Over lijsten valt te twisten en dat is al vaak gebeurd.
Welk type waarnemingen meetellen voor een persoonlijke soortenlijst verschilt per soortgroep.
Zo tellen exoten bij vogels nooit mee maar bij planten op den duur wel (na 'inburgering').
Waarnemingen van sporen zorgen er bij een zoogdier niet voor dat deze op je lijst terecht komt terwijl bij de nachtvlinders ze wel meetellen (bijv. bladmijnen) en dat geldt ook voor dode exemplaren.
Bij weekdieren belanden, voor zover ik weet, zelfs uitgestorven soorten standaard op de persoonlijke lijst (fossiele schelpen).
Wanneer de lijst op 'alle soortgroepen' staat krijg je dus een vreemde combinatie. Het lijkt een eenheid maar dat is het niet.
Het zich niet interesseren in exoten of sporen heb ik nooit echt begrepen maar een standaardreden voor het bewust niet invoeren van zulke soorten/waarnemingen luidt: "ze komen toch niet op de lijst".
Dan is er de vraag hoe een persoonlijke lijst binnen Waarneming.nl eruit zou 'moeten' zien.
1. Een lijst met soorten die je zelf hebt gehoord of gezien, mits levend, niet gevangen, inheems, etc. maar waarbij het bij de soortgroepen onderling heel anders kan zijn.
2. Een lijst met soorten waarvan je een waarneming hebt geregistreerd (en daarmee niet rare uitzonderingen maken door bepaalde -wel in het systeem aanwezige- invoeropties niet standaard mee te laten tellen).
Ik neig zelf naar de 2e optie maar besef ook dat de huidige vorm (1) is ingeburgerd bij waarnemers die al enige tijd meedraaien (voor nieuwe waarnemers overigens een stuk minder 'logisch').
Daarom de wens om dit
https://waarneming.nl/users/3121/species/ (persoonlijke soortenlijst) en dit scherm
https://waarneming.nl/locations/22769/species/ (gebiedssoortenlijst) uit te breiden met een vakje 'alle methodes' (bij de gebiedssoortenlijst worden alle methodes al standaard weergegeven in tegenstelling tot bij de persoonlijke soortenlijst. Met deze toevoeging trek je beide varianten gelijk) én een vakje 'onthoud deze instellingen' zodat ze bij elke soortenlijst die je opent (ook die van andere waarnemers) blijven gelden.