mij van begin 2020 terug mogelijk.
Het is zeker niet de belangrijkste functie van w.nl/w.be/observado, maar zeker een leuke toegevoegde waarde, aangezien je makkelijk kan terugkijken naar de leukste foto's.
Liken van foto's is (volgens mij) momenteel enkel mogelijk door de foto eerst volledig te openen (door op het camera-pictogram te klikken).
Misschien is deze vraag als eens gekomen (maar kan het niet direct terugvinden), maar is het een optie om deze 'like-functie' (hartje) toe te voegen bij de specificaties onderaan de foto als je de foto op de 'gewone' manier open klikt?
Volgens mij zal er meer 'geliked' worden als het via deze manier mogelijk is.

Groet,
Pieter

hiskodevries

Klopt, maar dan hangt af van een aantal server aanpassingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kevin Hollmann

Ik zou graag een functie meld aan beheerder zien bij elke waarneming. Zeker als het gaat omwille van een soort beschermen door de toenemende Corona bezoekers.

hiskodevries

daarvoor staat altijd de info@waarneming.nl tot je beschikking, te vinden onder elke pagina onder het kopje 'Contact'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Wens.

Op de pagina "Zoek een gebruiker" kom ik geregeld lege accounts tegen. Accounts met 0 waarnemingen...

Ik zou graag in dit zoekresultaat al enige indicatie hebben van de "activiteit" van een account... Kan hier een kolom aan toegevoegd worden, waaruit de activiteit blijkt, bijv. totaal aantal waarnemingen of totaal aantal soorten o.i.d.

Edit: overigens is het misschien ook goed om eens te kijken waarom er zo veel accounts met 0 waarnemingen zijn...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

ruut



Edit: overigens is het misschien ook goed om eens te kijken waarom er zo veel accounts met 0 waarnemingen zijn...
[/quote]

zijn zeker ook "kijkers"  bij, die 'n account aangemaakt hebben om b.v. waarnemer(s) te volgen, maar zelf geen "waarnemer" zijn.
denk ik ;)

SlechtValk

Citaat van: ruut op april 17, 2021, 01:30:05 AM
Citeer
Edit: overigens is het misschien ook goed om eens te kijken waarom er zo veel accounts met 0 waarnemingen zijn...

zijn zeker ook "kijkers"  bij, die 'n account aangemaakt hebben om b.v. waarnemer(s) te volgen, maar zelf geen "waarnemer" zijn.
denk ik ;)

Klopt, vraag is in hoeverre je dat zou moeten willen faciliteren, ze voegen immers niet veel toe aan de site... daarnaast vermoed ik dat er ook erg veel accounts zijn die ooit aangemaakt zijn en vervolgens vergeten en nooit meer gebruikt...

En in het kader van de gamificatie, is naar dit soort slapende accounts ééns in de zoveel tijd eens een berichtje sturen (hetzij via de site, hetzij via e-mail) met als strekking, we zien dat je nog geen waarnemingen hebt, misschien is het leuk om dat eens te doen, helemaal niet gek.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

VictorE

Wanneer ik via de oude site waarnemingen download in CSV formaat is er een kolom met 'type waarneming' waarin soms 'copied observation' staat. Omdat wijzigingen van de originele waarneming in de gekopieerde waarneming begrijpelijkerwijs niet meekomen vind ik het handig om dat zelf eens door te nemen. Kan dit veld daarom ook in de nieuwe site in de CSV download geplaatst worden? Helemaal top zou zijn als de originele tekst die onder de waarneming staat (met een link naar de originele waarneming) in de CSV geplaatst wordt, maar weet niet of dat tot de mogelijkheden behoort.

hiskodevries

ik kan een heleboel redenen bedenken waarom een account 0 waarnemingen heeft.
- om te browsen op de site
- om alerts in te stellen
- wilde beginnen, maar te ingewikkeld
- spam account
etc
Daar gaat niemand achteraan natuurlijk want het betreft 10duizenden accounts.
Stel die gaan allemaal een antwoord geven?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lukasverboom

Momenteel staat bij methode de optie "microscopisch onderzocht", "microscopisch onderzocht, materiaal aanwezig" en "dood exemplaar in collectie". Ik verzamel regelmatig dingen die ik niet of niet direct onder de microscoop leg, en andere waarnemers die iets willen toesturen doen dat ook. Daarvoor is geen goede methode beschikbaar.

Is het een idee om een vinkje aan/uit te maken van materiaal verzameld? of materiaal aanwezig? ? Dan kun je dat in het veld al aanvinken wanneer je iets verzamelt (soms zie ik tien keer op een dag dezelfde soort en weet ik thuis niet meer bij welke ik nou iets heb meegenomen) en wordt het aantal opties bij methode weer lager. Het kan bij alle soortgroepen: bij vogels als een poepje voor DNA is verzameld of een veer is gevonden, bij planten als er herbariummateriaal is verzameld en bij korstmossen, insecten, paddenstoelen, sieralgen e.d. wordt ook geregeld iets meegenomen.

Op Verspreidingsatlas is het trouwens een drop-down menu, bewijs: geen/veldwaarneming, microscopisch gecontroleerd, foto, in collectie.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

koenknol

Hallo allemaal,

Ik ben Koen en nieuw op het forum :)

Misschien is het al een keer vermeld in dit topic, maar ik zou graag gebruikers willen volgen of als favoriet willen opslaan. Hierdoor kan ik eenvoudig navigeren naar een gebruiker, zonder meerdere keren gebruik te moeten maken van de zoekfunctionaliteit en dan zoeken naar gebruikers.

Ik heb een aantal vrienden die ook vaak waarnemingen invoeren en kijk regelmatig naar wat zij deze dag hebben gezien en ingevoerd of welke soorten ze hebben gezien. Een eenvoudige knop op een profiel met "voeg toe aan favoriet" of "volg" zou handig zijn en dan een pagina waar je een lijst heb met mensen die je volgt en een link naar hun profiel.

Wat vinden jullie ervan?

hiskodevries

ja dat komt zeker. wanneer ? nog geen idee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

MathijnSpeelman

#2303
Beste allemaal,

Ik heb een vraag/verzoek met betrekking tot het icoon voor 'automatische validatie'/'(nog) niet te beoordelen'. In het foto-overzicht is het namelijk slecht te zien welke valitatiestatus je foto inmiddels ontvangen heeft, zeker wanneer de achtergrond van de foto grijsachtig is (zie bijlage). Is het een optie om iets aan de kleur van de icoontjes bij de foto's te veranderen zodat ze altijd zichtbaar zijn? Bijvoorbeeld het toevoegen van een witte rand rondom het validatie-icoon of het aanpassen van de kleur van automatische validatie? Ik associeer sowieso grijs niet zo snel met gevalideerd  ;)

Met vriendelijke groet,
Mathijn Speelman

Ps: ik zie dat de afbeelding niet al te best zichtbaar is. Hierbij een link naar de pagina: https://waarneming.nl/users/145272/photos/?advanced=on
Met vriendelijke groet,
Mathijn Speelman

SlechtValk

WENS:
De mogelijkheid om in diverse overzichten de subspecies uit te kunnen sluiten...
filter: exclusief subspecies

Toelichting:
In diverse overzichten van een soort worden ook de ondersoorten meegenomen. In veel gevallen is dit wenselijk, maar er zijn ook situaties waarin je juist NIET de ondersoorten mee wilt nemen.

Bijv. in geval van de Wilde eend, waarin je niet altijd ook alle Soepeenden mee wilt nemen:
Zover ik kon vinden, is er op dit moment nog geen mogelijkheid om bijv. van de Wilde eend een overzicht te hebben (waarnemingen, kaarten, foto's of statistieken) zonder de Soepeend...

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Dorine Loman

Hoi,
Het valt me op dat in de telling van het aantal soorten een onzekere waarneming niet meetelt. Dat is als default niet zo erg, als je dan 'inclusief onzeker' erbij zou kunnen aanvinken, zoals dat wel kan voor exoten.
Vb. al onze waarnemingen van gisteren, waarvan 1 onzeker (kleine plevier) die dan niet in de soortenlijst van de dag komt (en kun je er dus op geen enkele manier bij krijgen, voor zover ik kan beoordelen).

hiskodevries

#2306
Citaat van: SlechtValk op april 24, 2021, 15:21:28 PM
WENS:
De mogelijkheid om in diverse overzichten de subspecies uit te kunnen sluiten...
filter: exclusief subspecies

Toelichting:
In diverse overzichten van een soort worden ook de ondersoorten meegenomen. In veel gevallen is dit wenselijk, maar er zijn ook situaties waarin je juist NIET de ondersoorten mee wilt nemen.

Bijv. in geval van de Wilde eend, waarin je niet altijd ook alle Soepeenden mee wilt nemen:
helemaal helder[/list]
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gbeersma

Hisko, jouw antwoorden zijn soms wel erg kort.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

hiskodevries

Gerard, meer op de verkeerde plek geplempt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Dorine Loman op april 26, 2021, 12:21:21 PM
Hoi,
Het valt me op dat in de telling van het aantal soorten een onzekere waarneming niet meetelt. Dat is als default niet zo erg, als je dan 'inclusief onzeker' erbij zou kunnen aanvinken, zoals dat wel kan voor exoten.
Vb. al onze waarnemingen van gisteren, waarvan 1 onzeker (kleine plevier) die dan niet in de soortenlijst van de dag komt (en kun je er dus op geen enkele manier bij krijgen, voor zover ik kan beoordelen).
een onzekere waarneming telt niet mee bij 'soorten gezien' bij je eigen waarnemingen kun je wel filteren op onzekere waarnemingen zodat je in staat bent om meer bewijs aan te leveren om tot de soort te komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0