Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

luc, nee. maar als je via de apps of het invoerscherm invoert kun je dat voor 1 sessie vastzetten
we willen dit ook weet niet al te veel promoten. Alleen gebruiken als het echt noodzakelijk is.
Werp ook een blik op je data delen instellingen en check of 'Deel embargowaarnemingen met vertrouwde partners' wel aan staat . want anders komt deze data niet in de NFFF
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Over lijsten valt te twisten en dat is al vaak gebeurd.

Welk type waarnemingen meetellen voor een persoonlijke soortenlijst verschilt per soortgroep.
Zo tellen exoten bij vogels nooit mee maar bij planten op den duur wel (na 'inburgering').
Waarnemingen van sporen zorgen er bij een zoogdier niet voor dat deze op je lijst terecht komt terwijl bij de nachtvlinders ze wel meetellen (bijv. bladmijnen) en dat geldt ook voor dode exemplaren.
Bij weekdieren belanden, voor zover ik weet, zelfs uitgestorven soorten standaard op de persoonlijke lijst (fossiele schelpen).

Wanneer de lijst op 'alle soortgroepen' staat krijg je dus een vreemde combinatie. Het lijkt een eenheid maar dat is het niet.
Het zich niet interesseren in exoten of sporen heb ik nooit echt begrepen maar een standaardreden voor het bewust niet invoeren van zulke soorten/waarnemingen luidt: "ze komen toch niet op de lijst".

Dan is er de vraag hoe een persoonlijke lijst binnen Waarneming.nl eruit zou 'moeten' zien.
1. Een lijst met soorten die je zelf hebt gehoord of gezien, mits levend, niet gevangen, inheems, etc. maar waarbij het bij de soortgroepen onderling heel anders kan zijn.
2. Een lijst met soorten waarvan je een waarneming hebt geregistreerd (en daarmee niet rare uitzonderingen maken door bepaalde -wel in het systeem aanwezige- invoeropties niet standaard mee te laten tellen).

Ik neig zelf naar de 2e optie maar besef ook dat de huidige vorm (1) is ingeburgerd bij waarnemers die al enige tijd meedraaien (voor nieuwe waarnemers overigens een stuk minder 'logisch').

Daarom de wens om dit https://waarneming.nl/users/3121/species/ (persoonlijke soortenlijst) en dit scherm https://waarneming.nl/locations/22769/species/ (gebiedssoortenlijst) uit te breiden met een vakje 'alle methodes' (bij de gebiedssoortenlijst worden alle methodes al standaard weergegeven in tegenstelling tot bij de persoonlijke soortenlijst. Met deze toevoeging trek je beide varianten gelijk) én een vakje 'onthoud deze instellingen' zodat ze bij elke soortenlijst die je opent (ook die van andere waarnemers) blijven gelden.

hiskodevries

zulke extra filters zou zeker leuk zijn.
maar zoals je al ziet duurt het genereren van zulke lijsten al vrij lang op de nieuwe site dus dat pleit daar al tegen
en ook geld dan dat lijstjes van elkaar niet meer zijn te vergelijken.
Het aantal vragen over de uitzonderingen valt overigens erg mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Wellicht al een keer aangekaart, maar er is wat mis met de grafiek bij "Soorten gezien". Het feit dat deze grafiek er is, vind ik fantastisch, maar de lijn die door de punten wordt getrokken mag uiteraard niet zo golvend zijn: https://waarneming.nl/users/22414/species/?period=life&species_group_id=9&province_id=0&start_date=&end_date=&filter_month=&filter_year=&use_local_taxonomy=on

Bovendien zou de grafiek op de x-as niet tot de laatste nieuwe soort moeten gaan, maar tot het heden! Op deze manier geeft het een vertekend beeld, en bovendien is het interessant om te zien hoe lang het geleden is dat je een nieuwe soort hebt gezien.

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

SlechtValk

Het is mogelijk om een licentie in te stellen voor je foto's (en geluiden).

Over het algemeen wil ik mijn foto's (en geluiden) publiceren onder Creative Commons licentie echter zijn er af en toe wat uitzonderingen.

Wens 1: ik zou het fijn vinden om de licentie per foto afzonderlijk aan te kunnen passen en afwijkend van de basisinstelling in te kunnen stellen. Zodat je de meeste foto's relatief vrij kunt publiceren, maar als het nodig is enkele foto's hiervan uit kan sluiten.

Wens 2: Op de pagina waar de basisinstelling voor de licentie ingesteld kan worden (/users/####/settings/data/) staan hiervoor deze licenties afkortingen als CC-BY, CC-BY-NC-SA en CC0 o.a., bijna niemand weet wat dit precies betekent.
Voor al deze vermeldingen zijn ook leesbaardere varianten... BY = Naamsvermelding (NL) Attribution (EN), NC = NietCommercieel (NL) NonCommercial (EN) etc... kan het niet gewoon uitgeschreven worden?
"Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen" is een stuk leesbaarder (en begrijpelijker) dan CC-BY-NC-SA... zelfs al staat er een link met uitleg bij...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

ad wens 2 aan de rechterkant van het scherm wordt uitgelegd wat cc`s zijn inclusief een link naar https://creativecommons.nl/uitleg/
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op oktober 14, 2020, 07:20:51 AM
ad wens 2 aan de rechterkant van het scherm wordt uitgelegd wat cc`s zijn inclusief een link naar https://creativecommons.nl/uitleg/

Zoals ik al aangaf:

Citaat van: SlechtValk op oktober 13, 2020, 21:52:51 PM
... zelfs al staat er een link met uitleg bij...

Ik vraag me af hoe veel die link daadwerkelijk zien (want zo ontzettend duidelijk is die niet)...
En dan nog vraag ik me af, waarom het niet zo makkelijk mogelijk maken... de ruimte is er... en het maakt het alleen maar duidelijker (zonder dat een pagina met uitleg bezocht hoeft te worden)... uiteraar is de pagina met uitleg dan nog steeds zinvol voor extra informatie en gedetailleerde uitleg...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rien Ondersteijn

Het is al eerder aangegeven , maar ik zou best graag nog een keer de aandacht willen vestigen op het feit dat 'foutieve' waarnemingen het makkelijkst kunnen worden gerapporteerd door rechtstreeks aan de waarnemer én Admins de fout door te geven .
Maar...
Omdat ik bijna altijd op de oude site 'zit' [waar men zowel de waarnemer als de Admins tegelijk kan bereiken , zag ik eigenlijk onlangs pas dat die mogelijkheid op de nieuwe site NIET bestaat : daar kun je alleen de waarnemer bereiken [die daar lang niet altijd op let - bewust of niet ].
Kan hier iets aan gedaan worden ?  ?  ?     :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Gert Veurink

kunnen mossen en kostmossen in de lijst worden gesplitst? Dat zijn echt totaal verschillende groepen.


enne bijen, wespen en mieren ook? geen totaal verschillende groepen, maar toch.

Leuk om te kunnen kijken naar recente foto's van bijv mieren ipv langs alle hommels en zo te moeten scrollen
groet!
Gert Veurink



Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op oktober 16, 2020, 22:05:07 PM
Het is al eerder aangegeven , maar ik zou best graag nog een keer de aandacht willen vestigen op het feit dat 'foutieve' waarnemingen het makkelijkst kunnen worden gerapporteerd door rechtstreeks aan de waarnemer én Admins de fout door te geven .
Maar...
Omdat ik bijna altijd op de oude site 'zit' [waar men zowel de waarnemer als de Admins tegelijk kan bereiken , zag ik eigenlijk onlangs pas dat die mogelijkheid op de nieuwe site NIET bestaat : daar kun je alleen de waarnemer bereiken [die daar lang niet altijd op let - bewust of niet ].
Kan hier iets aan gedaan worden ?  ?  ?     :duim:

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Morten

Citaat van: Gert Veurink op oktober 17, 2020, 19:34:06 PM
kunnen mossen en kostmossen in de lijst worden gesplitst? Dat zijn echt totaal verschillende groepen.


enne bijen, wespen en mieren ook? geen totaal verschillende groepen, maar toch.

Leuk om te kunnen kijken naar recente foto's van bijv mieren ipv langs alle hommels en zo te moeten scrollen

Waarom zou je de Hymenoptera opsplitsen in waarneming.nl? Dat lijkt me echt vreemd, tenzij je ook de juffers apart van de libellen wilt zien. (Eigenlijk een slechte vergelijking, want juffers staan nog verder af van de libellen dan de mieren van de bijen en wespen, het zijn juist de bladwespen die je dan zou willen afsplitsen!)

Mossen en korstmossen zijn inderdaad compleet verschillend, maar ze betrekken over het algemeen wel dezelfde substraten en groeien naast elkaar. Aan de andere kant: de mossen bij de planten voegen, waar ze eigenlijk thuis horen, zou die groep wel heel erg groot maken.
Groet, Morten


Gert Veurink

Citaat van: Morten op oktober 19, 2020, 15:30:29 PM
Citaat van: Gert Veurink op oktober 17, 2020, 19:34:06 PM
kunnen mossen en kostmossen in de lijst worden gesplitst? Dat zijn echt totaal verschillende groepen.


enne bijen, wespen en mieren ook? geen totaal verschillende groepen, maar toch.

Leuk om te kunnen kijken naar recente foto's van bijv mieren ipv langs alle hommels en zo te moeten scrollen




Waarom zou je de Hymenoptera opsplitsen in waarneming.nl? Dat lijkt me echt vreemd, tenzij je ook de juffers apart van de libellen wilt zien. (Eigenlijk een slechte vergelijking, want juffers staan nog verder af van de libellen dan de mieren van de bijen en wespen, het zijn juist de bladwespen die je dan zou willen afsplitsen!)

Mossen en korstmossen zijn inderdaad compleet verschillend, maar ze betrekken over het algemeen wel dezelfde substraten en groeien naast elkaar. Aan de andere kant: de mossen bij de planten voegen, waar ze eigenlijk thuis horen, zou die groep wel heel erg groot maken.


Dat schreef ik al. Waarom is er een veldgids mieren en een veldgids bijen? Omdat mensen de ene groep interessanter vinden dan de ander of omdat ze even willen focussen of wat dan ook maar.

Naast elkaar groeien is pas een raar criterium. Bloemen en bijen zijn ook alijd bij elkaar  :rolleyes:

Anyways, niet jouw wens kennelijk, maar mijn wens zou zijn om mossen en korstmossen te scheiden.


groet!
Gert Veurink



Morten

Citaat van: Gert Veurink op oktober 19, 2020, 19:47:07 PM
Citaat van: Morten op oktober 19, 2020, 15:30:29 PM
Citaat van: Gert Veurink op oktober 17, 2020, 19:34:06 PM
kunnen mossen en kostmossen in de lijst worden gesplitst? Dat zijn echt totaal verschillende groepen.


enne bijen, wespen en mieren ook? geen totaal verschillende groepen, maar toch.

Leuk om te kunnen kijken naar recente foto's van bijv mieren ipv langs alle hommels en zo te moeten scrollen

Waarom zou je de Hymenoptera opsplitsen in waarneming.nl? Dat lijkt me echt vreemd, tenzij je ook de juffers apart van de libellen wilt zien. (Eigenlijk een slechte vergelijking, want juffers staan nog verder af van de libellen dan de mieren van de bijen en wespen, het zijn juist de bladwespen die je dan zou willen afsplitsen!)

Mossen en korstmossen zijn inderdaad compleet verschillend, maar ze betrekken over het algemeen wel dezelfde substraten en groeien naast elkaar. Aan de andere kant: de mossen bij de planten voegen, waar ze eigenlijk thuis horen, zou die groep wel heel erg groot maken.

Dat schreef ik al. Waarom is er een veldgids mieren en een veldgids bijen? Omdat mensen de ene groep interessanter vinden dan de ander of omdat ze even willen focussen of wat dan ook maar.

Naast elkaar groeien is pas een raar criterium. Bloemen en bijen zijn ook alijd bij elkaar  :rolleyes:

Anyways, niet jouw wens kennelijk, maar mijn wens zou zijn om mossen en korstmossen te scheiden.

Ik probeerde aan te geven uit welk standpunt ik dacht dat de mossen en korstmossen ooit samengevoegd waren in waarneming.nl (allebei groepen van min of meer autotrofe substraat-gebonden organismen)
Ik dacht dat je dit uit wetenschappelijk (taxonomisch) oogpunt wilde splitsen, waar ik het eens mee ben.

Bij Hymenoptera (orde van bijen, wespen en mieren) is dit echter nauwelijks verdedigbaar, want de mieren vormen slechts één familie (Formicidae) binnen de superfamilie van wespachtigen (Vespoidea). Alle andere soortgroepen binnen waarneming.nl zijn veel omvangrijker dan een enkele familie.
Groet, Morten


SlechtValk

Citaat van: Morten op oktober 20, 2020, 11:34:02 AM
Ik probeerde aan te geven uit welk standpunt ik dacht dat de mossen en korstmossen ooit samengevoegd waren in waarneming.nl (allebei groepen van min of meer autotrofe substraat-gebonden organismen)
Ik dacht dat je dit uit wetenschappelijk (taxonomisch) oogpunt wilde splitsen, waar ik het eens mee ben.

Bij Hymenoptera (orde van bijen, wespen en mieren) is dit echter nauwelijks verdedigbaar, want de mieren vormen slechts één familie (Formicidae) binnen de superfamilie van wespachtigen (Vespoidea). Alle andere soortgroepen binnen waarneming.nl zijn veel omvangrijker dan een enkele familie.

Mijn idee zou zijn om de mogelijkheid te hebben om op elk taxonomisch niveau te kunnen selecteren. Wil je alleen Formimcidae, dan kies/selecteer je dat, wil je alle Vespoidea, dan kies je dat... ga je voor alle Hexapoda, dan kies je dat... m.a.w. veel meer zoals de grijze balk vlak onder de groepsnaam: https://waarneming.nl/taxa/135/?genus=Curruca maar dan goed... op dit moment is dat verre van volledig en accuraat...
In plaats van de 21 vrij arbitrair gekozen groepen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op oktober 20, 2020, 15:22:55 PM
https://waarneming.nl/fieldwork/observations/daylist/?date=2020-10-18&species_group=17&province=&rarity=&search=Formicidae
Maar dat moet op elk taxonomische niveau kunnen natuurlijk

Ja op elk taxonomisch niveau, maar ook op elke plek op de site... dus op de homepage alle en alleen maar Sylviidae, of alle en alleen Vertebrata, of de "soorten gezien"-lijst over alle en alleen Gnathostomata.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

DJHiker

Inderdaad, dan zou je bijv. ook alle insecten kunnen selecteren (Insecta). Nu kun je alleen één soortgrtoep kiezen binnen de insecten of natuurlijk alle waarnemingen, maar dan wordt de selectie gedomineerd door vogels en planten.
M.vr.gr.
David
David Kohl

SlechtValk

Op verzoek ook hier doorgegeven. Originele verzoek: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,474821.0.html

Maak het mogelijk om binnen alerts gebruikerslocaties te gebruiken daar waar ook algemene locaties gebruikt worden.

Mijns inziens een legitieme wens... geen idee of het technisch haalbaar is, maar nooit geschoten is altijd mis.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Technisch vast haalbaar, maar ik zie daar geen grote vraag naar komen.nederland is aardig fijnmazig in gebieden opgedeeld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wallander

Zou leuk zijn als er bij 'Ranglijst waarnemers' je ipv enkel 1 kalenderjaar te kunnen selecteren je ook de mogelijkheid had ook 'Alle' te kiezen :duim:

hiskodevries

Ik vermoed dat je het over de ranglijst van 1 gebied hebt. Voor alsnog is de software daar te traag voor
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Robert Ketelaar

Ik ben bezig met invoeren van allerhande waarnemingen van Malaisevallen en bordvallen. Ik loop er nu tegen aan dat het niet mogelijk is in het beginscherm van een waarneming verschillende stadia/geslacht in te voeren. Dat kan wel bij iObs, maar blijkbaar niet op de website. Het zou heel mooi zijn als dit toch mogelijk wordt gemaakt. Dan kan ik 5 mannen, 4 vrouwen en een nimf in één keer invoeren (en zijn ze ook in één waarneming later zichtbaar).

Dank!     Robert

hiskodevries

Klik eens op het manvrouw symbool achter aantal.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wallander

Citaat van: hiskodevries op november 01, 2020, 16:22:42 PM
Ik vermoed dat je het over de ranglijst van 1 gebied hebt. Voor alsnog is de software daar te traag voor
Klopt. Toch blijf ik er op hopen. Zou leuk zijn. Kan toch ook 1x week/mnd berekend worden, niet?

Robert Ketelaar

Citaat van: hiskodevries op november 01, 2020, 19:00:45 PM
Klik eens op het manvrouw symbool achter aantal.
Dat had ik inderdaad nog niet door, dank!

lukasverboom

Ik wens... dat het mogelijk wordt om je eigen foto's op "verbergen" te zetten.

Admins kunnen dat. Ik maak weleens veel foto's van iets uit verschillende hoeken omdat ik dat later kan vergelijken met mijn volgende vondsten (bij de mossen zijn >5 foto's bij secuur werken bijna altijd nodig; habitat, habitus, een paar plantjes vochtig, plukje droog, takblad, stengelblad, bladhoekcellen, bladtop, stengeldoorsnede en bladdoorsnede, bijvoorbeeld), en ik wil mensen die foto's van de soort bekijken in de overzichten niet vervelen met die foto's maar ze voor de administratie (ook voor de beoordelende admin) wel bij de waarneming hebben staan. Bij mossen kan ik dat toevallig zelf doen omdat ik daar rechten toe heb, maar het lijkt me voor iedereen handig om te kunnen.

De functie bestaat, dus het aanpassen van de rechten zal toch niet zoveel werk moeten zijn :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

SlechtValk

Citaat van: lukasverboom op november 03, 2020, 18:19:31 PM
Ik wens... dat het mogelijk wordt om je eigen foto's op "verbergen" te zetten.

Admins kunnen dat. Ik maak weleens veel foto's van iets uit verschillende hoeken omdat ik dat later kan vergelijken met mijn volgende vondsten (bij de mossen zijn >5 foto's bij secuur werken bijna altijd nodig; habitat, habitus, een paar plantjes vochtig, plukje droog, takblad, stengelblad, bladhoekcellen, bladtop, stengeldoorsnede en bladdoorsnede, bijvoorbeeld), en ik wil mensen die foto's van de soort bekijken in de overzichten niet vervelen met die foto's maar ze voor de administratie (ook voor de beoordelende admin) wel bij de waarneming hebben staan. Bij mossen kan ik dat toevallig zelf doen omdat ik daar rechten toe heb, maar het lijkt me voor iedereen handig om te kunnen.

De functie bestaat, dus het aanpassen van de rechten zal toch niet zoveel werk moeten zijn :)

Deze wens gaat er volledig vanuit dat je andere mensen ermee "verveelt"... ik denk dat dit een verkeerde aanname is. Niet alleen is het zo dat mensen die niet geïnteresseerd zijn in mossen, hier gewoon niet naar kijken, maar bovendien zijn er genoeg mensen die het wel heel interessant vinden en juist de systematische aanpak willen zien, zoals jij deze lijkt te hanteren.
Lijkt me om die redenen juist niet wenselijk...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rien Ondersteijn

Vind ik ook -nogal wat mensen hier zijn juist geinteresseerd in de kleine onderscheidende kenmerken !
Groene groe[n]tjes.Rien.

marcel234

Citaat van: SlechtValk op november 03, 2020, 19:35:20 PM
Niet alleen is het zo dat mensen die niet geïnteresseerd zijn in mossen, hier gewoon niet naar kijken,
Volgens mij is het leven zo simpel.

lukasverboom

Er zijn meerdere voorbeelden te bedenken van foto's die de waarnemers liever willen verbergen:
- een foto van een dier (bv nachtvlinder) gedood voor een genitaalpreparaat
- Een foto van een dier in hun hand waarop hun vingerafdruk te zien is
- een lugubere foto van een dood of gewond dier
- Een markeringspunt gefotografeerd om een soort terug te vinden

Ga zo maar door. Mijn wens staat. Admins kunnen om bovenstaande redenen een foto verbergen, en doen dat ook. Ik kan me voorstellen dat het voor waarnemers ook handig is om te kunnen. Maar als jullie er niet achter staan, laat dan maar.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html