Ik ben nu al een tijdje actief op waarneming.nl, voornamelijk voor vogels, en ik vind het zelf vooral leuk om nieuwe soorten te verzamelen die ik nog niet heb. Vaak klik ik dan op Ontdek > Omgeving, trek ik een cirkeltje met 'Afstand van punt', filter ik op 'Alleen voor mij nieuwe soorten' en 'Vogels' en dan kan ik vrij snel en gemakkelijk zien of er onlangs nog leuke nieuwe soorten in de buurt zijn gespot - topfunctie! Nu ben ik er echter een tijdje geleden achter gekomen dat een hoop 'soorten' die voor mij nieuw zijn daarbij helemaal niet worden weergegeven, namelijk voor mij nieuwe exoten, ondersoorten, verzamelsoorten, variëteiten en hybrides. Zo zat er laatst een 'Carolina-eend (algemeen)' in de buurt, een exoot die dus niet werd weergegeven, en het is dat een vriend me erop attendeerde, anders had ik 'm gemist. En zo zat er ook laatst een 'Noordse kauw (vrij algemeen)' in de buurt, een ondersoort van de 'Kauw (algemeen)', maar die wordt evenmin weergegeven als ik in de omgeving zoek. Ik dacht, als ik de filter 'Alleen voor mij nieuwe soorten' nou uitschakel, zie ik 'm dan? Maar dan verschijnt de waarneming in het lijstje als een 'Kauw (algemeen)', en het is pas als je op de specifieke waarneming klikt en dus naar de specifieke link gaat, dat hij verspringt naar 'Noordse kauw (vrij algemeen)'. Zouden er een of meer filters kunnen worden ingesteld in de trant van 'inclusief exoten', 'inclusief ondersoorten', enzovoorts, zoals je die ook kunt aanklikken wanneer je de soortenlijst van een andere waarnemer bekijkt? Ik zou er in ieder geval erg blij mee zijn!